Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MGB 1965 Historic GT -65 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (17353 totalt) |
Så, efter ett tids "smygtittande" här på Rejsa så kanske jag ska lägga upp lite bilder och info om min blivande Historic GT -65 MGB.
Vill först börja med att säga att dom flesta som har trådar här verkar vara sjukt duktiga på att mecka och fixa med bilar, något som jag tyvärr inte är. Inte i jämförelse iaf Så därför är jag tvungen att leja bort nästan allt för att inte säga allt arbete med bilen. Hoppas det är ok ändå att visa lite hur det gårtill och hur det blir!?! Bilen som inhandlades av min far 1990 med avsikt att bli racingbil är en MGB från 1965, får inte vara nyare för att få gå i klassen Historik GT -65. (men det hade ni säkert räknat ur ) Tyvärr så upptäcktes en lång rad defekter på bilen när den väl kom upp till Sthlm (bilen köptes på bild, inget att rekomendera) Ex så fanns det knappt något golv i bilen, inte som var värt att montera bur i iaf, och under den röd-lackerade karossen som såg helt ok ut på bild så var det spackel nästan på varenda yta... innerskärmar och infästningar till bakvagnen var i så dåligt skick att man inte förstår hur den kunde gå igenom besikningen, för besiktigad var den. Inredningen såg ut som ett rått-bo osv osv osv > Med bakgrund till det närmast bedrövliga skicket så blev inte mycket gjort under de första åren. Men så småning om så fick vi i nya golv, något år senare ny bakskärmar+innerskärmar plus en hel del annan plåt byttes ut. Framvagnen började preppas med race-fjädra, race bromsok och skivor mm. Motorn fick ett nytt liv med hjälp av Elwamotors. (Racekam, racekolvar, bearbetad topp osv) Växlelådan lika så, tätstegad drevsatts osv. Samt att bakaxeln blev diffad. Sen blev det dvala i 4-5 år igen där inget hände. Men så en dag förra sommaren så fattades beslutet att låta leja bort arbetet till någon som har den rätta kunnskapen att färdigställa bilen på ett bra sätt. Och där är vi nu, inte så långt från klar. Förhoppningen är att den skall vara "banklar" i Maj-Juni någon gång. Så här såg det ut i slutet på förra sommren. Lite "nyare bilder" där bygget kommit lite längre Nylackat, och slipad dashboard, dock lite felplaserad... skall lacka i svart krymp-färg. Tanken är att karossen skall bli röd oxå. Motorn provisoriskt imonterad _________________ Richard W F |
||||||
Det är klart att det är ok att visa bilder och berätta om bilen. Alla kan ju inte ha kunskap, tid, utrustning eller lust att göra allt själva på bilen.. Man har ju hört om hur ruttna gamla MGB kan bli och denna verkar ju ha varit ett typiskt exempel. Trist! Desto roligare då att ni renoverar den. Hur mycket kostar en diffbroms till MGB och var kan man få tag på såna? Min TVR har nämligen slutväxel från just MGB. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Kul med ännu en MGB här på forumet!
Moss-Europe (.co.uk) har Quaife för 709.95-724.95£ beroende på om det är till banjo- eller tube-axel. _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||||
Bygger du efter en homolgeringspapper? Annars är det hög tid att kolla vad du får ha resp ej ha....... Hoppas vi ses på Kinnekulle 27 maj länk www.rhkswe.org Men den har du väl redan? mvh Johan _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Trevligt trevligt, och sen är det ju alltid bra att få kontakt med en massa kunnigt folk som kan komma med tipps, råd och idér om vad och hur saker skall göras! Diffen på min bil köptes någon gång i början av -90 talet så jag har inte riktigt koll på prisbilden i dagsläget. Men jag tror du har något förslag här ovanför. Sen kan det ju alltid vara värt att kika in på Brown & Gammons hemsida, har det mesta man kan tänkas behöva när det gäller MG tbh. TVR är ju förövrigt en riktigt cool sportbil! _________________ Richard W F |
||||||
Yes, den byggs enligt FIA-Homologiseringen + att den även skall bli gat-regad. Killen som bygger bilen har kört i Historik GT -65 sedan slutet på -80 talet så jag hoppas att han har koll på hur det får byggas och inte byggas... Ja målet är ju att ha både bilen och mig i högform tills dess så förhoppningsvis så kan jag göra debut på racebanan då Mvh Richard. _________________ Richard W F |
||||||
Alltid trevligt med MGB Ser fin ut din bil, haft den länge? Mvh Richard _________________ Richard W F |
||||||
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Jag köpte den i april förra året efter mycket letande bland diverse sportbilar (tyska, italienska och engelska). Helrenoverad från skogsvrak av förra ägaren. Matching numbers och British Motor Heritage-certifikat så den är nästan för fin för ombyggnad. Därför blir jag sugen på ett renoveringsobjekt som kan byggas efter eget huvud med ex.vis Rover K-serie, Ford Typ 9 vxl-låda, individuell fram- och bakvagn från Hoyle etc, etc. Ditt projekt gör mig inte mindre sugen på att bygga från grunden! Mvh / Peter _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||||
Äntligen en egen tråd richard !
Börjar ju ta sig endel bara ja får fram pengar så kanske vi kan ta några varv i sommar _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
ok, då är du ju relativt ny i MGB familjen Helt rätt att åka engelskt ! Kul när den är i så fint skick, och med matchin numbers och allt! Har fått för mig att det inte är så vanligt då en heldel höll på och "mixtrade" med MGB:na under 70-80 talet. Har även en origanl 65:a cab samt en B GT V8 från -74. Båda med matching numbers osv. Så då blir det ju lite extra kul att göra en som blir race/ban bil! Är du med i MG cluben oxå? _________________ Richard W F |
||||||
Tjena Tysken! Ja, äntligen!! Även om det känns lite "fel" att lägga ut en tråd om bilen när man inte meckar med den själv... ja ja nå väl. Kan ju om inte annat var kul för dig att se lite bilder på hur det går. Ja det vore ju grymt kul att få se din bil i färdigt skick ute på någon bana i vårat avlånga land! /Richard _________________ Richard W F |
||||||
Fint å se en vakker Engelsk 2 seter her
Alle kan eller har ikke har tid til å skru selv, men interessen kan være like stor for det Så fortsett med å legge inn bilder og fortelle om fremgangen i bygget Er mange (inklusive meg) som har interesse for å se og lese om det. Mvh Ketil _________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||||||
Nu så är motor och låda på plats. Instrumentpanelen lackerad, blev riktigt bra! Samt att el och bromssytem är i det närmaste klart. + lite annant fix.
Nylackad instrumentpanel. Trevlig förgasare. Lackerat underrede Ny el. Nyrenoverat värmepaket, lite onödigt i en race bil men bra att ha då blien skall bli gatreggad oxå. Satte in några extramätare i mittkonsolen, volt och oljetemp. Nytt tanklock och insug. Då det gäller färgen på bilen så är den inte så ljus i verkligheten! Men så går det när man har en kass kamera med kass bixt... Nu väntar bara lite fin färg på karossen oxå Fråga; Någon som har tipps om var man lättast tar race-licens i eller inärheten av Stockholm?? _________________ Richard W F |
||||||
Hej Göran, Betällde tanklocket från en firma i England som heter MG Motorsport, länk: http://www.mgmotorsport.com/tuning/m Har inte riktigt koll på det exakta priset då det blev en stor beställning från England, men tror att det blev runt 3000-3500 sek. Ganska dyrt var det iaf men helt klart värt det!!! Ja bilen är härlig och förhoppnisvis ännu häligare om några månader Mvh Richard _________________ Richard W F |
||||||
Nej men jag tänker försöka bli. Är bara Hang-Around än så länge. Jag missade storträffen i Falkenberg förra året när jag var på Le Mans, sen blev det liksom inte av att bli medlem. I år ska jag få loss tummen! Blir lite avundsjuk på din GT V8! _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||||
Ja klart richard ! Alltid skoj o se en till mgb racerbil bli till
Har du nån tid ungefär när bilen e klar ? Föresten ! fick just redan på lagerpriset på ett lager i MGB lådan ett antal tusen ! så ta fan inte sönder de , finns inga att få nånstans ! så ta hand om lådan _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Jag har oxå varit dålig på det här med medlemskap i klubben, har varit med till å från genom åren. Kan bero på att medelåldern här uppe i Sthlm ligger på en runt 60-70 år Men som sagt skulle vara kul att komma iväg på någon "stor träff" i sommar. Å andra sidan så skulle jag nog oxå prioritera Le Mans före en MG träff Måste se till att åka dit, har varit en dröm att få se det live i många år!!! Mvh. _________________ Richard W F |
||||||
Målet och min förhoppning är att ha bilen klar i början på Maj. Ser ut som om det skulle kunna fungera Ja jag såg din motor och låda hos Björn, och då pratade vi om lagret. Verkligen inte billigt! Men han hade väl hittat ett par lager i Tyskland tror jag. Konstigt att det är sååå dyrt och att det knapt går att få tag på längre... Men motorn såg ju ut att var vass ialla fall _________________ Richard W F |
||||||
underbart ! Håller på att prima o slipa min nu men den kommer bli klar långt efter maj antagligen juni / juli
o nej , så man får hoppas man inte kör sönder de Ah , får se när ja får hem den så ska ja lägga upp lite bilder _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar MGB 1965 Historic GT -65 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (17353 totalt) |