| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
The Great Robot Race,(ca 50min film) Datorstyrdabilar rejsar
|
907 besök totalt |
|
Kolla in de här killarna. De bygger bilar som ska köra nått nån sträcka i ökenlandskap på snabbast tid. Och vem är det som kör då? Jo det är INGEN!!! "Bara" datorer och lasrar som tillsammans med ett helt team av människor, ska den försöka köra sträckan på så kort tid som möjligt.
Förra åren var det ingen som ens kom i mål... Den bilen som kom längst slutade i ett moln av däckrök
http://www.pbs.org/wgbh/nova/darpa/p Kolla in första filmen och se om ni blir bitna! Det blev jag!
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
|
|
|
Jag vill minnas att något av programmen i Discovery Channels eviga repriskavalkad handlar om just det här, iallfall om "darpa".
|
|
Jag tyckte det var riktigt intressant! Men det är väl för att man är både bilnörd och datanörd
Det skulle vara coolt om de kunde programmera en bil att köra på ställ runt en grusbana.. men det är väl för avancerat gissar jag efter att ha sett dessa filmer.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
|
Utvecklingen mellan första och andra gången var ju rätt betydande.
Men om man skall dra utmaningen längre så blir det lite väl tillämpat (hämta 4 sårade i centrala Bagdad eller nåt). Kanske att köra utmaningen utan fördefinerat start/mål? Som det var nu så plottade de in rutten och körde mot GPSdata i stort sett (och sensorerna behövde "bara" ta hand om detaljnivån). Minst ett team körde ju banan i förväg (loggade de "noter" då måntro...). Lägg till navigering efter karta i okänd terräng så blir det jobbigare (och mer användbart på Mars/Månen osv) TopGears fotboll med småbilar hade varit en roligare utmaning för självstyrande fordon (men det har väl redan gjorts med smårobotar)
|
![]() |
Bilder o videos
|
907 besök totalt |