Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dags att jämföra vinterprojekt.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8555 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

F*n va härliga projekt alltså!


Såg ni Corradon i till saluhörnan? Coooool

_________________
Magnus Thomé
Citera
Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 91



Mest tid denna vinter kommer att ägnas Golf mk1:an.
Gjorde en lista i helgen och jäklar vad lång den blev. Alltid samma visa, å ändå köpte jag en "färdig" bil. Men kul är det! :woot:
Lite kort så är det viktbesparingar på diverse ställen.
Burbygge och lackering inne, under och motorrum.
Några väghållningsfrämjade detaljer skall tillverkas, mest till framvagnen som på dessa Golfar är lite vek. Topplagringar med "integrerad" camberjustering i aluminium med fjäderbensstag hoppas jag skall fungera.
Även jag var hos Christos i Uppsala tidigare och fick mig en en hemläxa, när det gäller bränsletillförsel. Det lutar åt pump från Volvo 240 Turbo.
Översyn av maskin och allmän uppstädning. Listan hänger i garaget, tur det är långt till våren...

_________________
/Calle
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Har precis hämtat bruks-Opeln från mindre lackjobb (dörr + skärm) så nu börjar det bli hög tid att fundera på vad jag skall göra med M3:an.

Fast Vectran drömer ju om svunna tider i STCC så kanske får den sänkfjädrarna som ligger och skräpar monterade. Och kanske blir det också några roliga hjul...

Med M3:an är det värre att bestämma sig, skall det bli mer av ren banbil så behöver den både hårdare chassi och riktiga stolar. Men som kompromiss och andrabil sommartid är avvägningen helt perfekt som den är. Och man vill ju gärna gå frammåt! Tiden på Kullen borde ju kunna gå att kapa några tiondelar...

För att nå dit krävs:
Möjlighet att justera camber fram (någon form av excentriskt övre fjäderbenslager)
Hårdare fjädrar
Kraftigare krängare bak (ev runt om)
Nya R-däck
Riktiga stolar

Eller också man kanske skulle sälja M3:an och köpa en ren tävlingsbil... Hmmm

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Martin G skrev:

Eller också man kanske skulle sälja M3:an och köpa en ren tävlingsbil... Hmmm

///Martin


En annan M3:a mao!!! thumbs up
Kom igen nu Martin!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Som arrangör har man ju andra saker att fixa.....

Nytt tidtagnings-system - Håller på och beställer just nu.
Livetidtagning till webben. - På gång (med ny tillverkare)
Nytt hemligt förarbytes-avläsningssystem utan att vara tvungen stanna bilarna i utsläppet.
Databas-system till besiktningen - i stort sett klart
Nytt förbättrat databas-system till anmälan - Semesterjobb
Ny buss till sekretariat och mediatjänsterna - Skall byggas om , bussen finns.
ombyggnad av trailer till tidtagning - Skall fixas lite.
Trådlöst övervakningssystem med webcam till depåerna - under bearbetning.
Enhetlig lackering på alla fordon - långt kvar

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Undrar hur stor procent ni tillbringar med att fundera, drömma och vrida o vända på intressanta spörsmål.... Och hur mycket tid det faktiskt skruvas?

Jag vet hur mycket jag gör av de första kategorierna iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Co-tec
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 39



Ny på forumet som jag är tänkte jag berätta om mina planer inför vintern.

Först skall jag få tag i en Garageport innan söndag. (Är det någon som vill avyttra en sådan billigt så ring 0707-402242).
För på Söndag går köpet igenom på vårt nya garage och då skall det rivas vägg så att det går att få in bilarna.

Turbomotorn skall rivas ur den gamla karossen. Istället skall det stoppas ned en lagom sugtrimmad 1.6:a GTI som skall agera besiktningsmotor.
Den behöver nog lite injustering m.m.

Turbotorn skall plockas ned för att se varför det vevhusventilerar, antingen en kolv eller nån kolvring. Skall inte vara så svårt att få tag i billigt.

I nya karossen skall det svetsas bur samt skrapas underredsmassa m.m.
Funderar också på hur jag skall göra med takluckan, svårt beslut. Takluckan väger ju några kilon, men kan man såga sönder taket på en helt perfekt Golf 1 kaross?

När nya karossen fått sin bur så skall saker och ting plockas över från den gamla till den nya.
Sugmotorn kommer att hamna i den nya karossen samt någon typ av besiktningsvänliga fjäderben.
När bilen har kommit genom nålsögat skall den förses med alla de saker som fanns på gamla bilen förutom turbomotorn.
Bromskylningsslangar och andra bromsok tillsammans med 280 mm bromskivor skall få bilen att stanna snabbare.
Jag planerar även att försöka bygga en justerbar krängningshämmare i fram.
Då hoppas jag att bilen skall ha hög hållbarhet och vara såpass snabb att Nisse skall få sig en match i kurvorna i alla fall.

När jag kommit såhör långt är vi nog frammåt våren redan här och då hoppas jag att jag skall ha kommit över tillräckligt med delar så att jag kan få den gamla karossen på hjul igen. Då skall turbomotorn sättas i den för vidare utveckling. Utprovning av bättre IC-montering samt montering av elektroniskt motorstyrsystem.
Laddtrycket skall förhoppningsvis gå att lägga på 1.4bar med riktig elektronisktändning.
Till detta skall någon typ av momentbegränsning byggas för att slippa den plötsliga understyrningen ut ur kurvorna.
Motorn skall mappas och effekten kommer förhoppningsvis hamna i trakterna runt 210 hk.
Nu har vi säkert passerat midsommar och förhoppninsvis har en växellåda med diffbroms anlänt till garaget.

Nu skall turbomotorn och den diffbromsade lådan flyttas över till nya karossen.

Sedan återstår det bara att se ifall man kan upffylla målet med sommaren 2003.
Att på hemmabanan kinnekulle köra ifrån Nisse.


Detta är i alla fall mina drömmar inför nästa säsong. Säkerligen kommer kassan att sätta stopp för en del av uppgraderingarna.
Men ni har säkert fått en känsla för vart projektet är på väg.

Vi ses på en bana i närheten till sommaren.
Skruva lungt

_________________
David "Co-tec" Ingemarson
Lidköping
LT 46 -00
Audi 80 GTE Quattro -86
Audi S6 -97
Lupo 3L -04
Citera
Robban@Uhr
Norrköping..
Här sen Nov 2002
Inlägg: 27



Mja,, vad ska jag göra tills i vår då..??!

Jag har rensat bilen totalt,, karossren.. Bur ska buggas,, blir nog Köpings Bilteknik som får äran..
Ny,,något större turbo har inhandlats.. Ny dragning av IC-rör.. Sen allmän förstärkning av chassi.. Ny huv av Kolfiber är på väg mm mm mm mm..!!

Kan lägga ut bilder om man tillåts..??????



MagnusT--> Vore kul att ta den där omtalade matchen som det vart ett sådant sto hej om på Zatzy,, jag har nu mer bestämmt mig vad bilen har och får för syfte,,, den blir nu en ren banbil,, den blir reggad som en rallybil,, men de endast för att köra lagligt..
Bilen blir alltså en banbil med allt därtill.. Men det behöver ju inte betyda något,, eller att det kommer gå fort...
Men lyckas jag inte med det så är det illa,, bilen landar på ca 1000kg+ och med ca 400-450hk Rototest ponnysar så blir vikt/hk inte dum..

Hur går det för dig,, du kan ju inte bara byta däck hela tiden..?`??


Hoppas allt är väl o rullar på..

Ps: Riktigt fin sida,, redan efter nu ca 20min:ers användning av sidan så är den bland de seriösaste jag sett...!!

Mycket bra..!!


Mvh Robert Uhr.!

_________________
-Nyckeln till framgång är att vara oavbrutet optimistisk även i Motgång..!!
-Men vad är då vitsen med att lyckas om det ska känns lika bra att Misslyckas..??
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Tjaa, projektet som "aldrig" kommer att bli färdigt...

Nåja, hon kommer att bli färdig men det kommer att ta tid. Tid jag inte räknat med....... Eller hade jag det ?? Brist på frigjorda medel är också en bidragande orsak !!

* Drivlinan är m.e.m. sånär klar som på lådan som är under uppbyggnad.
* Drivlinan är också upphängd axielt i Sc.16v-bussningar medans växellådans bakre fäste hänger i VW Motorsport's förstärkta. Främre fästet i Urethane (Autotech) dessutom en extra förstärkning längdsmed nosbalken (hemsmide). Man lär även lägga en & annan helsöm i karosseriet om den inte skall spricka.
* Avgassystemet blir en rostfri 2½" historia med extractor.
* Alla bussningar är bytta till Urethane-dito. Tipset i det här fallet har varit att behålla de bussningar som håller den bakre k-hämmaren i original. Sagt och gjort !!
* Även testa att plocka bort den främre k-hämmaren eftersom den bakre är bytt till en grövre. Dessutom har det tillkommit bärarmsstag (alu) och fjäderbensstag fram/bak (alu). Hon kommer nog annars att bli alltför styv i sitt uppträdande !? Det gör ju att man automatiskt ramlar in på nästa punkt...
* KW-fjäderbenssats, ställbara sådana naturligtvis.. Kaross/Chassiet kommer att få en tuff uppgift känns det som ??
* Slitsade 280mm framskivor från Golf G60 med utflyttade original-ok. 226mm bakskivor och ok från Golf GTi -88. Huvudcylinder från G60 med reducer.ventiler från Sc.16v.
* Karossmässigit kommer det inte ske några förändringar. Jag är totaltorsk på MK I:ans linjer och delar inte entusiasm med de som bygger vingar, kjolar och dylikt på en sådan skapelse... Tabu !!!

Jag har iofs. kommit så långt nu i utveckling att jag åtminstone skall försöka få henne körduglig till i sommar. Få köra lite, få lite ny motivation som kanske inte infunnit sig allför mycket denna säsong eftersom livet haft sina rutiga skäl och randiga orsaker till att inte förgylla min tillvaro alltför mycket.
Men jag börjar så sakteliga komma på språng nu igen så jag är övertygad om att en sommar med lite gasande kommer att sätta sprätt på lusten igen..

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Porsche 911 SC -79
*originalmotorn tas ner o säljs till en Porschetrimmare.
*993Twinturbo/RS bromsok fram
*964 Turbo 322mm bromskivor fram
*Turbo styrstag
*Short shift Porsche original
*Bilstein Sport dämpare runt om
*29mm stavar bak
Allt detta skall monteras också!

Nästa sak blir att leta passande motor.

Redan gjort:
Hivat ur all inredning, reservhjul etc, COBRA stol installerad.
Ny glasfibervinge bak totalt tror jag att man tagit bort 80-100kg.

BMW 318i -85
Frisk efter korttidsjukskrivning med spökande tändkablar.
Lite rostig här o där.
Förslag på vad jag kan göra med den extrabilen?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Hm, det är här man skaffar sig dåligt samvete alltså? ;-)

* Mer soppa (som alla andra som turbotrimmar)
* Högre laddtryck (som alla andra som turbotrimmar)
* Bygga om glasfiberfronten så den ser vettig (?) ut
* Nytt grenrör
* Andra stolar + baksäte
* Inse att jag inte kommer att ha råd med diffbroms i år heller och svetsa reservaxeln?

Hoppas hinna testa slicksen på mer än en kort konbanesväng också...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



För dom som åker BMW M3 såg jag att Ravila gänget säljer lite karossdelar om man vill ha M3 GTR stuk på bilen.

http://www.ravilamotorsport.com gå till deras köp&säljsida

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



En hel del kolfiber blir det...
Så här långt: Insugsbox (inklusive trattar o basplatta)
Kamremskåpa
Sidokjolar
Diverse inredning

På gång: Vinge
Högerdörr
Mer inredning
Diffuser (ersättning för nuvarande i tung glasfiber)

Kommer anatgligen inte va så mycket närminne kvar i styrenskallen till våren :woot:

_________________
Karl Brag
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4693



Först och främst ska bilen återställas från sista turen på KinneKulle!

Ny kofångare, ny frontspoiler, ny framskärm, ny framfälg, ny bakfälg,
omlackad bakskärm, omlackad bakkofångare...

Undrar vems blåa BMW jag åkte med i när jag fick lära mig DET spårvalet
genom TV-kurvan.......

Sedan blir det byte till hårdare motorbussning.
Byte av bussningar i framvagnen till polyuretanbussningar
Nytt 3" framrör till avgassysytemet
Bättre väghållning med hjälp av coilovers från KW
Byte till en större frontmonterad IC

Eventuellt:
Inhandla en uppsättning R-däck med fälg
Uppgradera motorn med större turbo och kraftigare spridare samt ny programvara

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Jag vill också vara med och drömma! ;-)

E21 323
Hade tänkt kliva ned i turboträsket. Tänkte börja lite lätt först och öka satsningen eftersom, men som det verkar måste jag ändå bygga en motor redan nu, så det är väl lika bra att bygga en lågkompare och ladda på? Med allt vad det innebär... Detta är dock ovisst om/när det blir av. Saker som dock SKA bli av är:
Koni skall monteras fram.
Bakvagn skall byggas om så jag kan justera camber.
Volvo 240 ok skall monteras fram.
Skivorna fram skall slitsas.
Diverse bussningar borde bytas (typ alla...).
Fjäderbensstag tillverkas fram och bak.
Batteriet flyttas till kofferten.
3" avgassystem byggas (Apple dämpare).
Moccaratten monteras.
Baklucka fixas (hål från vinge).
Varvräknare med shift-light monteras.

2002ti (osett om det blir av...)
Motor monteras ihop (allt finns, skall bara balanseras och viktas).
Förgasarna skall renoveras.
Luftfilter införskaffas.
Rost lagas (inte allt för mycket dock).
Stolar monteras.
Rollas mattgrön.
Ny framruta skaffas och monteras (har ingen).
Extraktor skaffas.
Avgassystem byggas (2,5" Apple).

Sen borde snöskotern byggas klar, endurohojen renoverras och snyggas till samt gathojen borde tas igång igen. För att inte tala om XR4:an som borde fixas och säljas.

Ingen brist på projekt och tid (a-lös), det är bara pengar och garage samt lite motivation som saknas. Men det räcker...

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



För min del är bara en sak säker:
Montera Mov'It bromsar fram och bak. Frågan är bara vilken bil det blir.
Målen är att sälja RX-7:an och inhandla en E36 M3 och utför följande:
H&R ställbart chassi
Mov'It kit fram och bak
18 el. 19" fälgar beroende på vilka skivor jag väljer
En uppsättning R-däck
Fjäderbensstag fram och bar
Grövre k-hämmare
Sportavgassystem (främst för ljudet)
Så nu får framtiden utvisa vad som händer.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

ThomasT skrev:
Undrar vems blåa BMW jag åkte med i när jag fick lära mig DET spårvalet
genom TV-kurvan.......


Eeehhh...

Inte riktigt samma spår.... alltså... inte sista biten liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Ja! Drivaxlarna ville ju inte vara med längre, så dom blir utbytta. Klonka - dunka vid varje växling - nä tack. Ett litet men irriterande oljeläck vid kamkedjekåpan ska fixas. En ny omgång RE540S (livsnödvändighet.. Sen är det bromsarna som står på tur: framskivorna ska slitsas, hårdare belägg (vilka??), stålspunna slangar, byte till RBF600. Sen så!!!

Ska hinna med att lufta 325 caben också, den fick stå och samla damm hela förra sommaren..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Allmänt banåkaforum
Dags att jämföra vinterprojekt.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande