| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utan bromsservo !!??
|
3054 besök totalt |
|
Utan bromsservo !!??
Håller på och bygger en banbil, och upptäcker nu att bromsservon får inte längre plats .
Vad är den sammlade expertisens omdömmen av att avlägsna servon, blir bromsarna väldigt mycket mer tungtrammpade, har hört både och. En del säger att "bromskänslan" blir bättre utan servo. Söker nu lite erfarenheter från någon som provat. Bör man öka storleken på huvudcyl vid ett sådant inngrepp eller duger org cylindern, bilen kommer förhoppningsvis att väga ca 950kg färdig. _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
|
Det här var uppe för några veckor sedan.
sök på tex bromsvåg, bromsservo och liknande. |
||||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Jag har redan sökt, men inte funnit riktigt det jag söker , därför har jag öppnat denna
egna tråd. Vill försöka få lite mera erfarenheter från någon som redan testat, ris eller ros. Bromsvåg är inte aktuelt i nuläget (hinner inte) Vilka problem stötte ni på, hur mycket ökade ni dim på huvudcyl, ökade ni slaglängden isåfall hur mycket, osv, osv, osv. _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
|
Vad jag vet så är det vanligt att man kör utan servo i rally i alla fall, mycket för känslans skull. Men dom har väl ofta fina pedalställ och bromsvågar och sånt. Borde väl inte skilja så mycket i racing på den punkten tycker jag.
|
||||
|
Re:
Nja.. bilen i fråga har hängande pedaler så om hålet för tryckstången skall flyttas för att öka hävarmen så bör hålet flyttas upp _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Nu börjar det hända saker, kul med olika åsikter .
Menar du Arne att diametern skall minskas på huvudcyl Trodde den skulle ökas, för att
minska pedaltrycket ( du förstår nog vad jag menar ) Har jag verkligen tänkt så fel
Då bör nog org cyl passa för den är verkligen inte särskilt grov.
_________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
|
Enkel hydraulik.. Titta på en garage-domkraft, handtaget påverkar en liten cylinder som ger tryck till en stor cylinder som lyfter bilen.
Eftersom original cylindern har behövt hjälp av servo för att man skall orka med så kommer det nog att bli väldigt tungtrampat utan servo. Du kan ju prova att koppla bort servot på er andra E30 och prova bromsa, ta det försiktigt bara.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Detta gäller samma bil som ovan, bara den äldre generationen som lägger sig i diskusitionen
Vad behöver du för uppgifter för att räkna på det? Nuvarande cyl står det 22 på framkrettsen och 17 på bak. Är det vanligt att det är olika??? Har ingen aning hur mycket servon förstärker Bilens vikt ca 950kg (hoppas vi) _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
Vad du än gör, tro inte att det blir lika tungtrampat som om du rycker vakumslangen och provar med servot på plats.
Jag säger igen: Jag har standard geometri på allt med borttaget servo och det funkar skitbra. Prova vetja. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
detta är inte JÄTTE ovanligt !! den första som jag kommer att tänka på är en vanlig 740
men det förekommer på MÅNGA fler, men långt ifrån alla.... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Utan bromsservo !!??
|
3054 besök totalt |