Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 T5 -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (35284 totalt)
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
grejjade lite i helgen, synd bara att det tog slut på rör

Vi har prövat gjort alla rören lika långa, och prövat med så lite böjar det går..
1= 470mm 2= 495mm 3= 495mm 4= 480 5= 460

Alla mått på ytterradien på grenrören. sa det är den maximala längden

BIlder











ge gärna lite kretik


Tog å borra nya hål och monterade fjäderbenen oxå!




_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

Roger Brorsson skrev:

japp robertsson fixar detta!!

Aaa det är samma bellhouse därför jag undrade över skivorna thumbs up

Har inte bstämt mig än om det blir 304 lr 315mm


Ah, han är kanon.
Ja då är ju the bigger the better

Har du ändrat på kulleden förresten?
För mer caster.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
Roger Brorsson skrev:

japp robertsson fixar detta!!

Aaa det är samma bellhouse därför jag undrade över skivorna thumbs up

Har inte bstämt mig än om det blir 304 lr 315mm


Ah, han är kanon.
Ja då är ju the bigger the better

Har du ändrat på kulleden förresten?
För mer caster.


Ja sant det

Hmm ne det ha jag inte
Vad ska man ändra och hur?

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Roger Brorsson skrev:
Svartlock skrev:


Ah, han är kanon.
Ja då är ju the bigger the better

Har du ändrat på kulleden förresten?
För mer caster.


Ja sant det

Hmm ne det ha jag inte
Vad ska man ändra och hur?


Byt till spindellederna från en 240 med servo då dom är lite förskjutna.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Roger Brorsson skrev:
Svartlock skrev:


Ah, han är kanon.
Ja då är ju the bigger the better

Har du ändrat på kulleden förresten?
För mer caster.


Ja sant det

Hmm ne det ha jag inte
Vad ska man ändra och hur?


Byt till spindellederna från en 240 med servo då dom är lite förskjutna.


Aha då sitter det nog redan sådana på den eftersom det är servo i dagsläget, funderar även att montera dit mina taxiplattor jag har liggandes..

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

Roger Brorsson skrev:
Niklas Sandström skrev:
Roger Brorsson skrev:
Svartlock skrev:


Ah, han är kanon.
Ja då är ju the bigger the better

Har du ändrat på kulleden förresten?
För mer caster.


Ja sant det

Hmm ne det ha jag inte
Vad ska man ändra och hur?


Byt till spindellederna från en 240 med servo då dom är lite förskjutna.


Aha då sitter det nog redan sådana på den eftersom det är servo i dagsläget, funderar även att montera dit mina taxiplattor jag har liggandes..


Montera bara dit den främre bulten yttre bulten, sen kan du vrida leden tills den tar i i bakkant. Borra nytt hål där bara och ihop. Den bakre yttre bulten kommer utanför länkarmen men det kan man lösa på lite olika sätt. Om inte minnet sviker mig landar man på 5-6 grader då.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
Roger Brorsson skrev:
Niklas Sandström skrev:
Roger Brorsson skrev:
Svartlock skrev:


Ah, han är kanon.
Ja då är ju the bigger the better

Har du ändrat på kulleden förresten?
För mer caster.


Ja sant det

Hmm ne det ha jag inte
Vad ska man ändra och hur?


Byt till spindellederna från en 240 med servo då dom är lite förskjutna.


Aha då sitter det nog redan sådana på den eftersom det är servo i dagsläget, funderar även att montera dit mina taxiplattor jag har liggandes..


Montera bara dit den främre bulten yttre bulten, sen kan du vrida leden tills den tar i i bakkant. Borra nytt hål där bara och ihop. Den bakre yttre bulten kommer utanför länkarmen men det kan man lösa på lite olika sätt. Om inte minnet sviker mig landar man på 5-6 grader då.


Ingen bild på det hela?
Mera caster vad va det bra för?? Hur mycke är det orginal på en sådan här race kärra

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

Styr in bättre.

original vet jag faktiskt inte, fixar bild imorron eller på lördag.

Hur ser taxiplattorna ut?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

Styr in bättre.

original vet jag faktiskt inte, fixar bild imorron eller på lördag.

Hur ser taxiplattorna ut?


Aha fint har aldrig set den där sidan förut..

Låter fint med en bild

Har tyvärr ingen bild på dom men ska försöka förklara,det är den plattan som du monterar kullleden på..
Det koniska hålet i mitten, det är inte i mitten, det går snett igenom plattan istället.
Hållet kommer ut lite snett inuti fjäderbenet, så den planade ytan som spindelledens mutter spänns mot är inte i linje med dom 4 plana ytorna som fästbultarna dras emot..
Så då får man mera camberlutning..

Nu bror det väl på hur mycke camber man ska ha på en volvo 240

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

Roger Brorsson skrev:
Svartlock skrev:
https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

Styr in bättre.

original vet jag faktiskt inte, fixar bild imorron eller på lördag.

Hur ser taxiplattorna ut?


Aha fint har aldrig set den där sidan förut..

Låter fint med en bild

Har tyvärr ingen bild på dom men ska försöka förklara,det är den plattan som du monterar kullleden på..
Det koniska hålet i mitten, det är inte i mitten, det går snett igenom plattan istället.
Hållet kommer ut lite snett inuti fjäderbenet, så den planade ytan som spindelledens mutter spänns mot är inte i linje med dom 4 plana ytorna som fästbultarna dras emot..
Så då får man mera camberlutning..

Nu bror det väl på hur mycke camber man ska ha på en volvo 240


Aha, sånna får jag införskaffa, har förstärkt spindel så inga hål att fila finns heller.
Danmarks snabbaste rally-240 kör med 2 grader, på bana passar det säkert med mer.
Men det beror ju på hur allt det andra är också.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Lite uppdate, inte klart än men på godväg..







_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Först och främst: Grattis till en riktig fet bil, varje detalj är 100% helrätt. T.o.m. färgen. Vi brukade driva med en kille i skolan som hade en vinröd merca och gyllene BBS, men nu inser jag att jag var bara avundsjuk


Vad är det för slang till avgaspipan ? och varför ?
Roger Brorsson skrev:


_________________
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Re:

oje skrev:
Vad är det för slang till avgaspipan ? och varför ?


Rotgasanslutning, ett måste vid grenrörssvetsning i rostfritt.......

_________________
Mikael Persson
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Re:

[quote="oje"]Först och främst: Grattis till en riktig fet bil, varje detalj är 100% helrätt. T.o.m. färgen. Vi brukade driva med en kille i skolan som hade en vinröd merca och gyllene BBS, men nu inser jag att jag var bara avundsjuk


Vad är det för slang till avgaspipan ? och varför ?
Roger Brorsson skrev:



En få tackar så mycket oje Roligt att höra!!

Ang slangen så är det som PDE säger.. Man använder det för att skydda baksidan av svetsen under svetsningen som tex i grrenröret,.. Det blir en jämnare svets utan glödskal så minskar risken för rotfel och öven korrosionsskyddet kan minska

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

En veckas fördröjning blev det visst

Såhär gör jag.



Sen svetsar man bara en bricka så man kan sätta mutter i sista hålet oxå.

_________________
Daniel Steiner
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag brukar gå till smeden och låta han knäcka till plåtar som ser ut som en förlängning av bärarmen.

kapar upp dem i 15-*20mm längder beroende på hur mkt man vill ändra.

sedan svetsar man fast dem och så borrar man om hålen för både mer camber och caster.


problemen med 240framvagnar jag skruvat med är att det varit alldels för lite caster. typ 2,5grader.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

LuddeR skrev:
jag brukar gå till smeden och låta han knäcka till plåtar som ser ut som en förlängning av bärarmen.

kapar upp dem i 15-*20mm längder beroende på hur mkt man vill ändra.

sedan svetsar man fast dem och så borrar man om hålen för både mer camber och caster.


problemen med 240framvagnar jag skruvat med är att det varit alldels för lite caster. typ 2,5grader.


Bra grej men vi får inte göra så på rallybilarna :/

Jag har inte testat nåt med olika caster - men jag landar på 5-6 nåt, inte mätt upp de där än

_________________
Daniel Steiner
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



5,5grader landade jag på efter justering, jag hade gärna provat mer, men resultate av förändringarna fungerade tydligen bra enligt de som körde.

jag skulle iallfall se till att börja med en 5grader.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Hur blir det med acerman om man flyttarfram spindeln så via länkarmen?

240 får väl sin ackerman genom att styrarmarna lutar bakåt (när hjulen står rakt fram)
Byggerman om länkarmarna så att man flyttar fram spindeln 15mm så borde man väl flyttafram styrväxeln lika mycket.

Någon som vet eller har tänkt på detta färut?

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Re:

swahngbg skrev:
Hur blir det med acerman om man flyttarfram spindeln så via länkarmen?

240 får väl sin ackerman genom att styrarmarna lutar bakåt (när hjulen står rakt fram)
Byggerman om länkarmarna så att man flyttar fram spindeln 15mm så borde man väl flyttafram styrväxeln lika mycket.

Någon som vet eller har tänkt på detta färut?


har tänkt på detta..

fast det blir väl inte 15mm man ska flytta, det beror ju på hur fjäderbenet tippar..

jag slutade tänka när det fungerade bra..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Re:

LuddeR skrev:
swahngbg skrev:
Hur blir det med acerman om man flyttarfram spindeln så via länkarmen?

240 får väl sin ackerman genom att styrarmarna lutar bakåt (när hjulen står rakt fram)
Byggerman om länkarmarna så att man flyttar fram spindeln 15mm så borde man väl flyttafram styrväxeln lika mycket.

Någon som vet eller har tänkt på detta färut?


har tänkt på detta..

fast det blir väl inte 15mm man ska flytta, det beror ju på hur fjäderbenet tippar..

jag slutade tänka när det fungerade bra..


Det blir 15mm när man lutar servospindelleden så mycket som går med ett bibehållet skruvhål, precis som på Svartlocks billd.

Flyttar man på topplagringen för att få mer caster så borde inte förhållandet spindelled/styrarm påverkas inärheten såmycket som om man flyttar spindelleden.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 T5 -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (35284 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande