Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roliga bilar med 130g Co2/Km, kommer det att gå?
<<   1, 2
3879 besök totalt
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Toyota Aygo väger runt 900kg, har modern säkerhetsstandard o klarar "miljögränsen" om jag fattat det rätt.
Som flera sagt...LÅG vikt är nyckeln!
In med en kul motor i Aygo så!

Lite högre vikt har dessa men visar ATT det går att bygga relativt lätta/kul bilar:
Cittra C2 finns med kulmotor. (ca 1100kg)
Suzuki Zwift kommer snart i Sport-version.
o nya Corsa OPC är på G (190hk/1200kg)
Lovande utveckling, när Golf V Gti ligger på häpnadsväckande 1450kg med sina 200hk.
Är själv sugen att testa Corsan!!
Ett chip i den o det borde gå undan reält!

_________________
Jan Å
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1208



Tesla roadster måste väl vara bästa lösningen, en EL-roadster byggd på Lotus Elise chassi.
köp ett vindkraftverk, så är man självförsörjande thumbs up
sedan kan man ju inte klaga på prestandan heller 0-100 4sek

www.teslamotors.com


_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re:

Sliparn skrev:
Tesla roadster måste väl vara bästa lösningen, en EL-roadster byggd på Lotus Elise chassi.
köp ett vindkraftverk, så är man självförsörjande thumbs up
sedan kan man ju inte klaga på prestandan heller 0-100 4sek

www.teslamotors.com



Någon hann visst före med min idé. Men det är ju iofs bara positivt i detta fallet. thumbs up

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Dock har väl vätgas RX-8an runt 115hk eller nåt när den går på det? Jag tror också på låg vikt tillsammans med en liten motor på etanol.

Kolla på de japanska bilarna, 700-800kg 3 cyl turbomotor på 60-110hk!

T.ex. http://www.honda.co.jp/factbook/auto/CITY/19831026/index.html

På sida 1 ser jag 60km/h och 27,4km/l i samma mening. Det blev omräknat till ca 3,64l/100km.

Då har den 110hk och runt 160nm och väger 735 eller 745kg vad jag kan utläsa.
Den elektroniskt (styrda?) turbon laddar 0,85 bar och med ett kompressionsförhållande på 7,6 så kommer motorn bara gå och gå.

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Jag tror inte att det kommer att bli några problem!
Jag fattar faktiskt inte varför vi ska ha 170hk i en Volvo?
Man klarar sig lätt med 100 i en sån bil. Visst, den blir inte så jäkla snabb, men när behöver man det? Man får se till att planera sin körning, man sparar soppapengar och däck och bromsar etc...
och varför dessa sjukt breda däck??
Nejtack, max 15" behövs!

Shit va trist jag låter nu...
Jag lägger krutet på hobbybilen istället, får väl konvertera till etanol eller nån sorts vätebränsle.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 551



Jag har löst det här för länge sedan. Allt som behövs är en väldigt miljövänlig energikälla (fusion, sol, vind mm.) och att någon uppfinner teleportern...

_________________
Alexander Widell
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Re:

Claes Haglund skrev:


Min Micra 1.3 -98 släpper ut 149 g/km enligt konsumentverket. Och det är en motor från -93. Borde utan problem gå att göra betydligt mycket effektivare på den punkten idag gissar jag på.


Jao, men klalar den övriga utsläppskrav?? Det vill säga Nox Co och HC?

Det är ju tyvärr så att motorinställningen med lägst bränsleförbrukning (=lägst Co2 utsläpp) inte ger minst övriga utsläpp
Exempelvis på en bensinmotor vill man inte köra lambda 1 för att få lägst bränsleförbrukning, men katalysatorn kräver lambda 1 för att fungera.

_________________
Johan Eriksson
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Min bil står listad med 152g/km, motorn har 163hk/340Nm Tror dom fått ner det lite till i och med motoruppgraderingen som kommer så det känns ju som det är på väg.
(Diesel med partikelfilter)


Är lite skeptisk mot etanol, känns som det borde forskas mer i saken, läste ett bra intressanta artiklar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=610609

Känns som man kan ta den här artikeln med en nypa salt med tanke på att att en etanolproducent står bakom.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=613365

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=595863
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Skoda fabia RS släpper ut 143g/km tydligen. 130hk 320Nm

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Roliga bilar med 130g Co2/Km, kommer det att gå?
<<   1, 2
3879 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande