| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fattas en kula i hjullagret!
|
1758 besök totalt |
|
Hej, Monterade av det gamla hjullagret som vart dåligt och skulle sätta dit ett bättre begagnat som följde med bilen, men när vi skulle smörja upp det så noterade vi att kulorna inte hade samma dimension i det begagnade lagre. De var större. Dessutom fattades det en kula. Eftersom kulorna i det dåliga lagret inte passade så valde vi att sätta dit det bättre lagret ändå. Går det att köra såhär, eller är det en ide att börja leta efter en kula? Vart vänder man sig isf? Tacksam för svar, Mvh, Linus _________________ Linus Frantzich - Olsson Saab 900t -95 (Bruksbil) Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil) |
||
|
Är du SÄKER på att det saknades en kula?
Kan du beskriva hur lagret är uppbyggt? Ibland kan det förekomma ett litet glapp mellan kulorna som då gör att det ser ut som att en kula är borta när du håller lagret i din hand.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Det gäller våran Bmw 318is.
Vi blev ganska ställda när vi hade båda lagren i nävarna. "ööh.. jaha.. där fattas en kula i det nya(bättre beg.)lagret och kulorna från gamla lagret är för små" Mellanrummet där en kula får plats är perfekt för en kula med rätt diameter, så det måste vara så att en kula fattas. Mvh //Alexander _________________ Alexander Viksten |
||
|
Re:
om det nu är så att den kulan saknas, så kommer det antagligen bli vansinniga felbelastningar på övriga kulor och troligen tvärhaveri på lagret inom kort? Montera av det igen och köp ett nytt felfritt lager, det är nog det enda? (Undras om en kula kan splittras och försvinna ur lagret om det gått varmt eller om det kommit in nåt skräp?) Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Finns det verkligen hjullager som INTE har en hållare för kulorna? kulorna likker ju inte löst mellan ringarna utan har en plåtbit eller liknande som håller dom på rätt avstånd sinsemellan.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
om jag inte missminner mig så ser det inte ut så på min E30 MAZ.
Där finns det bara ett utrymme för kulorna att befinna sig i och jag har ett svagt minne av att det var ungefär en kulas mellanrum om man radade upp alla kulor dikt an varandra. Men någon separator har jag inte.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
om man tittade i lagret så kunde man se en utformning i allt hjullagerfett där en kul har legat. Lagret har hängt med en del och som sagt är de inte låsta i någon plastring utan ligger fritt så det är väl möjligt att en kula ramlat ut.
Mvh _________________ Linus Frantzich - Olsson Saab 900t -95 (Bruksbil) Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil) |
||
|
Re: Fattas en kula i hjullagret!
På lagret till e30 är def ingen kula bort plockad på fabrik, det lagret är defekt och ska inte monteras på gen. Dvs ta en hammare och slå i sönder det hjullagret. _________________ Pelle Persson |
||
|
Jag menar att kulan ramlat ut under tiden det förvarats då det var begagnat och legat i en låda sen bilen köptes.
Tack för alla svar, vi får leta efter ett nytt lager eller en ny kula. Mvh! _________________ Linus Frantzich - Olsson Saab 900t -95 (Bruksbil) Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil) |
||
|
Lagret är kass, det ska skrotas.
om en kula försvunnit är lagerbanorna med största sannolikhet inte vad dom en gång varit. om man nu mot förmodan lyckas få in en ny kula så är lagerbanorna skeva eller skadade. Ett nytt lager kostar inte skjortan.. Gå till en industrigrossist med lagret eller måtten så får du rätt lager med dig hem för en liten peng. _________________ /Anton Lillsund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1758 besök totalt |