| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behöver hjälp!! Tungstyrd E30 vad göra?
|
1309 besök totalt |
|
Som topic lyder, min E30 320 är så förbajjat tung styrd mot vad jag tycker att den borde vara. Har konverterat till styrservo och dessutom slängt dit E36ans styrväxel. För att slippa det enorma vevandet på ratten specielt när man kör isbana.
Nåväl, nu till själva frågan. Går det att mosa på mera på skälva pumpen?? Det sitter en insexskruv i underkant av pumpen, vad fyller denna skruv för funktion? Är det bara en avtappnings plugg eller är det så att man kan ställa trycket med denna
Finns det annars något annat man kan ta sig för för att få det mera lätt styrt? Såg att man kan ta väck strypningarna som sitter i orginalslangarna, men inte blir väll styrassistansen bättre för att man tar bort dom, eller? Länk: http://e30m3performance.com/installs Finns det någon annan pump att använda som gör att de blir mera servo verkan, typ ta en från E36 någon som vet? Visst man kan ju köra med servo assist, direkt på rattstången i form av elmotorservo från Opel(har ja för mig). Men det innebär mer jobb å mer pengar och det sist nämnda finns de inte mycke av . Till saken hör också att jag sedan några år tillbaka har värk i nacken, så jag fixar inte att ratta för kung å fosterland längre. Men ja blir häldre stenad till dötts en att ge upp å ratta bil
Så snälla ös på med förslag, gärna grundade på egna erfarenheter
Mvh Tobbe Pettersson PS. glömde säga, att ja vet att hjulvinklarna påverkar mycket i sammanhanget tungstyrdhet. Men ja har inga extrema hjulvinklar alls, har inte justerbara topplagringar, inte ens M3ans exentriska topplagringar visst bilen är sänkt så camber är såklart mer negativ en standard, fast jag har heller inte sänkt bilen mycket 35-40mm max.
Enda är väll att jag fått liiiiiiiiite mera caster pga. exentriska delrinbussningar till bärarmarna. Tackar på förhand// Tobbe P _________________ Tobbe Pettersson |
||
|
Min svarta 318is var ordentligt tungstyrd när jag köpte den. Jag trodde det hade något med sänkningen att göra... men till slut så kontrollerade jag däckstrycket... 1bar... efter att ha fyllt på med luft så funkade det fint igen... *skäms*
Men jag har ingen servo så det har nog tyvärr inget med ditt problem att göra... Hoppas det löser sig! _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
Re:
Hahaha.. De e nog många som med handen på hjärtat har tänkt "va i h****e va bilen blev trögstyrd bara för att ja sänkt den". För att sedan komma på att "javisst ja.. ja har ju bytt till sommar uppsättningen av hjulen åxå. Hm.. 8hekto e bergis lite för lite
Fast just nu står bilen på 175 70 14 dubbdäck, trotts de så är den lika tungstyrd som om den skulle vara skodd med 235 40 18 på fälgar med ET0. Lite överdrivet kanske men bra nära
_________________ Tobbe Pettersson |
||
|
Re:
Är det ingen som har nå tipps
De finns ju massvis med dunder gurus här på rejsa å en hel del som åker E30 Kanske Arne Lindgren har nå tipps eller någon annan klippsk skruvare?
Eller är frågan dumt ställd kanske?
MVH//Tobbe _________________ Tobbe Pettersson |
||
|
Fler E30-åkare finns här www.autopower.se
Där är nog chansen störst att hitta kunnade om märkesbundna frågor.
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re:
Hej Anton
Mjaaa... Vill inte smutskasta andra forum, men min högst personliga uppfattning av Autopower, är att man får en massa konstiga svar som mest verkar komma från folk som gissar vilt eller bara är tangentbordsryttare tyvärr. Sedan så behöver de ju kanske inte vara så märkes relaterat, eller???
Btw, dina distanser passade fin fint till styrväxeln som ja köpte av Matias Forslund, Tack Anton MVH//Tobbe _________________ Tobbe Pettersson |
||
|
För att inte göra denna fråga märkesbunden så får du beskriva dina komponenter lite mer ingående.
Bilder med mått och funktionsbeskrivningar är kaon Hur en styrväxel fungerar och vad pluggar och skruvar gör är svårt att veta utan att se sakerna osv. Hur stor är diametern på strypningarna i slangarna? Hur grova är slangarna? osv osv Kanske du ska mäta upp hjulvinklarna lite mer noggrant och se om det är något som pekar snett mer än vad man kan ta för ok. Hoppas du förstår vad jag menar. Det måste finnas så mycket info att andra än bara märkesfanatiker kan svara. Så mycket info att tillverkare och ursprung nästan inte behöver nämnas.
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re:
Jovisst e de så, tänkte bara om det va någon som varit med om nått liknande, och kanske hadde nå enkelt tipps till att böja med
Typ nått i stil med.. De kan va stopp i luftutjämnings slangen(särskrivning) som gör att gummibälgarna inte sugs ihop när kuggstången åker fram å tillbaka.
_________________ Tobbe Pettersson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1309 besök totalt |