Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Chassi M3 (splittat från eftersnackstråd)
<<   1, 2, 3, 4
9272 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Hmm, såg precis att 325 har en 20mm krängare jämfört med M3:ans 19mm.
Hur stor procentuell skillnad skulle ett byte till en sådan innebära?


ca 23% mer med 20 istället för 19.

Citat:
Någon som vet om krängarna ser likadana ut trots att 325:an har infästningen på bärarmen istället för fjäderbenet?


Nu kan MR ställa till det så krängran blir mjukare.
Hmm luddigt, inte själva krängran med hjulkonstanten.

Sitter krängran på fjäderbenet har den samma MR som fjädern, tumme pekfinger 0,94.

Skall krängran sitta på bärarmen MÅSTE den sitta bra långt ut för att inte ökingen(19->20) skall käkas upp av minskingen av utväxlingsförhållandet.

Är du med???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Vad har M3 E30 för fjäderkonstater fram och bak?

Fram tror jag att det är 15Nm, men vad är det bak?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234


Trådstartare
Hänvisar till gammal tråd, Konvertera fjäder hårdhet

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Fjäderkonstantdiskussionerna har vaknat till liv igen på forumet.
Ett säkert vårtecken thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Re:

Citat:


Sitter krängran på fjäderbenet har den samma MR som fjädern, tumme pekfinger 0,94.

Skall krängran sitta på bärarmen MÅSTE den sitta bra långt ut för att inte ökingen(19->20) skall käkas upp av minskingen av utväxlingsförhållandet.

Är du med???


Hade en diskussion med bl a AL om detta eftersom jag funderade på att flytta ner infästningen till länkarmen på min m3 e30. Blev avrådd från detta eftersom det skulle förändra utväxlingen. På min m3 e36 har jag ett Bilstein PSS9 chassie (coil over) och där har Bilstein gjort just det jag ville göra på m3 e30'n, flyttat ner kränghämmarstaget till länkarmen från fjäderbenet. Måste säga att jag tycker den rollar väldigt mycket trots ett hårt chassie, borde bero på att krängaren får fel utväxling?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Säg MR för krängran sittande på benet 0,94

På bärarmen kommer MR mellan 0,7-0,8, vi antar 0,75(mitt antagande)
Hur stor är MR om krängarn sitter på bärarmen???????

Det kommer ge att krängar behöver vara
0,94^4/0,75^2 -->ca 1,6ggr så styv.

Antag 20mm krängre
d^4/20^4=1,6 -->ca d=22,5mm

Sen får man kortare stag mellan bärarm och krängre om den sitter på bärarmen, eller?
Det ger sämre justerbarhet om inte staget skall för stora vinklar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Då styrker du min teori, att bilen rollar betydligt mer än vad den skulle göra.

Staget till fjäderbenet är ca 25 cm, och det som sitter ner i bärarmen får väldigt konstig vinkel när bilen hänger på lyften och är dessutom bara ett par cm långt. Ska ringa Forza och kolla vad de säger om saken.
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Då styrker du min teori, att bilen rollar betydligt mer än vad den skulle göra.

Staget till fjäderbenet är ca 25 cm, och det som sitter ner i bärarmen får väldigt konstig vinkel när bilen hänger på lyften och är dessutom bara ett par cm långt. Ska ringa Forza och kolla vad de säger om saken.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Då styrker du min teori, att bilen rollar betydligt mer än vad den skulle göra.


Hmm inte riktit 100 på vad du menar.

Flyttar man staget till krängarn från fjäderbenet till bärarmen kommer bilen kränga mer, svar ja.
De borde också bli överstyrd om de var balans innan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Tobbe. Som ni kommit fram till så kommer bilen kränga mer om du monterar i bärarmen istället för i fjäderbenet. Gör ganska stor skillnad. Finns det inga fästen på dina PSS9?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Tobbe. Som ni kommit fram till så kommer bilen kränga mer om du monterar i bärarmen istället för i fjäderbenet. Gör ganska stor skillnad. Finns det inga fästen på dina PSS9?


Nej, det gör ju inte det. Ska ha upp en std m3 e36 på lyften i eftermiddag och ska då mäta var fästena sitter i höjdled på fjäderbenet. Fredrik på Forza hade för sig att fjäderbenet är gängat förbi den plats där fästet normalt sitter och det är därför det är bortplockat. Återkommer med mätresultat!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Ja det händer ju att dom plockar bort det för att gängan går där. Du får göra en tvådelat spänne och klämma runt fjäderbenet så högt som möjligt.

Finns ju 2 olika PSS9 till E36. Ett för M3 där fjädern är rätt stor upptill. Det till vanliga E36 har linjära fjädrar. Ser mer ut som en racingfjäder. Det kanske är ett sådant du har? och möjligvis att det sitter ett fäste på M3 modellen?!

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Jag har det vanliga kittet till m3 e36 som har 2,25" fjädrar tror jag. de är helt cylindriska iaf. Jag har mätt på kundbilen, nu ska jag bara få läge att hänga upp min egen ikväll och kolla hur det ser ut på pss9 benen.
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Annars får du väl skaffa ett gängat fäste till krängarn som öhlins använder.
Se bild på mina ben..


_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Allmänt banåkaforum
Chassi M3 (splittat från eftersnackstråd)
<<   1, 2, 3, 4
9272 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande