Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1199 besök totalt |
Testkörd: Gotland Ring
Vill börja med att tacka Alec, Hans, ove, Mulle m.fl på Gotland Ring för invitationen till visningen, genomgången och testkörningen under lördagen. Ödmjukare och vänligare företagare under stress får man leta efter. Att bygga en bana (konstruera) med mottot att banan SKALL VARA ROLIG PUNKT SLUT känns helt rätt. Och ha så mycket mark att disponera så inte ens säkerheten är ett hinder kan bara borga för ett körupplevelse med supersmil, ståfräs och mersmak. Banan blir över 6 km lång, har lika många vänster som högerkurvor, och kan köras hel eller i 3 olika sektioner/banavsnitt, dvs hela banan eller 3 olika slingor. En av dessa är färdig och dom andra två asfalteras med börja efter semestern. Underarbetet är relativt färdigt. Banan har en minimum bredd på 12 meter och är kuperad. Asfalten var ny och hal. Behöver köras in förmodar jag. T.o.m mina Michelin Pilot Cup gnisslade... Där banorna länkas samman är en (om man bara kör denna slingan) hårnål/vändning. Dock konstruerad så man kan gasa sig ur den (2:an). Den följs aven raka där man lagom kan få i 4:an innan inbromsning och högersväng som faller av nedåt, nyper till mera och övergår till en doserad uppförsbacke. När man nått krönet på backen viker det av åt vänster i en tvådelad kurva som man inte får missa att tangera sista curbsen på. Kurvan tas dock som en, vilket gör det hela roligare samt svårare. Understyr det är det lätt att bli sen och då tappas man mycket tid eftersom man blir mask i nästa höger. Här kan man välja att ligga kvar på 3:an genom hela partiet (som faktiskt funkar bra - bra balans, full konsentration + att det varr halt) eller om man har gått ner på 2:an vis första högern efter rakan bör man ha 3:an i när man kommer upp på krönet. Efter det knepiga men roliga partiet varvar man ur 3:an mot den höger jag nämde. Den är inte alls skarp bara stategiskt plaserad. Jag går upp på 4:an och gasar bort mot chikanen. Innan chikanen strax innan inbromsningpasserar man et liten krön. Inte mycket men tillräckligt för att bankanten skall komma nära fortare än beräknat då man ännu ligger på lite rattutslag efter högern. Fet inbromsning, ner på 2:an, chikan åt höger, som följs av en högerkurva till. Viktigt att ha med sig så mycket fart som möjligt för nu går det uppåt. Passerar den lilla högerknicken, varvar ut 3:an och smäckar i 4:an. Nu går det ännu mera uppåt ![]() När kommit ur vänstern är du oxå uppe ur uppförsbacken och tillbaka där vi började. Under dagen körde vi även runt resterande delen av banan där asfalteringen återstår. Skall bli mycket intressant att åka där sedan... Jag har filmat o plåtat en del, men tänker inte lägga ut det med hänsyn till att premiären är först nästa helg. När banan är klar vet i fan om vi inte fått oss en Nordschliefe här hemma oxå gubbar. _________________ Stefan Larsson |
||
Kul!
Hur tillgänglig kommer banan att vara, m a o vad gäller m a p hyra av banan - är det fastställt? Vad tror du om "kulhetsfaktorn" för undermotoriserade bilar som min? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Hmm.. nu när jag tittar på banskissen igen så ser jag att det ser ut som de ska ha två strippar.... eller vad är tanken med "blindtarmen" nere till vänster? Verkar ju lite onödigt? Eller ja, ingen asfalt är ju onödig så länge det är fri fart...
![]() ![]() mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Är iof osäker på vilket flygfoto du menar men om det är det fotot jag tänker på så är skissen troligtvis lite nyare. _________________ ![]() |
||
Detta: http://www.gotlandring.com/bilder/gotlandringbananskyview.jpg och jag håller med dig om att skissen borde vara nyare, men jag får inte riktigt ihop Stefans beskrivning med något banparti av den? Dock kan det ju vara viss skillnad på hur en bana ser ut på skiss och hur den upplevs... mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Varken skissen eller "flygfotot" verkar stämma. Dock verkar skissen vara närmast. Detta kan bero på att kurvorna och då även sträckningen kan göras om och görs om innan man asfalterar. Alltså, grundarbetet görs klart och när man väl får en bil att köra genom ett parti (sakta men ändå) först då ser o känner man hur det kommer att bli. Vilket kan medföra att man ändrar.
Skissen verkar vara i "stora drag" för flera kurvor syns inte. Det är partiet närmast gokartbanan jag provkört. _________________ Stefan Larsson |
||
Bara en liten tanke kan inte den stumpen nere till vänster vara en escape väg? En sån där som man kan köra in på om man råkar bromsa för sent osv. Jag har ingen aning men det lät vettigt för mig iaf ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1199 besök totalt |