Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tändstift till rätt pengar?
5108 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Vart köper man tändstift av den "högre" skolan till rätt pengar?
Tex Denso iridium kostar 900kr för fyra (4) st i sverige

Medans samma stift i usa kostar 9 dollars st

Så vart köper man "premium" stift i svedala till rätta ??

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Skickade efter NGK's Iridium från Karlifonien för nåt år sen, funkade bra. Betalade ~$7/st.

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004

Dumfrågan: Vad vinner man på Iridiumstift?

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Vad är det för stift du är på jakt efter?

Brämhult
Här sen Aug 2004

mattias 968cs skrev:

Pratade med NGK's tekniske-gubbe i Sverige för nåt år sen och han hävdade att man egentligen inte vinner någonting prestanda-mässigt....dvs gnista som gnista, möjligen kan livslängden med Iridium-stift öka i hårdtrimmade miljöer.

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
mattias 968cs skrev:

Bytesintervallen är på NGK / Denso ca 60 000miles=ca5000mil
med garranterat likvärdiga resultat på begagnat stift som rullar 5'mil som nytt stift.

Där av varför jag önskar ha dom samt att gnistan sägas bli "större & kraftigare"

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
M3Jonas skrev:
Vad är det för stift du är på jakt efter?

Stiftet heter so jag söker heter Denso iridium power IT20

Lite lul-lull om stiftet:
http://www.globaldenso.com/PLUG/power/features.html

samt lite övriga stift:
http://www.globaldenso.com/PLUG/index.html

Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Har du inte extremt svårt att komma åt dina stift (betvivlar det om det är en rad fyra med 16 ventiler). Så tycker jag du ska lägga pengarna på nåt vettigare. Typ effekthöjande saker

Det var iofs inte det du ville ha svar på.. kan inte hjälpa mig med svar på frågan om hyur man hittar billigare.. . men jag råkade vädra min åsikt bara. hehe. sorry

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag tycker också att denna hysteri med "bevingade" stift grundar sig till stor del på god marknadsföring. Dom riktiga stift "i högre skolan" har inga vingar och är NGK/Bosch-platinastift i racingutförande. Ett exempel på riktigt tåliga stift är NGK B8EGV.

Stift är stift. Dom ska inte väljas utifrån vad som görs reklam för i Spoilernytt utan utifrån vad som behövs i avseende på hårdhet, värmetal, gänga osv.

Det mest sorgliga är alla kunder som kommer till oss med sina SAAB-ar med trasiga DI-boxar alternativt misständningar efter installation av alla dessa mumbo-jumbo stift.

Mölndal
Här sen Feb 2004

Jovani skrev:
mattias 968cs skrev:

med garranterat likvärdiga resultat på begagnat stift som rullar 5'mil som nytt stift.

Där av varför jag önskar ha dom samt att gnistan sägas bli "större & kraftigare"

Halo tändstiften är det ju livstidsgaranti på, om jag minns rätt Iofs sa åf:arna att de gav en del hk också

Fick ett sådant paket för några nyår sedan. Bytte de inför vintern, de hade svartnat lite då motorn är trimmad och går ganska fet = hög hc.
Annars såg de fina ut.. Men jag är skeptisk ändå.
Jag byter hellre stiften varje år. Känns bättre i magen då

Vänersborg
Här sen Jun 2004

har diskuterat en hel del iridiumstift (fast då till "mopeden" på bilden till vänster) och det enda som verkar göra skillnad där är att vissa upplever en något mer lättstartad motor ...

ingen mer effekt, ingen ökad livslängd (iofs så dör de flesta stiften i denna motor pga. att de blir dyblöta) ingen kraftigare gnista ...

bara ett tre gånger högre pris ..
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Fördelen med platinum, iridium och liknande stift är ju egentligen att bytesintervallerna kan ökas genom att en elektrodspets av nämnda material används. Flera biltillverkare har dessa stift originalmonterade av denna anledning.

Dessa metaller tillåter också att elektroden görs något smalare vilket vanligtvis har en positiv effekt, tändenergi och liknande bestäms dock av tändsystemet, inte av stiften. Man kommer inte få mer effekt genom att byta stift.

Halo och liknande stift skulle möjligen kunna ha en negativ effekt pga stora elektroder, J-gap stift är det bästa för personbilsmotorer.

Riktiga racingstift, exempelvis de som används i F1, är dock av typen surface gap. Dessa är förvisso sämre än vanliga stift men de sticker inte in i förbränningsrummer eller har en sidoelektrod som bryts av pga utmattning. Dessa stift är vanligtvis något mindre till storleken, har i regel bra material och är väldigt kalla. Dessa stift kostar kring 500 kr/st.

om man nu inte har tänkt varva som en F1 motor så kan man använda vanliga J-gap stift utan problem. Ska man använda bilen till gatåka måste man använda varmare stift än vid racing för att stiften ska brännas rena från beläggningar.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

När jag körde trimmad M-10 ( BMW 4a ) så hadde jag väldiga problem att hitta ett stift som ville vara med , Dom var antigen för varma eller kalla , tills jag provade ND , vilka fungerade bra .

Men till ämnet , så har jag fått en förklaring som är följande , Platina stift är bra för tändsystem som är klena i kraft , gnistan har lättare för att hoppa mellan smala spetsar + att livslängden är högre en vanliga stift . inget annat hokuspokus.

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005

Re:

Jovani skrev:
mattias 968cs skrev:

Hej!
Enligt min omvandlare så är 60.000 miles = 96556 Km = 9655,6 Mil.

Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Rekommenderas

Jag har handlat tändstift från http://www.spark-plugs.co.uk/pages/pricing/pricemain.htm .
NGK B8EGV inkl frakt kostade omkring halva priset jmf med här hemma, därför köpte jag två uppsättningar!

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Det första jag brukar göra när jag skall hjälpa folk mappa bilar osv är att be dem plocka ur de svindyra iridiumstiften de stoppat i. De slår nämligen igen sig och tvärdör om du råkar "dränka" motorn när man mappar. De ger ingen effektökning och jag har sett dessa denso mm se ut som ostbågar efter bara några pulls där ett NGK BCPR7ES skulle se ut som om det precis kom ut ur asken.

Jag har använt BCPR7ES på alla 3000GT jag fixat till och vi har även använt dem på alla supror som jag, rickard (SMR) och Kristian har mappat. Jag använder dem även på min V8 i ultiman, samma stift som tryckte ur sig 1000+ hästar i bänken sitter fortfarande i motorn och ser ut som nya. Kristian använder dem också i sin lexus v8 i sin Ultima.

Sammanfattning: Spar pengarna!!! och samtidigt får du bättre stift. Snackar vi dock om en bruksbil som skall gå 7000 mil utan att byta stifft så visst ja då är det iridium som gäller.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

ice skrev:
www.sparkplugs.com

Jag handlade ett par lambdasonder därifrån i förra veckan. Gick hur smidigt som helst, även när jag ringde dem dagen efter jag beställde och ville ändra antalet från en sond till två. Jag beställde på torsdagkvällen (förra torsdagen), ringde och ändrade ordern på fredagkvällen (då hade de precis inte hunnit skicka paketet) och senare på natten till lördag svensk tid (fredageftermiddag i Kalifornien) så skickades det (med FedEx international economy). Framme vid dörren 12:00 i onsdags.

Fast man får beställa en hel del tändstift om frakt/tull/moms ska löna sig. Lambdasonderna var dock inga större problem. Nu fick jag två originalidentiska NTK-sonder (NGK:s avdelning för annat än tändstift) för 1100:- inkl. allt när en Honda original lambdasond kostar 1500:- över disk här i Sverige

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kanske det var denna ice menade?

http://www.sparkplugs.co.uk/

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

MaZ skrev:
Kanske det var denna ice menade?

http://www.sparkplugs.co.uk/

Nej.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
5108 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande