| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köra bana med svetsad diff och FWD ?!
|
39 besök senaste veckan (12144 totalt) |
|
Hej Har läst igenom alla trådar som finns om olika diffar, för- och nackdelar. Jag funderar allvarligt att, i samband med att jag river ner min växellåda för att byta koppling + svänghjul, svetsa ihop diffen i min CRX. ------------------------ Förutsätningarna är: - Bilen används endast som banbil, samt kör till o från banträffarna för egen maskin. - Det körs på rdäck på banan. - Stötdämpare/fjädrar är rellativt mjuka = bottnar i långa svepande kurvor (Depåkurvan Gelleråsen) eller ställer sig på ena framhjulet och tappar all driv på innnerhjulet i alla skarpa kurvor (Ejes Gelleråsen) ------------------------ Så till mina frågor: - har någon här på rejsa kört med svetsad diff på en FWD? - vad finns det för- och nackdelar samt eventuella faror med detta? - blir bilen obrukbar på gatan? - kommer bilen bete sig konstigt på banan, svårt att styra in eller kastar med baken? ----------------------------------------------------------------- och jag vet, har hört redan dessa kommentarer:
- du sabbar drivknutarna - drivaxlarna går av - du pajjar hela växellådan - bilen kommer inte att svänga - du får bogsera hem från Mantorp _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Utan att ha provat själv så tror jag att de sammantagna fördelarna, möjligen bättre drivkraft ur vissa kurvor, med råge kommer kompenseras av nackdelarna i form av det du själv räknat upp sämt troligen även en del annat.
I ditt ställe, med tanke på vad du skriver, skulle jag nog försöka få till andra fjädrar, dämpare samt krängningshämmare. Med en vettig mix av dessa kan du säkert vinna en hel del i fråga om banegenskaper och på köpet sätta en relativt stor del av krängningsmotståndet i bak för att minska problemen med spinnande framhjul. Kvarstår problemet får det bli en riktig diff i alla fall. För egen del anser jag att Quife-diffen är den kanske allra bästa utgiften (fel att tala om investering här...) jag haft till min bil. Bara det att den är helt problemfri gör den närmast unik i sammanhanget.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Re:
Skulle jag bygga ny framhjulsdriven bil skulle investeringslistan se ut något sånt här: 1 Allmän uppfräshning av defekta bromsdelar, bromsvätska, motorolja/filter samt trasiga bussningar. 2 Kw eller koni coilovers, vettig funktion och bra hållbarhet. 3 diff 4 fjäderbensstag, bussningar här och där, bromsuppgradering om det behövs, bur bla bla 5 optimering av växellåda med byte av drev (om det inte blev gjort när diffen monterades) 6 trimning av motorn, finns ingen vits med att ha effekt som inte kan användas till fullo _________________ Roland Johansson |
||
|
Spole är för det mesta nackdel på bana...
Egentligen den enda fallet där spole kan ha fördel är på en väääldigt effektstark och baktung bil med mjuka slicks, på en bana med låånga svepande svängar (läs: Porsche 935 på Laguna Seca eller dylikt). Jag kan inte see någon som helst fördel på en FWD bil förutom möjligtvis första 20m i starten (eller om man håller på med amerikansk rivstartstävling). _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Är det varvtider eller 'fun-factor' du är ute efter med en eventuell steloperation? Det kan ju ha viss betydelse för vilka svar du får, menar jag.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Re:
oops, det där kom jag inte ihåg faktiskt. Målet är självklart att kapa varvtider, annars skulle jag inte ens fundera i såna banor. ---------------------------- Problemet är att det finns nästan ingen eftermarknads diffar till min låda, som heter Y2 och är med vajer. Däremot så finns det till årsmodellen senare, Y21-lådan och är hydralisk, som sitter i USA modelerna Civic del Sol och VTi. Jag behöver mao byta växellåda för att få till en eftermarknadsdiff. Allternativet är att man byter till en S80-låda, som sitter i Intergra Type-R, för den har en LSD lamelldiff original. I båda fallen blir kostnaderna ungefär 15.000:- Just nu är det en omöjlig utgift för mig. ------------------------------------------------------ Så det återstår att svetsa diffen för att eventuellt bli snabbare på banan. Det bör nämnas att det finns en kille på Hondaklubben som har svetsat sin diff i sin Civic, och han har kört på bana med den under förra året. Han säger att det fungerar men med vissa förbehåll, typ stadskörning och fickparkeringar. och ingenting har pajjat i hans drivlina än. Hans Civic har svagare drivaxlar och knutar än min CRX. Edit: så är det så att folk bara fått för sig att det "bör inte fungera"? Hur många har faktiskt testat själv här på rejsa? _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||
|
Låter inte som nån bra idé att låsa ihop framhjulen. Montera hela paketet med motor och låda där baksätet brukar bo istället.
Vad gör du den 18:e januari varje år som gör att du får såna funderingar?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Nej! ingen svetsad diff på bana. Det måste vara en väldigt bra diff om det skall bli bättre på bana än utan. Gör bilen hårdare bak och se till att ha lite dämpning vid utfjädring fram så inner framhjul ligger så bra som möjligt mot banan samt lär dig köra mjukt och göra långa mjuka kurvor i stället.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Glömde svara på betendet. Just när du vrider om ratten kommer det att styra till som vanligt förutom att det troligtvis blir tungstyrt. Sedan i kurvan måste bilen vara ombyggd så krängningen hålls emot fram så inner framhjul i princip lyfter annars kommer bilen vara tokunderstyrd om du inte lyckas få upp den på lagom sladd. Eftersom hjulen kämpar med varann om greppet när ett hjul måste tappa fästet då de har olika långt att rulla i en kurva. Med perfekt drift vinkel på bakändan (sladd) kan det gå att få så framhjulen rullar lika långt i kurvan och behåller greppet utan att tokunderstyra men jag tror inte någon klarat det än. Alla normala lamelldiffar gör att kurvhastigheten blir lite sämre men greppet ur bättre och det är en svår balansgång.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Skulle detta då fungera:
- I och med att jag har en ganska mjuk chassi så kommer innerframhjulet ha väldigt liten friktion mot marken. - och för att få bilen överstyrt så kan man uppnå det med hårdare undre-krängningshämmare bak, samt labba med däcken. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||
|
Har sett en rallycrossbil (saab 9000) på banan vid ett tillfälle som hade svetsad diff.
Det var ett tag sen men jag har för mig den höll helt ok tempo... möjligtvis med lite halvunderliga spårval. Jag pratade lite med föraren och undrade lite över spårvalen och det var då han nämde att diffen var svetsad fram. För att beskriva spårvalen så var det lite mer rally än racing
_________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
|
Har själv kört med svetsad diff och framhjulsdrift (Rallycross bil SAAB 900OG 2,4L 6,31 slutväxel och dogbox,rakskuret., bana var sturup gamla)
Funkar bra MEN sliter nåt enormt på däcken så långa pass är uteslutet och köra utan servo är nästan omöjligt. ( Efter 4-5 varv utan servo så kommer armarna att vara totalslut. Och du kan vara Arnold men det hjälper inte) Spårvalen blir också lite udda men funkar ett tag. Summa summarium är gör det inte då det inte är roligt... ! Kan säga att vi ganska snabbt fixa rampdiff efter denna upplevelse ÄVEN om man i rallycross bara kör max 5 varv och oftast på grus, så är det ohållbart då du helt enkelt får "brottas" med bilen istället för att koncentrera dig på att köra så snabbt som möjligt. (kostar tid) _________________ Stefan Krondahl |
||
|
Styva upp den bak som du säger helst med hårdare fjädrar men hårdare krängningshämmare kan fungera bra det med. Om vilket (krängningshämmare eller fjädrar) diskuterar de lärda och många saker påverkar vilket som är bäst. Men har du inte läge med en komplett uppsättning fjädrar och stödämpare från någon av de bättre tillverkarna och vill kunna åka någorlunda behagligt på vanlig väg sätt på en hårdare krängningshämmare bak. Bilen blir då lite mindre understyrd och grepar bättre ur kurvorna fram.
||
|
Re:
Tackar för alla goda råd!
Jag blir allt mer tveksam, med tanke på att "det sliter mycket däck" och det blir "jobbigt" att ratta.
OBX finns endast till Y21 hydro-låda. Quaife finns, men kostar 10.000:-, då är det bättre att byta låda till s80. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||
|
Åka FWD med och utan diffbroms är en jä... skilnad.
Bilen blir mer bångstyrig men INTE alls i samma klass som svetsdiff. Men med diffbroms så blir bilen lättare att köra, man behöver inte sitta och passa på spinnade innerhjul. Tar också en viss inläringstid, är det halt är det lurigt. Man MÅSTE ha gas annras går det rakt fram, mao det går inte att rull genom en böj. Iof lite beroende på typ av diffbroms, jag har bara åkt med ramplamelldiffbroms och lamelldiffbroms. Mitt råd, skaff diffbroms. Du kommer inte ångra dig. Självklart så bör bilen styva upp bak kräningsmässigt så mycket det går. Hälst då med krängare, det går även med fjädar men då blir bilen onödigt hård rent fjädringsmässigt. Med bara fjädar får man en taskig balans mellan roll och pitch också. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Kostade det inte 15 kkr? Är det självklart att det är bättre än en Quaife-diff till din befintliga låda då? Jag har inte åkt med en lamelldiff men av tidigare diskussioner på forumet har jag dragit slutsatsen att en lamelldiff generellt är "bättre" för bakhjulsdrivna bilar om man tar extrajobbet med att de slits och behöver renoveras/justeras efter ett tag. För FWD är det fler som anser att Torsén-liknande diffar gör jobbet bra utan att det ger de nackdelar som en lamelldiff gärna för med sig i fom av tungstyrdhet mm. En Torséndiff, som tex Quaife, funkar normalt utan tillsyn och extra skötsel i många år. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Benci.......Vad sa far till dig ???
Itr krängare i bak 1600kr på rosenholtz släpp på krängarna i fram och ut och kör
Nästa steg fjädrar o dämpare Sist men inte minst s80 låda, inklusive konvertering till hydralik / Pöjk, att du aldrig lär dig att lyssna
_________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
|
Så här kan man också se på saken.
Citerar en som har testat en hel säsong på en Civic med svetsad diff.
Vad säger ni nu då?
_________________ Mvh Benci_Hovanyi
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
39 besök senaste veckan (12144 totalt) |