Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lägesrapport om "Hemipanter".
2341 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Var ute och åkte lite bromsprov och fram och tillbaka på Barkaby förra helgen. Och noterar följande. Stannar på 33 meter 100-0 och 1,06G mellan 100-85 km/tim. Dom har en del banor av betong också, där blev det 1,09G. G är mätt med C-tech continious (över 3 sec) mode. Inst-mode mätte 1,20G, men det är mer påverkat av tillfälliga rörelser.

Det är fortfarande framhjulen som låser, men det hade jag nästan räknat med. Jag skulle behövt en mindre huvudcylinder bak. 1/2 tum, vilket inte är vanligt. Bromsvågen spänner inte över så stort område, utan grundbalansen måste vara rätt. Till saken hör att jag har Panterans orginal ok bak, viken har för liten kolvarea jamfört mot AP oket fram. Anledningen är att jag vill se vad man kan uträtta med detta taniga ok som ingen tror att man kan bromsa med i Panteraklubben.

Porscheklubben hade slalom samtidigt och försökte dra ut mig på detta.
Med min för tillfället dåliga koll på bilen så avstod jag. Med viss tur kan man säga. Väl hemma så visade sig båda framhjulen ha tagit i skärmarna
vid nigningen fram. Bilen är fjädrad till 2Hz fram och 1,8 bak. och jag har 50 mm fjädringsväg i bump. Det är alltså läge för mindre framhjul.

Vågar nog inte ställa upp bakbromsarna för större retardation med mindre än att jag får nya framdäck.

Nu ville några Porsche åkare åka med ett par varv i min bil. Jag vet att kopplingen inte är upp till motoreffekten så där gjorde jag slut på det sista den hade att ge. Men jag hann ändå med att visa lite av potensen
både i kurvorna och på rakorna till passagerarnas nöje.

Göran Malmberg.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Låter som att jag skall köpa din bok när den kommer ut...

Hur kommer mindre framhjul påverka bromsbalansen?

BMW 330i -05
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

MaZ skrev:
Låter som att jag skall köpa din bok när den kommer ut...

Hur kommer mindre framhjul påverka bromsbalansen?

Samma här

Han skrev juh att däcken tog i vid nigning, så det borde väll ge honom lite mer fjädringsväg så att dom inte slår i skärmarna.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re: Lägesrapport om "Hemipanter".

Göran Malmberg skrev:
Väl hemma så visade sig båda framhjulen ha tagit i skärmarna vid nigningen fram. Bilen är fjädrad till 2Hz fram och 1,8 bak. och jag har 50 mm fjädringsväg i bump. Det är alltså läge för mindre framhjul.

Mmm... Hur mycket utrymme finns det bakom fälgarna resp mot hjulupphängningen / bromsoken ??? Dvs kan du välja en fälg med annan inpressning ???

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Bamsefar skrev:

Mmm... Hur mycket utrymme finns det bakom fälgarna resp mot hjulupphängningen / bromsoken ??? Dvs kan du välja en fälg med annan inpressning ???

Låter lite knäppt, men jag är mycket förtjust i fälgarna. Det är orginal GT-5 i riktig magnesium. Väger 16 kg med däck. Den stora nackdelen är att det är en stor skrubb. Jag skulle ha längre A-armar och mer positivt offset på fälgarna. Det hade jag på förra Panteran. Nu har jag 1510 mm spårvidd fram och 1590 mm bak. Skulle vilja ha nått liknande fram.
om jag ska få däcken att hamna under själva skärmen å inte under breddaren, så måste spårvidden ner till 1400 nånting.

om det du tänkte var att komma längre in med däcket?

Höjer jag bilen 20 mm fram så försvinner problemet, men då går groundforce på lunch. Jag stod i valet å kvalet när jag köpte däcken att ta 21,5 x 10 x 15, men.....

om du tittar på http://hem.passagen.se/hemipanter/ så ser du att fälgarna är rätt djupa från utsidan. Det finns en del utrymme för bromsar så jag har varit inne på att förlänga A-armarna och ta ner skrubben kanske 25 - 30 mm.

Göran Malmberg.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Måste bara säga det vilken bil!

Skulle vara kul att se den köra mot porscharna och framför allt höra den!

Turbo²

Här sen Jan 2003

Bilen är fjädrad till 2 Hz fram..

Det var nått jag inte hört förut..

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Göran Malmberg skrev:
om det du tänkte var att komma längre in med däcket?

Något åt det hållet, men....

Göran Malmberg skrev:
Jag stod i valet å kvalet

...det är alltid detta med kompromisser som retar mig...

För övrigt en minst sagt imponerande arbetsinsats för att inte säga bil thumbs up thumbs up thumbs up

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Turbo² skrev:
Bilen är fjädrad till 2 Hz fram..

Det var nått jag inte hört förut..

om man jämför tyngden bilen lägger på ett hjul (i viloläget) med hur stort fjädringsmotstånd hjulet har så får man fram ett Hz=svägningstal.
Skulle bilen vara utan stötdämpare skulle den gunnga upp och ner med denna hastighet om man tryckte ner den och släppte. Man kan då jämföra bilar som väger olika mycket hur hårt dom är fjädrade.

Jag har ingen delningsmaskin att fräsa urtagen i ytterkant på kopplingslamell plattorna. Så det lär ta ett par veckor att få det gjort. Kompisen har semester...
Under tiden så kanske jag tillverkar ryckutjämningscentrum till lamellerna.
Men allt tar sin tid.

Man tackar för alla positiva komenterer...

Jag måste få till dom här inställningarna och komma ut och köra lite slalom så jag få upp ångan.

Göran Malmberg.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Låter som det är helt kört att få se dig på Emmaboda den 10 aug i Superstage då

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Jag tog kontakt med Fredrik. Men han skulle på semeseter och är väl tillbaka snart. Vidare så håller jag kontakt med Porsche klubben. Allt för att få möjligheter att komma ut och köra mina inställningar.
Jag vet att det blir besvär när man ställer in närma marginalerna. Och det är inte roligt att traila hem bilen 50 mil om det händer så långt bort.
Så Porsches arrangemang är guld värt. Bra klubb.
Jag är härdad och ger inte upp för lite krångel. Faktum är att man lär sig mycket av krångel. När det pajar vet man var gränserna går.

Göran Malmberg.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Göran Malmberg skrev:

...
Jag är härdad och ger inte upp för lite krångel. Faktum är att man lär sig mycket av krångel. När det pajar vet man var gränserna går.

Göran Malmberg.

Man lär sig att meka om inte annat

VI VILL SE, MERA BILDER!!!

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Förra helgen satt jag och några kamrater och fikade vid Brostugan och rätt som det var hördes ett dovt mullrande som ingen av oss kunde identifiera. Det lät för stort för att vara en vanlig bil och det lät inte som en lastbil.
Efter en liten stund såg vi en inte helt obekant Pantera glida över bron mot Nockeby. Imponerande tongångar! thumbs up

Här sen Jan 2003

Göran Malmberg skrev:
om man jämför tyngden bilen lägger på ett hjul (i viloläget) med hur stort fjädringsmotstånd hjulet har så får man fram ett Hz=svägningstal.
Skulle bilen vara utan stötdämpare skulle den gunnga upp och ner med denna hastighet om man tryckte ner den och släppte. Man kan då jämföra bilar som väger olika mycket hur hårt dom är fjädrade.

Jaa, det där lät logiskt och bra, så man förstod. thumbs up

Det blir en bok för mig med. garanterat. Och signerad också

Stockholm
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:
Magnus Thomé skrev:

Jag tog kontakt med Fredrik. Men han skulle på semeseter och är väl tillbaka snart. Vidare så håller jag kontakt med Porsche klubben. Allt för att få möjligheter att komma ut och köra mina inställningar.
Jag vet att det blir besvär när man ställer in närma marginalerna. Och det är inte roligt att traila hem bilen 50 mil om det händer så långt bort.
Så Porsches arrangemang är guld värt. Bra klubb.

Göran Malmberg.

Då kanske vi ses till helgen? Vore kul att se både dig och bilen. Jag kommer garanterat fram och växlar några ord om du är där.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:

Då kanske vi ses till helgen? Vore kul att se både dig och bilen. Jag kommer garanterat fram och växlar några ord om du är där.

Var är mötet någonstans? Hörde något om Tullinge, men där ska ju vara stängt.
Jag åker nog dit även fast bilen inte är OK, om jag inte åker till Norge å vilar....
Göran Malmberg.

Skåne
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:

Var är mötet någonstans? Hörde något om Tullinge, men där ska ju vara stängt.
Jag åker nog dit även fast bilen inte är OK, om jag inte åker till Norge å vilar....
Göran Malmberg.
"

Du har PM.

2341 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande