Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Burfråga: Vilka regler kring hålstansad plåt vid A-stolpe?
<<   1, 2, 3, 4
14117 besök totalt
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Re:

Per W skrev:
Vad kom man fram till-. Är det eller är det inte ok med plåtar mellen brur och kaross oavsett vad besiktningsmännen säger?

Jag skulle ringa till ett antal besiktningsmän och höra vad dom anser.
Får du då samma svar av alla så gör du som dom säger.

Men får du olika svar av dom så kanske det är läge att prata med nån högre upp inom SBF.
För om bedömningen är olika mellan besiktningsmännen är det ju

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Besiktningsmannens ord är lag, oavsett om han har fel eller inte.

Ända tills det kommer en annan besiktningsman och säger nåt annat. Precis som på Svensk Bilprovning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Se till att få skriftligt av SBF:s tekniska kommiteé. Då är det ok med plåtar.
Mina 15års erfarenhet inom racing (med kvalificerade regeltolkningar) säger att det inte är tillåtet att lägga plåtar mellan kaross och bur.
Dock är förstärkningar av kaross tillåtet innanför karossens begränsningslinje och vem vet vad som satt där först (förstärkningarna eller bågen )

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13292



Re:

Dude skrev:
Dock är förstärkningar av kaross tillåtet innanför karossens begränsningslinje och vem vet vad som satt där först (förstärkningarna eller bågen )


Du är underbar!
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Men detta gäller väll en bil med "bärande" kaross. Vad gäller när man tex har byggt en rörram med buren integrerad i chassiet och karossen enbart är dithängd och ihopskruvad samt svettsad vid trösklarna?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

JBT skrev:
dstr skrev:
JBT skrev:
Nu när det ändå diskuteras burar så har jag en fråga som dstr kanske kan svara på.


Varför får vi inte ha den lösningen i Sverige?


Nä, men du kan få en gissning.

Förmodligen har längsgående bågar tillkommit i FIA's text efter översättningen till svenska, och eftersom ingen påtalat behovet av ändring till klubb/sga/utskott så står det fortfarande som det gör.


Misstänkte det.
Hur gör man om man vill få det tillagt i reglerna?


Det verkar som min gissning stämde.

om jag förstått dig rätt så finns ju ditt alternativ med bland skisserna - 253-40, var det inte den som gällde?

Vad jag ytterligare förstått så är den svenska översättningen ett hjälpredskap, och när man talar fia-regler så är det franska texten som väger tyngst.

I och med ditt påpekande följt att mitt ifrågasättande så är problemet uppmärksammat, och lär åtgärdas i nästa utgåva. Jag rekomenderar dock ingen att springa och bygga en sån här bur enbart baserat på den här tråden utan att ha torrare om fötterna först.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

Per W skrev:
Men detta gäller väll en bil med "bärande" kaross. Vad gäller när man tex har byggt en rörram med buren integrerad i chassiet och karossen enbart är dithängd och ihopskruvad samt svettsad vid trösklarna?
Som denna tex:

Det skulle vara en lämplig modsportare med turboladdad R1a (om man fick chassit och siluetten godkänd).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Re:

Per W skrev:
Men detta gäller väll en bil med "bärande" kaross. Vad gäller när man tex har byggt en rörram med buren integrerad i chassiet och karossen enbart är dithängd och ihopskruvad samt svettsad vid trösklarna?


Då har du väl inte riktigt samma behov av att förstärka karossen???

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Re:

triss skrev:
Per W skrev:
Men detta gäller väll en bil med "bärande" kaross. Vad gäller när man tex har byggt en rörram med buren integrerad i chassiet och karossen enbart är dithängd och ihopskruvad samt svettsad vid trösklarna?


Då har du väl inte riktigt samma behov av att förstärka karossen???


Det är helt sant men ville veta lite vart gränsen går då jag svettsat dit sådana plåtar efter ok från SBFs besiktningsman. Kommer ju inte ihåg vem det var

_________________
Per Wahlqvist
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



1 sömlösarör är starkare en rör med söm
2. svetsning är en förstörande proses som förstör molekylernas uppbyggnad vilket leder till att röret försvagas.
3. man kan göra svetsen starkare igen genom att tig behandla svetsen.

och vad jag kommit fram till så är det inte förbjudet att sätta dit förstärkningar bara det är riktigt gjort.

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
Burfråga: Vilka regler kring hålstansad plåt vid A-stolpe?
<<   1, 2, 3, 4
14117 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande