| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tändsignal från ECU?
|
2280 besök totalt |
|
Tändsignal från ECU?
Undrar om någon vet detta eller kan hänvisa till info. Jag undrar hur tändsignalen från ECU:n till tändmodulen ser ut på ett par ECU:er, eller om nån kan säga att den är standardiserad eller ganska lika mellan olika fabrikat. Syftet med frågan är att kolla om det går att använda en Bosch tändmodul till ett Solex/Fenix tändsystem utan att den bränns eller inte ens öppnar. Jag är alltså intresserad av utnivå och ev. vågform (om det är nån konstig, bör vara fyrkant på alla?) på dessa två system/typer av system: -Solex/Fenix 1B (bildlänk) -Typiskt Bosch-system, t ex Motronic som använder "Bosch-typen" av tändmodul. (Biltema-länkar: 53-2600 alt 53-2601) Att det går att koppla på rätt tåtar vet jag, det är signalnivåerna som jag är lite osäker på. Saknar möjlighet att mäta. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Re: Tändsignal från ECU?
Bosch kör på sina åttio- och nittiotalsystem med hederlig fyrkantsvåg och har för mig det är 12v Ibland riktigt rejäla överspänningar så det går inte alltid att plocka ihop ett boschsystem med ett annat för något av dem blir utstörda. Har provat men med lite extra elektronik gick det att fina till signalen så det fungerade. _________________ Roland Johansson |
||
|
Hmmm, nu är jag rätt rudis på tändsystem, men om det skulle vara 12 V skulle man väl kunna haka den signalen direkt på tändspolen? Eller är grejen att strömmen är såpass hög till tändspolen (ca 8 A max typiskt verkar det som) att man inte vill ha den genom ECU:n? Det låter iofs logiskt att inte sänka signalspänningen i förhållande till systemspänningen och att man har begränsad ström att hantera inom ECU:n.
*'tänkte högt' där, märkte jag...* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Re:
En ren fyrkantvåg ser ut någonting så här: _ _ _ _I I_ _I I_ på ett ungefär. Signalen från tändspolen ser ut någonting så här: I I I_ I_ _I I_I I_I I I I I En väldig massa överspänningar och du kommer med stor sannolikhet få väldiga problem att få bilen att gå, den kommer inte gå rätt om den går och du har chansen att bränna elektronik. _________________ Roland Johansson |
||
|
Det var inte signalen från tändspolen jag jämförde med i mitt svamlande. Om du menade till tändspolen, alltså från tändmodulen... Borde inte signalen ut från tändmodulen vara i princip en kopia av insignalen om man tittar på spänning efter tidsaxeln? om jag fattat det rätt så är tändmodulen i princip en transistor (FET) som agerar brytare av strömmen till spolens primärlindning (strömbegränsning ingår också) och om det inte är alltför mkt jox runtom i kretsen så borde signal in resp ut bli 'kopior'?
Nu tänkte jag en gång till... fortsättning på motivering av tändmodul. Om det är så, kommer i princip ingen ström att gå ECU - tändmodul, medan det ju är just strömmen man vill ha genom tändspolen. Då är det ju helt logiskt med extern tändmodul som ju också är en "slitdel". Men, hursomhelst, om det är batterispänning ut från en Bosch ECU då är det iaf riskfritt att låta en Solex Fenix ECU mata en Bosch-tändmodul. Det värsta som kan hända är att man inte får gnista. Tvivlar på att Solex transformerar upp spänningen i ECU:n iaf. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tändsignal från ECU?
|
2280 besök totalt |