| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vart köpa Silecon för att göra gjutformar av?
|
5327 besök totalt |
|
Någon som vet vart man får tag på det till ett vättigt pris, de flästa ställen jag sätt som säljer kostar det minst 500 kr/kg och det tyckker jag är lite dyrt. Ska ha det till att göra formar för att gjuta bältesgenomförningar till stolarna i Spriten och ett nytt blinkersglas till lancian. Men framför allt vill jag testa och se hur det är att arbeta med.
|
||||
|
Jag köpte från dom här http://www.kaupo.de när jag gjöt av några förbränningsrum samt lite andra grejjor. Var bra att handla av, kräver dock förskotts betalning första gången. Tog några dagar med frakt hem från tyskland. Har ganska stort utbud av olika gjut silicon mm.
|
||||
|
Re:
Tackar för tippset. Vad gick det på allt som allt hemma? |
||||
|
Idé.. kan man ha det och mäta förbränningsrum med? Klä rummet med gladpack och packa ner silikon till kanten på toppen och låta det stelna. Och sen lyfta ur och kolla volymen i ett graderat kärl med vatten och mäta skillnaden.. Lättare än glasskiva och pipett känns det som.
_________________ Arne Lindgren |
||||
|
Verkar intressant. Någon som orkar berätta lite hur det fungerar? Kan inte tyska.
Är det något man kan kladda ihop och sedan bearbeta i maskin? |
||||
|
Re:
Nä man gjuter av saker med det. Här finns en bra beskrivning om hur man gjör en form. från en redan befintlig detalj. Det som gör mig väldigt intreserad av det är detaljrikedommen man kan gjuta av. http://www.conceptart.org/forums/sho |
||||
|
Re:
Haha, nej det är nog ingen bra idé alls Är väl typ som att hälla sand i tanken.
Här är lite grejor jag säljer, när ni vill ha high-end http://www.arrkeurope.com/services/v Har du 3D-filen på det du ska gjuta tillverkas det i en 3D printer, delen handarbetas sedan för bästa finish och används som master i gjutformen. Det här är tufft också, typ 3D printer för i nylon eller glasfiberförstärkt nylon. Sitter bl.a. i F18 och används väldigt mycket av F1-teamen under utveckling osv. http://www.arrkeurope.com/services/s _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
|
Re:
Med toppen lös ju.. därav gladpacken
_________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Hehe självklart så häller vi det rakt ner i ett tändstiftshål och vevar runt lite, sen då? Jag tror absolut att det funkar fint att mäta förbränningsrum med. Då kan man säkerligen väga klumpen på en fin våg också. /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Fasiken vilken intressant sida, alltid letat efter ngt sådant. Vet du vilken produkt som tål att användas som negativ form tillsammans med polyrethan,epoxy och inte smälter. Vill så gärna kunna skapa en egen "plugg" /Martin _________________
|
||||
|
Jag köpte MOLD MAX Shore 30, tror det var 4kg + snabb härdare, har för mig att det kostade runt 1500:- inkl frakt dock utan tysk moms, då jag lyfter momsen.
Har som sagt använt det för att göra ett negativ på ett förbrännings rum, samt avgjutning av några ganska detaljerade prototyp "projekt" som sedan gjöts i aluminium. Dock inte direkt i silicon formen. Utan med "lost wax" principen. Inte så hitech men gav snabba och billiga test prototyper. MOLD MAX serien verkar klara Polyurethan, Polyester, Epoxy, till och med tenn. För att det inte skulle fastna använde jag ett flytande Polyvinylalkohol. Så nån gladpack är behövs inte. Finns lite att köpa på www.kinn.com , det är en svensk försäljare. Oxå mycket bra att ha å göra med. |
||||
|
Re:
hmm, det blir fortfarande kring 450 kr/kg om man räknar med momsen. Finns det inga billigare meterial att göra gjutformar av om amn ska bara gjuta epoxy och poyester i dom? Bra att kinn har fick länken från en kompiss om vart man köppte plasten för gjutning av slutgiltiga produkten i kväll och det var också från kinn, men deras sida verkar itne funka specielt bra nu, tidigare i kväll funkade den, eller så är det min dator det är fel på. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5327 besök totalt |