Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3879 besök totalt |
Toyota Aygo väger runt 900kg, har modern säkerhetsstandard o klarar "miljögränsen" om jag fattat det rätt.
Som flera sagt...LÅG vikt är nyckeln! In med en kul motor i Aygo så! Lite högre vikt har dessa men visar ATT det går att bygga relativt lätta/kul bilar: Cittra C2 finns med kulmotor. (ca 1100kg) Suzuki Zwift kommer snart i Sport-version. o nya Corsa OPC är på G (190hk/1200kg) Lovande utveckling, när Golf V Gti ligger på häpnadsväckande 1450kg med sina 200hk. Är själv sugen att testa Corsan!! Ett chip i den o det borde gå undan reält! _________________ Jan Å |
||
Tesla roadster måste väl vara bästa lösningen, en EL-roadster byggd på Lotus Elise chassi.
köp ett vindkraftverk, så är man självförsörjande ![]() sedan kan man ju inte klaga på prestandan heller 0-100 4sek www.teslamotors.com ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||
Re:
Någon hann visst före med min idé. ![]() ![]() |
||
Dock har väl vätgas RX-8an runt 115hk eller nåt när den går på det? Jag tror också på låg vikt tillsammans med en liten motor på etanol.
Kolla på de japanska bilarna, 700-800kg 3 cyl turbomotor på 60-110hk! T.ex. http://www.honda.co.jp/factbook/auto På sida 1 ser jag 60km/h och 27,4km/l i samma mening. Det blev omräknat till ca 3,64l/100km. Då har den 110hk och runt 160nm och väger 735 eller 745kg vad jag kan utläsa. Den elektroniskt (styrda?) turbon laddar 0,85 bar och med ett kompressionsförhållande på 7,6 så kommer motorn bara gå och gå. _________________ Nicklas Jäderlund |
||
Jag tror inte att det kommer att bli några problem!
Jag fattar faktiskt inte varför vi ska ha 170hk i en Volvo? Man klarar sig lätt med 100 i en sån bil. Visst, den blir inte så jäkla snabb, men när behöver man det? Man får se till att planera sin körning, man sparar soppapengar och däck och bromsar etc... och varför dessa sjukt breda däck?? Nejtack, max 15" behövs! Shit va trist jag låter nu... Jag lägger krutet på hobbybilen istället, får väl konvertera till etanol eller nån sorts vätebränsle. ![]() |
||
Jag har löst det här för länge sedan. Allt som behövs är en väldigt miljövänlig energikälla (fusion, sol, vind mm.) och att någon uppfinner teleportern...
![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
Re:
Jao, men klalar den övriga utsläppskrav?? Det vill säga Nox Co och HC? Det är ju tyvärr så att motorinställningen med lägst bränsleförbrukning (=lägst Co2 utsläpp) inte ger minst övriga utsläpp ![]() Exempelvis på en bensinmotor vill man inte köra lambda 1 för att få lägst bränsleförbrukning, men katalysatorn kräver lambda 1 för att fungera. _________________ Johan Eriksson |
||
Min bil står listad med 152g/km, motorn har 163hk/340Nm Tror dom fått ner det lite till i och med motoruppgraderingen som kommer så det känns ju som det är på väg.
(Diesel med partikelfilter) Är lite skeptisk mot etanol, känns som det borde forskas mer i saken, läste ett bra intressanta artiklar http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j Känns som man kan ta den här artikeln med en nypa salt med tanke på att att en etanolproducent står bakom. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3879 besök totalt |