Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon -66 | 1, 2 >> 5974 besök totalt |
Hej på er alla.
jag tänke lägga upp en tråd om min amazon här. lite kort historia om den, jag köpte den i mars -04, min första bil, många saker testade jag då. rev ner hela skiten, hade aldrig skruvat bil innan. tog mej vatten över huvet o tröttnade, sålde den till en kompis på hösten, då jag köpte en Amazon kombi istället. som jag gjorde mej av med i våras (05), o då kompisen skulle skrota denna så köpte jag tillbaka den igen, samt lite dlear o grejer. har totalt lagt ner 2500 i inköp på den, första gången 1500 o sen 1000 till kompisen. så i sommras så började jag sätta ihop den igen, den såg/ser inte alltför rolig ut, o det var en hel del rost som var tattarlagat (av mej första gången med pinnsvets ) som jag nu har gjort om, kanske inte helt 100 nu heller, men det ser bättre ut iaf. första planerna var att få den genom besiktingen (avställd sen -02) o det gick frammåt i sommras. den var körbar o krävde bara lite mer jobb på karossen, slipa spackel o lacka (mattgrå) ...det blev inte så. läs paus med lite bilder vid inköp i våras såg den ut ungefär såhär. instrumentbrädan åkte bort fortare än kvickt. här har jag börjat kapa bort golvet som är dåligt lagat i sommras när den var körbar motorn var vid köp en ganska trist b18, som begåvades med först en weber 36/36, men i brist på pengar så kunde jag inte bestycka om den, o jag monterade en SU HIF 6 istället, nu gick den lite bättre, med planad b20 topp provkörde jag lite. fick tag i ett par dubbla SU som jag monterade, men han aldrig starta pga soppa torsk o den blev ståendes ett litet tag, tills jag tänkte montera en 55A generator, men motorn saknade klacken som jag tänkte använda (som finns på b20) o jag löft ur motorn o tänkte stoppa i en snikig b20 bydda av delar som fanns i garaget, o tänkte även passa på att renovera motorutrymmet.. sen blev det vildare o vildare, nu blir dte B20E turbokonverterad med osynkad M46:a med rätt sprängkåpa osv.. motorn som den såg ut innan jag löft ur den. motorn urlyft "nya" blocket rensat motorrum atrapp för att passa in allt o se så det får plats, är inte klar med renoveringen av motorutrymmet, generatorn har fått hoppa till andra sidan för att få plats med turbon. dock inte på bild. M46an kräver större hål i kardantunneln motordelar: svänghjul ca 5,5 kg turbon nu finns det inga nyare bilder pga att kameran åkte i golvet o funkar dåligt :S Motor renoverad b20 portad E-topp lätt svänghjul D-kam Garrett T03 från en saab 740kyl Elfläkt Kraftöverföring osynkad M46 Saab 900T tryckplatta orginal bakaxel (Aga diff efter bes.) Kaross "orginal" nån har tagit bort midjelisterna :S borttagen Sky-port Väghållning Dubbla krängningshämmare fram o ska nog modda dit nån där bak med. ska sänka den mha vinkelslip bara renovera framvagnen o justera lite hjulvinklar. målet är att få den körbar nu, o sen besiktiga. O ha en kul bus bil.. kom gärna med tips o kommentarer! _________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||
om du ska ha dubbla krängare fram måste du ha något rejält bak annars blir den väldigt understyrd.
|
||
oke, jo jag har hört det, men det är ju så dyrt att köpa till amazon bak från typ KG o IPD, o det blri väl knappt bra om man knycklar in nån från nån 240 eller så.. så jag tror jag kör med 1stk fram så länge.
_________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||
Hmm.. Jag körde min gamla Escort Mk1:a med dubbla krängningshämmare fram, ingen bak.
Dock satt det en större motor i den(Pinto istf Kent) och den vad definitivt inte understyrd. Troligtvis var det för klent med enkel k.hämmare för den extra vikten. Det finns alltid snillén som kan räkna ut detta, men prova dig fram. Din nya motor blir väl också tyngre? Dessutom kan man ju kompensera en understyrd bil genom att att svänga med gasen... _________________ Håkan Persson |
||
okej. jag ska testa med enkel o sen testa med dubbel, ja mootrn kommer väl väga några kilo mer, med turbo o sånt, men jag spar ändå lite vikt mha 740kylet o så. men det är ju nästan det enda (förutom svänghjulet då ca 3,5 kg lättare än org. ) ja det får man ju öva sig fram till :P _________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||
kul med en amazon!
Försök att få tag i riktiga sänkfjädrar och dämpare om du vill att det ska bli bra.. sitter kapade fjädrar på min bil med men ska bytas så fort jag får råd... kränger lika mycket som orginalfjädrar ändå ang agadiffning så skulle jag inte rekomendera det om du ska köra mycket på bana... men att busa runt och sladda så lär det ju fungera Själv så söker jag garage för att kunna börja på min bil... skulle vara kul med vassare motor och en 5vxl låda _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||
tack! jo, det är ju helt klart bäst, men de kostar ju så väldans mycket så det blir nog bonnkapning till en början. jag ska inte köra så mycket på bana, mest sprätta runt i stan o så. men samma där igen, en riktigt diff hade ju vart att föredra, får bli när orginalaxeln ger sig o man byter till nått stadigare. en kompis har en axel från en 240 -75 liggandes, dvs 1030 (tror jag det blir då) okej, det är ju inte så lätt alla gånger, jag har ju mitt lilla skjul hemma, iofs kallgarage, men det är tak över huvet o har ström. fin ammiz! jag kommer få ut MAX 200 hästar tror jag, men i en amaozn som väger runt 1100-1200 kg så räcker det ett tag iaf.. O K-jet kan inte levera mer soppa än till just 200, men sen finns det ju fulvarianter av tillskottssprut mha startspridare o tryckvakt sen får jag ju "nästan" 5 växlad låda, 4+OD. blir nog bra. oxå så har ma gått o blitt sjuk, så kan man ju inte va ute o jobba på bilen men man kan ju sitta o spåna på stuket man vill ha sen först ska jag lacka bilen grå, eftersom jag har sån grundfärg. sen så ska den bli sänkt, med breddade plåtisar, svart med pepitatak (schackrutor) på ungefär 1*1 dm. O peepmirrors. planbaklucka utan handtag o regplåt (sätter den under kofångarn som jag inte har fästen till än ) typ "vanlig raggazon" stuket. _________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||
Kul projekt!
Hade själv amazon som förstabil Du ska inte satsa på sleeperstuket istället då, originallook förutom breda däck samt lägre markfrigång? Snyggt som 17 tycker jag _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||
tack! detta va ju den första bilen jag köpte. men redan då var den renoveringsobjekt. elelr blev mer eller mindre efter mina härjningar jag vet inte riktigt, man är ju lite raggare oxå så fast det kommer ju vara svårt att cruisa med den lådan jag ska ha (osynkad)... sen så har ju nån flane tatt bort midjelisterna, hade vart mycket snyggare med dom kvar. men hålen är svetsade, jaja får lösa det nångång. _________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||
Den är ju inte så snygg nu men den kan ju bli. Kul att du gör något av bilen istället för att den gick på skroten.
Trevligt med ytterligare en Amazontråd. Tänk om man hade ett stort garage. Då skulle jag fixa i ordning de två Amazoner som jag har stående! Du kan ju alltid limma dit sidolisterna, så slipper du dessutom hål där det kan komma rost! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
haha, nej att den är snygg ska man ju inte beskylla den för att va.. det är lite olika färg på delarna o så, men jag tog de friskaste delarna jag hade så.. O för att få en enhetlig look så blir den mattgrå sen. jo, det va ju lite sentimentalt värde då det va min första oxå o så.. ja hade man haft stort garage o mer plats så hade jag haft fler bilar. O fler projekt men nu får jag nöja mej med 2 projektbilar jo det kan man ju oxå göra! bra tips _________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||
i går kväll så började jag skissa på hur jag ska fästa urtrampningslagret. jag vill ha hydralisk koppling, då tryckplattan jag har (Saab 900T) sägs vara trögtrampad med vajer. så jag tänkte använda ett urtrampningslager från en Saab 9000, som är hydraliskt. (eller slavcylindern på verkar lagret direkt. Om jag fattat allt rätt)
och då jag inte har tillgång till TIG så funderar jag på att skaffa längre skruvar som håller sprängkåpan och sätta rörstumpar där, så man har något att svetsa i, o bygga upp med minst 5mm rundstång till en "platta" i tillräckligt tjockt stål som man monterar lagret på en snabb skiss: till vänster: de svarta strecken är rundstaven (triangulerad till och med) o den gråa fyrkanten är själva plattan till höger: stora gråa fyrkanten är lådan, rektangeln är ingående axeln. O resten är rundstav o lager o sånt. det lär nog hålla, men lär bli tungt med, så jag kanske får låta nån tillverka en hylsa som man ställer slavcylindern på. för att få den tillräckligt långt fram.. ska ta mej till skroten nån dag o inhandla lager o slavcylinder så man har nått att måtta med. tror dte underlättar en hel del. tips och ideér mottages varmt _________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||
då har man meckat lite mer, o testat nya kameran! den funkar bra. lär mej fortf. så bilderna är väl inte skitbra om man säger så.
bilder motorrummet, ska borra lite hål i ett fäste till luftvågen så jag kan montera den ordentligt. det är inte mycket frigång, men det borde räcka, annars får jag montera motorn stumt. :twisted: min växellådsbalk, orginal infästningar i låda i kaross, reten hembyggt, ska förstärkas mer. nån gång. :roll: 740 kyl, väger typ 100 gånger mindre än amazonens orginal Volvo fördelare, med bubbla vacuumklocka. ska tydligen vara dubbelverkande. märker väl det när man spikar sönder motorn.. det var allt för denna gången. _________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||
meckat lite idag igen, helsvetsat taket på utsidan. samt lekt lackerare
indredningen, som den ser ut idag. bakaxeln som jag plockade hem från polaren förra veckan lackade en skärm till 142an, (mest på skoj inget seriöst på den än) o det va färg kvar i sprutan, så jag tänkte att amazonen kunde få sig en dusch. jag har aldrig hållt i en färgspruta innan, men jag blev nöjd med skärmen, den va lättlackad, men på amazonen blev dte rinningar o så, måste lära mej sprutan tror jag... skärmen blev såhär _________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||
Fjädrar:
Urk... nämn inte ordet sänksats, jag mår så iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilla Biltema har ett stort utbud på fjädar, kostar ca 200kr/st. Har man nu ett hum om vilken fjäderkonant man är ute efter kan man bygga ett drägligt bra chassi för i prinsip 700-1000kr. Sen krängare går att bygga ihopp själv, samma här om man vet vad man skall ha för fjäderkonstanter på dem. _________________ Johan Sjölinder |
||
ok..
men grejen är ju den att man måste veta massa parametrar om man ska räkna på det, vilket jag inte gör, o känner att jag inte klarar av att mäta heller. sen komemr den nog inte gå på bana så mycket. mest på gatan.. i banracing tempo _________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon -66 | 1, 2 >> 5974 besök totalt |