Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1014 besök totalt |
Blanda bränsle?
Nu kommer jag med en ruskig amatörfråga, men jag blev så fundersam att jag inte kunde låta bli... om jag har 10liter 95oktanig bensin i tanken, och fyller på 10liter 98 oktaning. Vad har jag då i tanken? Har jag en blandingn, någon form av 96.5oktaning bensin? Eller flyter partiklarna bara löst omkring i tanken och beblandar sig fast inte över till dom andra atomerna (alltså att om jag tar upp 1liter bränsle från mitt i tanken får jag kanske 0.7liter 95 oktanigt och 0.3 98oktaningt)?, vilket i för sig borde bli ungefär 96,5oktanigt vid förbränning om man antar att det råkar komma exakt 50/50 upp i bränsleledningarna. Eller har dom kanske olika densitet så att det ena bränslet förbränns innan det andra påbörjas?!?... Jag är förvirrad, någon som vill förklara för mig? |
||
Bensin är blandbart med bensin så du får din 96.5oktan homogena blandning
![]() Tror det kallas för homogen blandning iaf.. jag fick mindre bra betyg i kemi _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Mindre bra betyg i Kemi ![]() Det där känner jag igen ![]() |
||
När du tankar "96" på macken så får du en blandning av 95 å 98.
60/40% 95/98 okt. Och d bör bli 96.2 oktan. För några år sen var blandningen 40/60% 95/98 okt. så då fick man 96.8 oktan... Och på senare tid är det väl nån procent metanol också... _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1014 besök totalt |