Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 9272 besök totalt |
ca 23% mer med 20 istället för 19.
Nu kan MR ställa till det så krängran blir mjukare. Hmm luddigt, inte själva krängran med hjulkonstanten. Sitter krängran på fjäderbenet har den samma MR som fjädern, tumme pekfinger 0,94. Skall krängran sitta på bärarmen MÅSTE den sitta bra långt ut för att inte ökingen(19->20) skall käkas upp av minskingen av utväxlingsförhållandet. Är du med??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hänvisar till gammal tråd, Konvertera fjäder hårdhet
![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Re:
Hade en diskussion med bl a AL om detta eftersom jag funderade på att flytta ner infästningen till länkarmen på min m3 e30. Blev avrådd från detta eftersom det skulle förändra utväxlingen. På min m3 e36 har jag ett Bilstein PSS9 chassie (coil over) och där har Bilstein gjort just det jag ville göra på m3 e30'n, flyttat ner kränghämmarstaget till länkarmen från fjäderbenet. Måste säga att jag tycker den rollar väldigt mycket trots ett hårt chassie, borde bero på att krängaren får fel utväxling? |
||||
Säg MR för krängran sittande på benet 0,94
På bärarmen kommer MR mellan 0,7-0,8, vi antar 0,75(mitt antagande) Hur stor är MR om krängarn sitter på bärarmen??????? Det kommer ge att krängar behöver vara 0,94^4/0,75^2 -->ca 1,6ggr så styv. Antag 20mm krängre d^4/20^4=1,6 -->ca d=22,5mm Sen får man kortare stag mellan bärarm och krängre om den sitter på bärarmen, eller? Det ger sämre justerbarhet om inte staget skall för stora vinklar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Då styrker du min teori, att bilen rollar betydligt mer än vad den skulle göra.
Staget till fjäderbenet är ca 25 cm, och det som sitter ner i bärarmen får väldigt konstig vinkel när bilen hänger på lyften och är dessutom bara ett par cm långt. Ska ringa Forza och kolla vad de säger om saken. |
||||
Då styrker du min teori, att bilen rollar betydligt mer än vad den skulle göra.
Staget till fjäderbenet är ca 25 cm, och det som sitter ner i bärarmen får väldigt konstig vinkel när bilen hänger på lyften och är dessutom bara ett par cm långt. Ska ringa Forza och kolla vad de säger om saken. |
||||
Hmm inte riktit 100 på vad du menar. Flyttar man staget till krängarn från fjäderbenet till bärarmen kommer bilen kränga mer, svar ja. De borde också bli överstyrd om de var balans innan. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tobbe. Som ni kommit fram till så kommer bilen kränga mer om du monterar i bärarmen istället för i fjäderbenet. Gör ganska stor skillnad. Finns det inga fästen på dina PSS9?
|
||||
Re:
Nej, det gör ju inte det. Ska ha upp en std m3 e36 på lyften i eftermiddag och ska då mäta var fästena sitter i höjdled på fjäderbenet. Fredrik på Forza hade för sig att fjäderbenet är gängat förbi den plats där fästet normalt sitter och det är därför det är bortplockat. Återkommer med mätresultat! |
||||
Ja det händer ju att dom plockar bort det för att gängan går där. Du får göra en tvådelat spänne och klämma runt fjäderbenet så högt som möjligt.
Finns ju 2 olika PSS9 till E36. Ett för M3 där fjädern är rätt stor upptill. Det till vanliga E36 har linjära fjädrar. Ser mer ut som en racingfjäder. Det kanske är ett sådant du har? och möjligvis att det sitter ett fäste på M3 modellen?! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 9272 besök totalt |