Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Värt att handla poly-bussningar?
1 besök senaste veckan (2409 totalt)
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Hej

Jag gissar att flertalet här bytt org.bussningarna mot stummare dito i polyuretan.
Jag undrar om det är värt slanten det kostar. En komplett sats till min egen bil går på 8' så det är en investering. Bilen är en 00:a så bussningarna lär inte vara uttorkade ännu, vilket ju hade varit ett fint argument att få skämma bort bilen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Värt att handla poly-bussningar?

sqalo skrev:
Hej

Jag gissar att flertalet här bytt org.bussningarna mot stummare dito i polyuretan.
Jag undrar om det är värt slanten det kostar. En komplett sats till min egen bil går på 8' så det är en investering. Bilen är en 00:a så bussningarna lär inte vara uttorkade ännu, vilket ju hade varit ett fint argument att få skämma bort bilen.

Nja, beror på hur mycket den rullat. När bussningar blir sladdriga brukar det oftast vara så att eftermarknads i poly är billigare än nya original och därför byts det av den anledningen.

08
Här sen Mar 2003

Bussningar som med det mesta är billiga utomlands. Köpta mina powerflex för 2000kr inkl frakt från ebay.co.yk. Forca ville ha 3900kr exlk frakt. Bra mycke billigare och skönare speciellt i en gammal bil som min.

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Det är inte en säkert att eftermarknads PU-bussningar är hårdare än original. Jag bytte på min 205:a och eftersom jag sågade upp de gamla bussningarna så kunde jag se vad de bestod av. Eftersom det var tre lager plåt i dem, alltså förutom ytter- och innerhylsa så var en till hylsa invulkad mitt i, så var det väldigt lite gummi i dem.

Det var dubbelt så tjockt elastiskt material i de homogena PU-bussningarna och för att komma upp till samma styvhet som original så måste alltså PU:t ha dubbelt så hög elasticitetsmodul som gummit. Det bedömer jag det som tveksamt att de hade. Dessutom iom att gummibussningarna i detta fall är uppbyggda av rätt tunna lameller så bör tvärexpansionen hindras och bussningarna bli progressiva vid mindre deformation än PU-bussningarna.

Ett nerköp i mitt fall alltså (vilket inte betyder att det är det på alla bilmodeller), men som Rolle skriver så kan de vara ett alternativ för utbyte av slitna original. Ibland det enda alternativet eftersom vissa bussningar inte säljs lösa.

om man ändå vill ha styvare och inte vill satsa på delrin eller ledlager, ska man inte glömma att det finns gummibussningar med olika hårdhet. T ex Sellholm Tuning har ett bra sortiment av hylsade gummibussningar och om man har tur så finns det nån som passar direkt eller med adapter. Finns säkert massor av leverantörer av gummibussningar om man letar.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
patrik_gdn

Här sen Feb 2006

Jag vet inte hur det är bland andra märken, men till många Hondor kan man inte ens köpa vissa bussningar löst.

tex vill man byta övre länkarmsbussningar så får man en länkarm på köpet. Som om honda-delar inte var nog dyra..

Så nu ligger det en helsats superpro hemma och väntar istället

1 besök senaste veckan (2409 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande