Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
318is ytterligare igen :)
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (10810 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Patrik Rydh skrev:
dude skrev:
Patrik Rydh skrev:
hängde inte riktigt med i resonemanget . vi pratar om hela staget som hos mekonomen kostar 509:- (ordinarie pris). Och om jag kan ordna med lite rabatt så den kostar 450:-, så är väl det bättre än inget.
eller missförstår jag dig på nåt sätt

Var inte meningen att göra någon sur All rabatt är ju bra. Men tycker att du kunde få lite mer rabatt än drygt 10%

olika rabatt på olika leverantörer.
jag tycker f.ö. att vi ska försöka hålla en lite högre nivå än zatzy på inläggen.
om du kan erbjuda en bättre deal, så är det helt ok. Om inte så är inlägget lätt malplacerat. eller hur.
jag tar inte illa upp om någon kan fixa bättre rabatter. tvärtom är det ju underbart för alla som behöver köpa grejer.
dom flesta på rejsa vet nog att jag försöker dra mitt strå till stacken ang billiga grejor.

no hard feelings. Ok! thumbs up

Det är lugnt, skrev ju i första inlägget att jag inte menade något illa.
Kunde nog fixat ett bättre pris ja, men det är ju i sammanhanget rätt ovidkommande eftersom jag inte bor nära BMW-ägaren.

Ursäkta att jag gjorde dig upprörd. Får väl ursäkta mig med att jag är ny här och förmodligen en bit under medelåldern här på forumet

inga problem. blir inte upprörd såhär lätt . hoppas att vi kan träffas under nån träff nångång och lära känna varann.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Magnus Thomé skrev:
Patrik Rydh skrev:
Jag är ingen fena på hjulinställning men tyder inte högt slitage på innersidan snarare på att man har för mycket negativ camber :question:

Faktiskt inte, om toe är nära noll kan du ha mycket camber utan att det slits snett. Jag har så på min bil och det sliter inte snett alls vid landsvägskörning trots -3 grader camber (pga r-däck)

Kanske formulerade mig fel, jag menar att om man har mycket slitage på insidan så är det mer troligt att det beror på cambervinkel snarare än toe?

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
dude skrev:
Patrik Rydh skrev:
dude skrev:
Patrik Rydh skrev:
hängde inte riktigt med i resonemanget . vi pratar om hela staget som hos mekonomen kostar 509:- (ordinarie pris). Och om jag kan ordna med lite rabatt så den kostar 450:-, så är väl det bättre än inget.
eller missförstår jag dig på nåt sätt

Var inte meningen att göra någon sur All rabatt är ju bra. Men tycker att du kunde få lite mer rabatt än drygt 10%

olika rabatt på olika leverantörer.
jag tycker f.ö. att vi ska försöka hålla en lite högre nivå än zatzy på inläggen.
om du kan erbjuda en bättre deal, så är det helt ok. Om inte så är inlägget lätt malplacerat. eller hur.
jag tar inte illa upp om någon kan fixa bättre rabatter. tvärtom är det ju underbart för alla som behöver köpa grejer.
dom flesta på rejsa vet nog att jag försöker dra mitt strå till stacken ang billiga grejor.

no hard feelings. Ok! thumbs up

Det är lugnt, skrev ju i första inlägget att jag inte menade något illa.
Kunde nog fixat ett bättre pris ja, men det är ju i sammanhanget rätt ovidkommande eftersom jag inte bor nära BMW-ägaren.

Ursäkta att jag gjorde dig upprörd. Får väl ursäkta mig med att jag är ny här och förmodligen en bit under medelåldern här på forumet

inga problem. blir inte upprörd såhär lätt . hoppas att vi kan träffas under nån träff nångång och lära känna varann.

I got money
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Patrik Rydh skrev:
[
Kanske formulerade mig fel, jag menar att om man har mycket slitage på insidan så är det mer troligt att det beror på cambervinkel snarare än toe?

Nepp, vi förstod dig ! ( pratar för Magnus & mig själv och några till tror jag )

Det är bara det att Magnus har en annan uppfattning än du. Han menar på att han kan köra sin BMW med -3 ° camber utan snedslitning pga att han nästan inte har någon toe.

Mvh, Pär

Ljungby
Här sen Jul 2003

Pär Hylander skrev:
Patrik Rydh skrev:
[

Nepp, vi förstod dig ! ( pratar för Magnus & mig själv och några till tror jag )

Det är bara det att Magnus har en annan uppfattning än du. Han menar på att han kan köra sin BMW med -3 ° camber utan snedslitning pga att han nästan inte har någon toe.

Mvh, Pär

OK, men vad är då den bästa inställningen för Andrew?
En för låg bil med mycket negativ camber korrigerad med 0 toe. Eller att offra korvkioskraggarstuket för att höja bilen lite och åka med de värden som fabriken rekomenderar

Kanske är lite skillnad på de optimala hjulvinklarna om man jämför en bil med r-däck som körs mycket på bana kontra en bil med regummerade däck som mest rullar på gatan?

Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jaha då får man kasta sig in i den vilda diskusionen..
Rätta mig om jag har fel, E30 har väl mycket begränsade justeringsmöjliheter för cambervikel. Så då måste toe vara snett ställd.

om det nu inte är så att Andrews bil har blivit manipulerad med camberjustringsmöjligheter eller har varit krockad .

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jaha då får man kasta sig in i den vilda diskusionen..
Rätta mig om jag har fel, E30 har väl mycket begränsade justeringsmöjliheter för cambervikel. Så då måste toe vara snett ställd.

om det nu inte är så att Andrews bil har blivit manipulerad med camberjustringsmöjligheter eller har varit krockad .

Nä, lägg av nu!
Nublir juh jag orolig
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Idag märkte jag något småskumt med bilen.
om man svänger en lång högergående sväng så tenderar bilen att rycka till lite extra åt höger efter ett tag.
Kan det vara p.ga. det högre glappet eller är något helt uppåt väggarna med bilen tro?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Idag märkte jag något småskumt med bilen.
om man svänger en lång högergående sväng så tenderar bilen att rycka till lite extra åt höger efter ett tag.
Kan det vara p.ga. det högre glappet eller är något helt uppåt väggarna med bilen tro?

Ingen som har en idé om vad felet kan vara?
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Det låter som om du bör visa upp bilen för ngn bilkunnig (meck) så att du inte hamnar i diket igen

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Det låter som om du bör visa upp bilen för ngn bilkunnig (meck) så att du inte hamnar i diket igen

Hrm, det är inte så att 318is kanske råkar ha en diffad bakaxel?
För bilen rullar på ojämnstora bakdäck för tillfället...
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Diffad bakaxel hoppas jag verkligen att du har.
Det som är frågan är väl om du har lamellbromsad diff. Verkar dock inte vara det som spökar för den skall bara låsa till 25% om den är original och det ska ju inte påverka detta. Hade den låst så mycket så det hade gjort skillnad så hade du nog hört och märkt det tror jag.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Diffad bakaxel hoppas jag verkligen att du har.
Det som är frågan är väl om du har lamellbromsad diff. Verkar dock inte vara det som spökar för den skall bara låsa till 25% om den är original och det ska ju inte påverka detta. Hade den låst så mycket så det hade gjort skillnad så hade du nog hört och märkt det tror jag.

Märker gör jag juh!
Fast hör gör jag icke.
Nu är det inte så att den sticker iväg all världens väg till höger när det inträffar, utan den drar bara lite lätt mer till höger.
Hrms, aja... jag får se om det problemet kvarstår efter däcksbytet...
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag skulle börja med att ha jämnstora däck bak, iom. att annars måste ju differentialen jobba hela tiden vilket leder kanske över tid till extra slitning och i absolut värsta fall, till värmeuppbyggnad och sen vetefan vad som händer

Skämt åsido, även om de är superslitna, lika stora däck på drivande axel anser jag är nödvändigt.

Vad menar du att den "rycker" till höger? Svänger den alltså plötsligt mer? ehm, det kan nog vara glappet i styrleden, ja, iom. att det kanske inte pressar så hårt på den, och så sätter den sig plötsligt i "andra" läget och då märker du det på att du får en annan toe-vinkel. Glappet ändrar ju distansen mellan framhjulen och du får varierande mängd toe,som leder till olika mängd styrning, alltså kanske den plötsligt svänger mer. Märks inte under hård belastning, för då sätter den sig direkt. Kanske. En teori i alla fall. thumbs up ?

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

dude skrev:
med åren så blir man lite mjuk inombords och då känns det faktiskt kul att hjälpa likasinnade motortokar med lite rabatter och tips.
livet är hårt nog för en ung förmåga med ratten på fel ställe
jag tror säkert att du kommer göra likadant för andra, om du får möjligheten att bidra med kunnande, kontakter och rabatter.
eller hur thumbs up

Härlig attityd thumbs up

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Westfield skrev:

Jag skulle börja med att ha jämnstora däck bak, iom. att annars måste ju differentialen jobba hela tiden vilket leder kanske över tid till extra slitning och i absolut värsta fall, till värmeuppbyggnad och sen vetefan vad som händer

Skämt åsido, även om de är superslitna, lika stora däck på drivande axel anser jag är nödvändigt.

Vad menar du att den "rycker" till höger? Svänger den alltså plötsligt mer? ehm, det kan nog vara glappet i styrleden, ja, iom. att det kanske inte pressar så hårt på den, och så sätter den sig plötsligt i "andra" läget och då märker du det på att du får en annan toe-vinkel. Glappet ändrar ju distansen mellan framhjulen och du får varierande mängd toe,som leder till olika mängd styrning, alltså kanske den plötsligt svänger mer. Märks inte under hård belastning, för då sätter den sig direkt. Kanske. En teori i alla fall. thumbs up ?

Jo, precis vad jag tänkte!
Skulle till o byta däcken idag så att jag fick jämnstora däck bak iaf.
Men sen slog det mig att på måndag så hjälper allas våran Dude mig med ett däcksbyte, och iome att jag inte använder bilen imorgon så var det lite väl omständigt.
Det där med att den drar lite till höger har jag nu konstaterat att det beror på glappet, körde på en väldigt ojämn väg idag.
Så fort höger hjul åkte in delvis i en "grop" så drog den till höger, det kan inte bero på något annat än just det att den dras ut lite i glappet där.
Nu kör jag juh sakta så det är juh inget allvarligt, men tänka sig att göra något liknande i 120km/h INTE kul kan jag tänka mig.
Fast om allt går som planerat så skulle allas våran Mäkinen hjälpa till med styrstagsbytet på måndag eftermiddag.
Så nu vet ni!, det finns en hel del väldigt trevliga och hjälpsamma människor här på forumet! Ifall någon skulle tvekat på det
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Förbarmade helvette!
Körde precis morsan en bit... skulle köra över ett farthinder in till hennes hus. Det såg lågt ut så jag backade in bilen skitsakta istället... Vad fan händer om inte att spoilerläppen åker av!!!
Bilen ser skitful ut framifrån nu!
och hälften av alla fästenna gick sönder oxå!
Vad gör jag nu?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

oroa dig du inte för det. Åk till närmaste BMW-verkstad och skaffa nya fästen. Har inte en aning om vad de kostar, men det kan inte vara mycket för jag fick en näve sådana när jag hade tappat min is-läpp.
Inget att hänga läpp för.

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Claes Haglund skrev:
oroa dig du inte för det. Åk till närmaste BMW-verkstad och skaffa nya fästen. Har inte en aning om vad de kostar, men det kan inte vara mycket för jag fick en näve sådana när jag hade tappat min is-läpp.
Inget att hänga läpp för.

Jasså, det går att få dom lösa!
Jag kollade lite efter sånna, allt jag hittade var hela "kittet".
Isf så ska jag fixa det idag
Tack för tipset!
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Det går utmärkt att köpa fästena löst. Verkade på Janne på Asplunds som att det var mer eller mindre förbrukningsvara om man hade en sänkt bil med is-läpp. De nya verkar dock hålla riktigt bra. Har suttit på sedan i början på våren nu och ingen har släppt. Kanske blir så när plasten inte har hunnits torka och åldras.

Citera
Allmänt banåkaforum
318is ytterligare igen :)
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (10810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande