| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
TIG-svetsning
|
8 besök senaste veckan (12495 totalt) |
|
TIG-svetsning
Neej!! Detta är inte alls en till köpa TIGsvetstråd
Detta är till min vw1303 turbo som jag håller på och bygger
Jag har redan köpt en, en esab likström 150amp begagnad. Nu till sak! Gillar att lära mig saker själv så jag har helt sonika gjort slut på 15L gas och fått till hyfsade fogar på rör. Ska väl tilläggas att jag aldrig svetsat med gas eller TIG innan. Övning ger färdighet Nu till mina frågor! -Rotgas: Jag svetsar i svartstål, skall man använda rotgas även då? -Tillsatsmaterial: Vad för något? Behöver man rotgas om man kör med tillsats? Nu använde jag H44 som man använder till gassvets. - Hur gör man för att komma åt där det är trångt.. tex när man ska svetsa kollektor? - Hur får man till snygga smala svetsfogar vid flänsarna.. problemet är ju att flänsarna är 10mm tjocka och godset i rören är 1.5mm Jag har lyckats men fogen blir bred och inte alls så där läcker som man kan få till den
Vet att det finns en del svetsgurus här på forumet, typ peterG, hacke, etc! (och även en del som inte jag känner till)! Alla tips är välkomna
ps. någon som har bra tips på littratur man kan köpa för att lära sig TIGsvetsa själv? ds. _________________ Jonas Linder |
||||||
|
Det är ju aldrig fel att köra med rotgas oavsett vilket material du svetsar i.
Syftet är ju att få en fräsch inbränning även på baksidan. Bort med syret! Hur du skall göra där det är trångt har jag ingen bra förklaring på. Men det finns med all säkerhet gadgets till din svets för det oxå. När det gäller svetsning i två olika tjocka material så har du med olika uppvärmningstider att göra. Det tar ju givetvis mycket längre tid för 10mm tjockt gods att nå smältpunkter än en bit på 1,5mm. Förvärm den tjocka biten med tigbågen, då är chanserna större att smältpunkterna nås någorlunda lika. Det sköna med TIG är att om man har ett humm om hur gassvetsning funkar så blir man snart en en hejare på TIG:en oxå.
Undantaget alu då kanske...
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re: TIG-svetsning
På fråga 1: Beror på vad saken sak användas till etc. Till ett avgassystem som mynnar ut i naturen är det helt onödigt. På fråga 2: Du använder alltid tillsatsmaterial, vad du använder beror på vilket eller vilka material du svetsar. Rostfri tillsats för rostfritt, syrafast för syrafast rostfritt etc. På fråga 3: Använder en smal gaskåpa samt konstruerar delen så man kommer åt. Svetsar ihop olika delar från olika håll etc. På fråga 4: Rikta värmen mer på flänsen än röret. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Tänkte låna denna tråden lite för att slippa starta en ny. Ämnet är fortfarande tig svets..
Jag har hört att det bildas väldigt skadliga gaser när man svetsar i aluminium med tiggen. Är detta sant? isåfall räcker det med att man sitter i en bra ventilerad lokal eller måste man ha friskluft blås till hjälmen? ev. luftutsug? Är det mer gaser än vid svetsning i rostfritt? mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
Rökätare/utsug och ventilerad lokal räcker långt.
om det är värre saker som utvecklas än vid RF vågar jag inte svara på men ingen av dom är ju speciellt bra att dra i sig.. Frisluftsmask brukar inte jag ha förräns det är frågan om väldigt trånga utrymmen. Jag har aldrig tyckt det behövts om rökätaren kommer åt som den ska. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Re:
Det blir nog lite mer rök generellt vid svetsning i alu, ungefär lika mycket som i stål och en gnutta mer än rf. Ett bra utblås och du låter bli att sitta och lukta över det du svetsar gör nog att du kan bli sisådär 80-90 år om inga andra saker avslutar tidigare. Har jag utsugen på känner jag aldrig röklukt om jag inte sitter över... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Jag håller inte riktigt med där... de är ju ofta man inte använder tillsats. som till ex, grenrör, tryckrör o så där man inte vill ha nån klumpig svets. är man noga med tillpassningen så går de ju lika bra utan! //ola _________________ Ola Persson |
||||||
|
Re:
Jag är nog beredd att instämma. Smältfogar blir nog i mina ögon mest diskreta och snyggast. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Men det är juh svårt att argumentera mot att tvärsnittet blir mindre i fogen än i resten av materialet om man inte använder tillsatsmaterial.
Vet man att kraven man ställer tillåter en fog som är svagare (om än marginellt) än resten av röret, så är de juh bara att köra utan, för det är juh lättare med två händer tillgängliga som stöd. Men drar man den slutsatsen har man juh förmodligen dimensionerat med för tjockt rör från början.
Jag använder som regel alltid tillsatsmaterial, möjligen med undantag för utvändiga hörn där förutsättningarna är rätt. |
||||||
|
Re:
Nix, låt bli att hålla med. Personligen bryr jag mig inte hur du gör, men att inte använda tillsatsmaterial är ungefär som att göra en ostmacka utan ost... om man vet vad man håller på med när man svetsar blir det inte någon klumpig svets, du får däremot en svets som är jämntjock med ursprungsmaterialet. Är man en gnutta vass blir svetsen lite lite lite tjockare. Tillsatsmaterial ger inte 'mig' svetsar! och även om man svetsar exempelvis rör för luftflöde utan större tryck och andra belastningar så vill jag se den som grejar att göra fina starter och svetsa hela vägen runt utan tillsatsmaterial. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Alla gör vi olika! så är de bara!
Ang, svetsfogen vid flänsen, hur har du slipat elektroden? om du gjort de alls? om du har ett litet utstick på elektroden så kommer du att komma närmare inpå skarven, o på så vis få en mer koncentrerad värme! Jag vet att biltema har några "häften" om mig mag svetsning, o nån plåt och lack. De är mycket möjligt dom har något om tig svetsning me!? ///ola _________________ Ola Persson |
||||||
|
Re:
Fogar med tillsatsmaterial blir inte alls klumpiga, då tillsätter man för mycket material och kyler ner fogen, då uppstår en klumpigare svets. Man ska låta smältbadet "suga in" materialet, då vet man att man har en bra genombränning och det kommer inte bli en klumpig svets. Till frågorna högst upp, vid trånga ställen som kollektorer så kan du ha ett längre utstick på elektroden från gaskåpan. När du svetsar tjockare material så håll dig så mycket som möjligt på det tjockare, värmen sprider sig ändå till det tunnare. Vid svetsning av tex. vbandsflänsar kan det vara till fördel att ha det tjockare materialet ovanför det tunnare, eftersom värmen stiger kan man elda på ganska friskt utan att bränna hål. och till sist, övning ger färdighet. Finns inget roligare svetssätt än TIG! /Joakim |
||||||
|
Sökte efter lite tig-tips, generella tips och trix, grundregler osv. Hittade denna gamla tråden, så väcker den till liv igen. Var ut på labbet på jobbet idag och fuskade lite mest för skoj skull, (har ingen tidigare erfarenhet av tig) Svetsade ihop en låda i 1,5mm vanlig plåt, blev ju sjukt bra, nästan lite "porrsvets"
där jag hade super tight passning och bara smälte ihop utan att tillsätta, såg ut som det brännde igenom fint på baksidan också. Blir en sådan svets, mycket sämre än om man tillsätter tråd också? Där jag hade lite glipa blev jag ju tvungen att dutta dit lite, men det blev inte så snyggt, vad ska man ha för taktik när man lägger till?
_________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||||||
|
Re:
Jag kan rekommendera TIG Welding Basics av Covell, en lärorik dvd Finns på verktygsboden http://www.verktygsboden.se/?id=8164 _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||
|
Känner att jag måste flika in lite vad gäller gaser och rök vid tig-svetsning.
Skyddsgasen man använder när man TIG:ar tränger ju undan syret, så sitter man trångt kan det hända att man faktiskt svimma av syrebrist. Finns även folk som dött i trånga utrymmen pga det. Det kan vara värt att tänka på det, även om svetsen i sig inte avger farliga gaser så kommer alltid skyddsgasen vara läskig att ha för mycket av runt omkring sig. Bara en liten parentes som man kan tänka på när man håller på. _________________ Erik Holmén |
||||||
|
Hehe, farliga saker det där. Visst, töm en 20 liters tub i en garderob så får du stå ditt kast, men vafan?
Finns för många myter på i-net och för många godtrogna, eller klentrogna eller vad fan det nu heter. Normalt garage, normal svetsning, niema problema! _________________ Stefan Karlström |
||||||
|
Re:
Det har du helt rätt i, tänkte bara informera om det folk vet. _________________ Erik Holmén |
||||||
|
Här finns lite bra info i ämnet:
http://solutions.3msverige.se/wps/po _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
TIG-svetsning
|
8 besök senaste veckan (12495 totalt) |