Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (35284 totalt) |
grejjade lite i helgen, synd bara att det tog slut på rör
![]() Vi har prövat gjort alla rören lika långa, och prövat med så lite böjar det går.. 1= 470mm 2= 495mm 3= 495mm 4= 480 5= 460 Alla mått på ytterradien på grenrören. sa det är den maximala längden BIlder ge gärna lite kretik Tog å borra nya hål och monterade fjäderbenen oxå! _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||||
Re:
Ah, han är kanon. Ja då är ju the bigger the better ![]() Har du ändrat på kulleden förresten? För mer caster. _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Re:
Ja sant det ![]() Hmm ne det ha jag inte ![]() Vad ska man ändra och hur? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||||
Re:
Byt till spindellederna från en 240 med servo då dom är lite förskjutna. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
Re:
Aha då sitter det nog redan sådana på den eftersom det är servo i dagsläget, funderar även att montera dit mina taxiplattor jag har liggandes.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||||
Re:
Montera bara dit den främre bulten yttre bulten, sen kan du vrida leden tills den tar i i bakkant. Borra nytt hål där bara och ihop. Den bakre yttre bulten kommer utanför länkarmen men det kan man lösa på lite olika sätt. Om inte minnet sviker mig landar man på 5-6 grader då. _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Re:
Ingen bild på det hela? Mera caster vad va det bra för?? Hur mycke är det orginal på en sådan här race kärra ![]() _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||||
Re:
https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel Styr in bättre. original vet jag faktiskt inte, fixar bild imorron eller på lördag. Hur ser taxiplattorna ut? _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Re:
Aha fint har aldrig set den där sidan förut.. Låter fint med en bild ![]() Har tyvärr ingen bild på dom men ska försöka förklara,det är den plattan som du monterar kullleden på.. Det koniska hålet i mitten, det är inte i mitten, det går snett igenom plattan istället. Hållet kommer ut lite snett inuti fjäderbenet, så den planade ytan som spindelledens mutter spänns mot är inte i linje med dom 4 plana ytorna som fästbultarna dras emot.. Så då får man mera camberlutning.. Nu bror det väl på hur mycke camber man ska ha på en volvo 240 ![]() _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||||
Re:
Aha, sånna får jag införskaffa, har förstärkt spindel så inga hål att fila finns heller. Danmarks snabbaste rally-240 kör med 2 grader, på bana passar det säkert med mer. Men det beror ju på hur allt det andra är också. _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Först och främst: Grattis till en riktig fet bil, varje detalj är 100% helrätt. T.o.m. färgen. Vi brukade driva med en kille i skolan som hade en vinröd merca och gyllene BBS, men nu inser jag att jag var bara avundsjuk
![]() Vad är det för slang till avgaspipan ? och varför ?
_________________ ![]() |
||||||||||
Re:
[quote="oje"]Först och främst: Grattis till en riktig fet bil, varje detalj är 100% helrätt. T.o.m. färgen. Vi brukade driva med en kille i skolan som hade en vinröd merca och gyllene BBS, men nu inser jag att jag var bara avundsjuk ![]() Vad är det för slang till avgaspipan ? och varför ?
En få tackar så mycket oje ![]() Ang slangen så är det som PDE säger.. Man använder det för att skydda baksidan av svetsen under svetsningen som tex i grrenröret,.. Det blir en jämnare svets utan glödskal så minskar risken för rotfel och öven korrosionsskyddet kan minska _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||||
jag brukar gå till smeden och låta han knäcka till plåtar som ser ut som en förlängning av bärarmen.
kapar upp dem i 15-*20mm längder beroende på hur mkt man vill ändra. sedan svetsar man fast dem och så borrar man om hålen för både mer camber och caster. problemen med 240framvagnar jag skruvat med är att det varit alldels för lite caster. typ 2,5grader. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||
Re:
Bra grej men vi får inte göra så på rallybilarna :/ Jag har inte testat nåt med olika caster - men jag landar på 5-6 nåt, inte mätt upp de där än ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
5,5grader landade jag på efter justering, jag hade gärna provat mer, men resultate av förändringarna fungerade tydligen bra enligt de som körde.
jag skulle iallfall se till att börja med en 5grader. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||
Hur blir det med acerman om man flyttarfram spindeln så via länkarmen?
240 får väl sin ackerman genom att styrarmarna lutar bakåt (när hjulen står rakt fram) Byggerman om länkarmarna så att man flyttar fram spindeln 15mm så borde man väl flyttafram styrväxeln lika mycket. Någon som vet eller har tänkt på detta färut? _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||||||
Re:
har tänkt på detta.. fast det blir väl inte 15mm man ska flytta, det beror ju på hur fjäderbenet tippar.. jag slutade tänka när det fungerade bra.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||
Re:
Det blir 15mm när man lutar servospindelleden så mycket som går med ett bibehållet skruvhål, precis som på Svartlocks billd. ![]() Flyttar man på topplagringen för att få mer caster så borde inte förhållandet spindelled/styrarm påverkas inärheten såmycket som om man flyttar spindelleden. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (35284 totalt) |