Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Snida ihop till lamelldiff?
4110 besök totalt
dr.rosenrosen
Solna
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Har en diffklump med lamelldiff i på gång men dock med fel utväxling. Har hört lite rykten om att det ska vara möjligt att bygga om det så att jag får rätt utväxling. Har sökt som en tok men inte hittat på något vettigt så om någon har något bra tips eller bara bekräfta att detta är möjligt skulle det vara himla bussigt.

Själva diffarna vi snackar om är lilla diffen till BMW E30 där den ena har utväxling 3.47 och jag vill gärna ha kvar min 4.10.

Andra frågan när jag ändå är i farten, om det nu är möjligt att bygga om går det även om det är stora diffen man tar delar ifrån eller skiter det sig totalt?

Så om någon har nått bra länktips eller kanske rent utav en projekttråd om detta så tveka inte att klistra in en länk. Eller t.om kanske ett bra svar?

Ja just f-n ja, tydligen kan det vara lite glapp i den, svårt att återställa till bättre skick?

Många frågor blev det såg jag nu men frågar man inte får man inget veta.

Aaah just de, bilen vi snackar om som detta ska snidas på är en E30 318is

Uddevalla
Här sen Aug 2005

räcker det inte med att byta krans på diffen bara.. brukar vara skruvade

Citera
Hool
Göteborg
Här sen Jun 2006

Krondrev och pinjong brukar vara matchade från fabrik och är inslipade för varandra..

Bara skifta ena brukar inte fungera..

( Men jag har dock inte provat så jag ska inte säga Njet! till 100% )

Kör svart E34 touring och svart E30 touring med plast från www.specialsvarv.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kronhjul och pinion är inte inslipade mot varandra.
Dock är spelen injusterade mellan dom, med schims på både pinion och diffhus.

Det skulle uppstå rätt kul ljud ifall man bytte kronhjul som hade en annan utvxl och inte pinion eller vice versa

Anders Bisting
Citera
Hool
Göteborg
Här sen Jun 2006

Ah.. Då ljög dom åt mig igen då.. ( ELler minnet som grumlat sig )

De försäljes väl ändå som en enhet de dära? Kronhjul + pinion s.a.s

Men.. alla saker man lär sig utan att det gör ont är bra

Kör svart E34 touring och svart E30 touring med plast från www.specialsvarv.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Kronhjul och piong kan vara parade. De jag har jobbat med är parade och märkta med inställingsmått för att få minsta möliga djud.

Men det går glatt att blanda endå men då får man vara berädd att köra med märkfärg för att få rätt inställing(spel).

Ha piong och kronhjul med olika utväxlingar eller grejor som inte riktig är gjorda för varanda måste blir roligt djud på

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Ha piong och kronhjul med olika utväxlingar eller grejor som inte riktig är gjorda för varanda måste blir roligt djud på

Menar du krasch....kaboom

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Eller ett gulligt ylande..

Söderköping
Här sen Jan 2007

De flesta kronhjul och pinioner är lappade (slipade mot varandra med slipmedel), dvs de får endast korrekt anliggning mot varandra i just det paret. Finns dock sådana som är tillverkade med extrem precisionsbearbetning, men det är inte lika vanligt.
En 3.47 och en 4.10 utväxling har antagligen olika många kuggar på pinionen, 4.10 brukar vara 41 kuggar kronhjul, 10 på pinionen. Vilket skulle ge 34,7 kuggar på kronhjulet för 3.47 vilket inte kan vara fallet.

Shimsning av pinion görs för att få till ett idealmått (det avstånd som rådde mellan kronhjul och pinion då de lappades (slipades in) mot varandra. Görs detta rätt skall man få en korrekt (olika hur märkbilden ska vara berende på kuggeometri, tillverkare mm) märkbild, då man testar med märkfärg.
Shimsning av diff i sidled görs för att få rätt tryck på difflagren, samt rätt kuggspel (olika kuggspel och difftryck beroende på axel och utväxling).

Det går att köra med icke parade kronhjul och pinion, men de måste vara geometriskt korrekta mot varandra. (rätt antal kugg i förhållande till varandra), men räkna med dålig märkbild, högre slitage, inte samma hållfasthet och ett himla liv i bakaxeln.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Jag har blandat mellan kronhjul och pinion för det mesta och aldrig råkat ut för ngt ljud eller ras.

Dom nya utväxlingar jag köpt hade inga spår av inslipning mot varandra
Inte heller i dokumentationen har det stått att man måste använda dom i det par som "hör ihop".

Anders Bisting
Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007

Re:

Dude skrev:
Jag har blandat mellan kronhjul och pinion för det mesta och aldrig råkat ut för ngt ljud eller ras.

Dom nya utväxlingar jag köpt hade inga spår av inslipning mot varandra
Inte heller i dokumentationen har det stått att man måste använda dom i det par som "hör ihop".

Som jag skrev tidigare, så är det vanligaste att de är lappade mot varandra. Men de kan vara maskinbearbetade med extremt snäva toleranser vilket gör att du inte bahöver para dem. Vad har du sysslat med för bakaxlar? Kan vara bra för mig att veta. eftermarknadsutväxlingar eller bara original?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Mest Volvo och Ford och då originaldelar, men det har slunkit med nån bastard från eftermarknaden emellanåt

Anders Bisting
Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007

Jag har mestadels sysslat med amerikanska bakaxlar, men även någon mercedes och bmw.

Kom på en sak:
De gånger det står en monteringshöjd på pinionen brukar de vara lappade, annars bearbetar man ju dem gärna till idealhöjd.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

DanielG skrev:
Jag har mestadels sysslat med amerikanska bakaxlar, men även någon mercedes och bmw.

Kom på en sak:
De gånger det står en monteringshöjd på pinionen brukar de vara lappade, annars bearbetar man ju dem gärna till idealhöjd.

På gamla Volvoaxlar brukar piniongen vara märkt med höjden(graverat i änden), men enl uppgift från volvo, så skulle det inte vara ngt problem med att ta vilket kronhjul som helst.

Anders Bisting
Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007

Alla som lappas blir då parade.
http://www.agma.org/Scriptcontent/ProductDetail.cfm?pc=05FTM09&CFI . . . .
Dock inte sagt att alla som har en höjd blir lappade. Men det borde vara det vanligaste. Hur har volvo gått ut med den informationen?

Munkedal
Här sen Apr 2004

Jag hjälpte en kompis när han bytte pinjong på en volvo 1031 axel. Vi plockade först pinjong från en annan 1031, som hade annan utväxling men samma antal kuggar på pinjongen. Gick inte ens att vrida hjulen efter att man med våld monterat ihop grejerna. Men med både pinjongen och kronhjulet från den andra axeln funkade det dock utmärkt.

Slutsats blev alltså att det inte alltid räcker med att antalet kuggar på pinjongen stämmer.

4110 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande