Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 -75 Blue Carbon | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 7 besök senaste veckan (171448 totalt) |
Ja då ska vi se om jag kan lägga in lite information om min relativt ny inköpta (nov 05) bil från Hazze Lindholm.
Jag kallar den Blue Carbon pga den goa blandningen av Porsche RS blått och klar kolfiber. Sist den kördes var 99 i Toyo beetle cup. Jag ska själv köra både gata och minst 1 gång om året på Knutstorp. Eftersom jag är gammal dragracer så kommer jag nog att besöka Meca dragway oxå. Brett användningsområde. Hazze byggde en stabil bil med fina modifieringar i form av de grundläggande hjulupphängings uppdateringar osv. Ska försöka lägga in bilder och beskrivande text. Kanske inte allt idag men det kommer. Växelådan är bytt till en 091/002 hybrid från en buss med Peloquin torsendiff. Täta lägen 1-2-3 med överväxel 0.70 på fyran. 4.57 slutväxel. 930 drivknutar inne och ute. Motorn är en TIV på 2732cc. Borde ge minst 200 hk och i bästa fall 250 hk runt 6500-7000 varv. Eventuellt så besiktigar jag med en snällare T1 motor. Provar med en bild, om det funkar, så kommer mer. Tycks funka. Då provar vi med en motorbild. oj den blev lite stor. då tar vi en bilbild till. Det mesta i klisterlappar och text är rensat. Den ska ju ut på gatan och inte vara en reklampelare. Hjulupphängning fram från golf Mullig drivaxel som jag planerar att beställa inom kort. Alltid drömt om hålborrat. Lite kolfibergodis. Sjukligt dyra och sparade någar gram men dom är fräcka. Så är det med en del grejor på den här bilen. Mer bling än nyttigt men jag tycker det ger en fräck helhetsbild i alla fall. Stor förgasare från USA med 61 mm i spjället. Mer dragracing än bana men sån är jag. Tycker den var fräck. Ska nog funka även om jag måste suboptimera med små halsringar. Nog om detta nu. Mer en annan dag. _________________ Fredrik Reichel |
||
Vägde 780 kg med Hazze i den raceklar.
Med min motor och växellåda så blir det nog 800-820kg. I värsta fall mer då jag vansinnigt nog funderat på lite matta på golvet ochså. Sedan förvinner det lite ofjädrad vikt när jag byter från plåtfälgar till OZ ultraleggera. 2008 massa kilo minus till när det blir hela CF dörrar. Vi får se. Först ska den köras. _________________ Fredrik Reichel |
||
Min bäste vän HSV2, eftersom jag har namnet BF (dvs Breflabb) i vissa slutna kretsar, och du nu utmanar mig öppet, så blir ju nu detta offentlig information. Why not?
Förklaring: Jag har allstå i 7 år utmanat mina kompisar om att jag kommer köra ifrån dom allihopa på Knutan med en så enkel bil som en 70 tals VW bubbla. Vi träffas årligen där och det blir inte lätt. Ac Cobra Big block, Lola T70, Banracing 911 osv.... Jag gjorde ett försök för tre år sedan i min andra -67 bubbla....det blev inte så bra. En dag ska jag i alla fall ge grabbarna en bra utmaning. Du HSV2, eftersom du går ut offentligt, lägg upp lite bilder själv. Du kör ju manligt både på Knutan och till jobbet året runt. Men visst är det kul att fota och lägga ut på nätet. Lätt egocentriskt. Här kommer info om bakvagnen. Trummor är numera skivor. Torsionsstavarna är stumma 30 mm och Bilstein dämparna är direkt från Toyo banracing körningen. Bärarmarna ställbara i höjd med enkel skruv. _________________ Fredrik Reichel |
||
|
||
Tack Ulf!
Goa minnen, gränslandes vägrenen där utanför Lund med gräset sprutandes ur ventilationsmunstyckena..... Det värmer faktiskt lite med både din kommentar och minnet. Då satt inte denna pumpen ovanpå väl. Det var bara förgasare om jag minns rätt? Mvh, Frallan BF _________________ Fredrik Reichel |
||
|
||
du är min gud, du hade inte kunnat vänta i säg 5 år med att visa bilden, håller själv på med en 1303a med båge,värre motor "turbo wankel" värre bromsar, på sikt mycket kolfiber men dom skärmar å luckor ja har hittat kostar ju nästan en månadslön nu så är det alu instrument panel å dörr sidor, men det ska bli i kolfiber nästa vinter är det meningen, glasfiber skärmar bak, mitt största frågetecken e hur får du plats med stolen?
_________________ Andreas Linden |
||
Hej Andreas,
Jo visst hade jag kunnat vänta men oje med en annan Bubbla på forumet föreslog iden och jag nappade. Trodde inte att det var så enkelt men när jag fick ordning på bilderna så blev jag inspirerad. Nu tycker jag det är skitkul att dela med mig. Bilen är byggd av Hazze Lindholm och jag kan inte ta på mig den äran. Han har lagt mycket energi, pengar och goda ideer på den. Jag köpte det mesta färdigt. Visst har jag börjat modifiera och köpa till en del grejor, men först när den är på gatan igen och kör ifrån en drös jänke, engelskt och italiensk järn på Knutan, tar jag åt mig någon ära. Stolen är smal. Så smal att jag som är smal om gumpen har det trångt. Sedan ska en till stol få plats på andra sidan men det ska nog gå. Det blir ingen Kevlar&kol stol. Golf fjäderben är om jag fattat rätt ingen ovanlighet och inte svårt att få dit. Spindeln är dock VW 1303. Dessa är ju naturligtvis eftermarknads ben (tror mig komma ihåg att det är Kuggstångstyrning med uniballs, Golf 1 "gewindefahrwerk", krängare med offset bussningar) som är justerbara och har hårdare dämpare. Tror det finns en uppsjö av Golf grejor som kan passa fram men jag har inte full pejling själv. En annan dragracing kombinerat gatkörar kompis här i Skåne har en mycket fräsch 1303 med värsting ben fram. Tror det kan vara Öhlins eller Sellholms. Jag ska kolla och återkomma. Eller kanske någon annan på forumet vet mer? Fredrik _________________ Fredrik Reichel |
||
köpte min färdig byggd ja också för att ja skulle slipa bygga på den tyckte jag, men ak så ja bedrog mig, har nog kapat i det mesta på denna bil nu tro ja :P men nu är den på väg ihop igen, lite smått som fattas,
kolfiber dörrar? vart får du tag på det? om du lejer nån så är ja intreserad om priset e någerlunda rätt, kan ta via pm om du vill, _________________ Andreas Linden |
||
Hej Andreas,
Jag delar gärna med mig öppet. Det är ju lite grann vitsen att någon annan kan få nytta av informationen. Kolfiber dörrar Remmele i Tyskland kvoterade mig före jul under _600 per dörr. (edit, det skulle alltså stå _ EURo där men det försvann) Lee Arnold i England kan ochså göra dörrar men han erkände villigt att om jag ville ha klarlackade dörrar med vakuum lagd finish, så kunde han inte matcha priset. Däremot köpte jag den bakre bortagbara karossplåten ovanför avgassystemet utav honom. Skitfin. Den är inte monterad, så den syns inte på bild. Hazze köpte skärmarna utav Fredrik Wettermark på Composite design i Malmö. Dom gjorde formar till Hazze och jag tror han har dom kvar. Huv, lucka, kofångare vet jag inte vem som levererade men jag tror det är från Tyskland. Ser mkt bra ut. Här är länkar till LA och Remmele. http://www.laperformance.co.uk/ http://www.remmele-motorsport.com/ _________________ Fredrik Reichel |
||
Sååå j.... ballt !
Jag blir riktig avundsjuk...
Skitkul med lite inspirerande bilder. Kan bara önskar lycka till med din Porsche-eater _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 -75 Blue Carbon | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 7 besök senaste veckan (171448 totalt) |