| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur gör man en välvd plastruta ?
|
9 besök senaste veckan (12126 totalt) |
|
det var en sak jag var lite fundersam på när jag läst tråden och det är talet om att man inte ska värma så länge
för min tanke är att plasten är en ganska bra isolator och det borde ta en någerlunda lång tid för att få en jämn temp igenom hela plasten så värmer man med IR-lampa/värmelampa/varmluftpistol mm så lär det finnas risk för en yttemp som är opassande hög medan tempen i mitten av rutan är så pass låg så den inte är direkt formbar och på ytan på andra sidan så blir den troligen för kall (nära den ursprungliga tempen) och med detta resonemanget så får jag det till att det kommer bli inbyggda späningar i plasten kort beräkning för tankegången en 4mm plastskiva som värms på ena sidan så kommer I = styvheten minskas till 1/4 när halva tjokleken är i plastiskt tilstånd och då kommer späningen bli som när man spänner en 2mm tjock skiva till den rätta formen och när det sedan svalnar så kommer den smälta delen hålla imot så att de tidigare späningarna fast under tiden det svalnar så kommer också den gränsen röra sig in längre i plasten så mitt resonemang är att har man en het varmekälla som värmer fort så kommer det bli ett större problem medan låter man den bli upvärmd under en lång tid så borde hela tjockleken bli optimalt formbar och är inte lexan ett material som har en ganska lång upvärmnings linje där E-modulen suksesivt minskar till det kommer till en punkt när det smälter ?? så min tanke är ifall man antingen lägger det i en bastu i nån timme på 80-130C eller så bygger man en låda som man isolerar och då borde det räcka långt med gipssibor på insidan eller stenull och ett infravärme rör och en fläkt så man får en jämnare värme på luften eller kan lägga det i ett stort kar med kokande/hett vatten så man får en jämn temp i hela plasten och då borde det gå att forma den till det man vill (kan tillägga att jag aldrig arbetat med sånthär så jag vet inte vid vilka temp man ska ha och hur känsligt det är för temperaturstegringen men det är ett ge ideer till er andra ifall det går att aplicera på er erfarenhet) sen så skulle väll detta kunna vara en ide till FAQ när det kommit fram till vilken temp och metod som funkar bäst (en summering med råd som när det gäller glasfibergjutnign) _________________ // Mikeal Rylen |
||
|
Re:
Mycket bra tankar Det är det här som är så fantastiskt med Rejsa....folk tänker verkligen. och som sagt....vi kommer längre och längre. Så snart har vi nog löst problemet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
om man värmer lexan/makrolon/pc med ir kommer man väl inte bara värma ytan?
Nu vet jag inget om lexan's optiska egenskaper för ir, men anta att det i alla fall är relativt transparent. Då kommer väl irljuset framförallt absorberas av formen under och värma plasten från insidan? Sen fastnar väl en del i ytan och på väg igenom. Resultatet borde väl i alla fall inte bli en betydligt högre yttemp, kan man gissa. Jämnför med tex uv som ju förstör genomskinlig plast även innuti. En vakuumform ska väl ha massor av väldigt små hål, blir det inte lite svårt att göra de i en orginal glasruta? Har försökt forma tun (<1mm) lexan över en liten träform utan vakuum i ugn. Gick inte värst bra där det var dubbelkrökt. (Får tacka Opel för väldigt plana bak- och sidorutor )
_________________ Markus Ålind |
||
|
Vet att vissa "custom made" rutor i plast görs med flytande plast!
Samma som polycarbonat eller liknande men de bakas i ugn med vaccum. Var och kollade in tillverkningen här på orten i veckan faktiskt! De tillverkar saker till Polarvagnen/Solifer och deras fabrik i Dorotea. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
bara en tanke... Om man välver en plastruta över en befintlig glasruta t ex, då blir den ju "större" än orginalet! främst bredare! tillräckligt mycke för att de ska bli besvärligare att fästa den i alla fall... Jag jobbar dagligen som glasmästare och byter en del bilglas så jag tycker de borde bli spänningar på fel sätt... bättre att göra en plugg och forma över den!
Sen är plexi ganska sprickbenäget, så som tidigare sagts bör man nog ha den i en ugn så man får jämn värme över hela direkt! Lexan å andra sidan har jag sett formas med hjälp av väreme pistol, men de var en bit på kanske 20x40cm som skulle formas till en mjuk 90 graders krök! Att göra samma på en bilruta vette sjutton om de går.... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Ja...det bästa är nog att guta en form...med en massa hål i.
Jag håller på att kolla om det går att få tag i ett gammalt bastuaggregat....och om det klarar att värna en isolerad låda till 120-160 grader. Flytande plast är ju intresant. Är det någon som kan inervjuva någon som vet vad som går åt. ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Jag har vart dit lite snabbt!
Har en bekant som jobbar där. Frågade lite om hur man går til väga mm mm. Kanske det blir ett studiebesök med bild senare OM det fungerar?? (Håkan du har lite snabb info via PM.) _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
ok har bara lite snabbt pratat med en av killarna.
Detta skrev jag i pm:t! Har editerat lite efteråt. Hej Håkan. Nu har jag lite löst hört efter. Företaget heter Diling Teknik i vilhelmina. Men detta företag har flera tillverkningsorter. Länk: http://www.dilingteknik.se/ Han jag pratat med sade så här. Det enklaste är att skära/såga ut ett helt ark i rätt form och sedan skruva fast direkt. Utan att värma eller annat och sedan staga undertill med något för att hålla formen. Detta har ni redan diskuterat på rejsa vet jag. OM man sedan vill värma för att hitta rätt form så blir det klurigare. Plasten man använder i dessa(och andra) rutor vidgar sig och krymper ganska kraftigt när man värmer. Då blir det ganska svårt att beräkna storleken innan ifall man skall värma och skära sen. Sedan fanns en metod med att baka i ugn över en plugg. Då vaccumsuger man den värmda plasten över pluggen. MEN man behöver tillverka en form för det man skall tillverka. Edit: Vaccumsugning är inte så våldsamt dyrt men behöver en form att suga den över. Till sist kunde man köra med flytande material. Då använder man samma sorts plast men i nermald form. Värmer och lägger på det som sedan smälter över formen i ugnen. Ca 2mm tjocklek blir det och bra genomsyn/transparant. olika priser naturligtvis. Kallmaterial billigt , samma som polycarbonat. Materialet är det samma men olika namn beroende på leverantör. Dyrast var att köra med flytande smältplast. Mest beroende på tilverkningskostnad för plugg och verktyg. Ja det var i korta vad jag frågade nu. Men om du vill kan jag göra ett litet studiebesök Kanske få lite priser och annat bara för info. Det verkade rätt dyrt att låta dem tillverka allt. Som sagt ja kan kanske studiebesöka lite med en kamera om intresse finns bara för att se??? _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
och svaret blev....
Jag fattar ingen ting idag. Corvetten kom i en container idag. Och nu är jag helt slut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur gör man en välvd plastruta ?
|
9 besök senaste veckan (12126 totalt) |