| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Diffspärr, vad välja
|
1 besök senaste veckan (7021 totalt) |
hmmmmm
en är beställd iaf och på väg
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
|
||||||
|
Lyfter denna tråden litet för att jag står i valet och kvalet mellan Quaife och Drexler....
Jag har en BMW 130i som jag främst använder på gatan men även tänkt köra på bana någon/några gånger per säsong. Konstigt nog har denna bil inte LSD original, så ngt behövs göras för i dagsläget så är det stora problem att få ner kraften i marken både sommar och vinter. Två alternativ finns idagsläget och priset skiljer sig inte så mycket: Drexlers ramplamelldiff och Quaifes ATB. Hade jag kört framhjulsdrivet hade valet varit självklart Quaife, men nu vet jag inte. Fördelarna med ATB är att den är helt underhållsfri och den griper in mjukt vilket passar bra på en "vanlig" bil på sommaren. Nackdelen är att om ett av hjulen har dåligt fäste (som nu på vintern när verkligen önskar sig en LSD för att komma upp för isiga backar eller loss från isiga parkeringsplatser), så beter den sig som en öppen diff vilket självklart inte är önskvärt. De som jag hört har köpt Drexler är nöjda och säger att den griper in mjukt och inte har massa oljud för sig, så då borde man kunna leva med den i vanlig trafik. Frågan är dock hur mycket underhåll denna diff kommer att kräva med min typ av användning - kommer man att behöva plocka ner den varje år, efter varje banpass eller?? All input och erfarenheter uppskattas varmt! _________________
|
||||||
|
Inte mer än deras hemsida:
http://www.drexler-motorsport.de/index.php om en rätt inställd håller länge, hur mycket underhåll krävs då för att den skall vara det? _________________
|
||||||
|
Vi hade Drexlers diffspärr i en "gat" 318 E46. Funkade prima och jag antar att bilen rullan är idag med över 100tkm på mätaren (bytte jobb så jag vet inte mera om den). Under min tid fick den inget underhåll.
Sedan körde jag ett race med en TT med Quaiffes ATP. Mycket bra grepp och fin funktion. Så jag kan nog rekommendera båda. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
|
Re:
Tyckte du att Drexlerns ingrepp var mjukt, eller märkte man tydligt när det grep in? Antar att du hade DSC på din e46 - hur fungerade det med diffen? Tror att diffen till 130i har 60%(acc)/40%(dec) bromsverkan - hur var det med den ni hade? Jag har förstått att Quaife fungerar riktigt bra med framhjulsdrift (vilket jag antar att du hade på TT'n)? _________________
|
||||||
|
TT:n var framhjulsdriven.
Drexlern märkte man inte alls utom att båda hjulen tappade greppet praktisk samtidigt. På gatan kördes med DSC på utan invädningar och i testbruk utan. Funkade lika snällt på is, snö och asfalt. Diffen monterades hos Drexler och de fågade hur mycket förspänning vi ville. Nu är det ca 5 år sedan och mitt minne ser ut som en gouda. Generellt tycker jag inte att den kändes mycket olika ZF lamelldiffen jag har i Alfan. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
|
Någon som vet hur en Quaife-diff fungerar på en FWD i regn?
Lite orolig för att vårt innerhjul kommer att spinna trots en sådan diffbroms om det är blött och ganska så mycket camber (typ 4 grader)...
och det är ju framför allt i vått som vi har problem med fästet idag... TT:n som du körde, finns den i Sverige? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
|
Re:
Fungerar superbt både blött och vanligt vinterväglag. Antingen kommer ni ha fäste eller så kommer båda hjulen att spinna. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Kan man tolka ditt svar som att det i praktiken inte skiljer ngt mellan en ATB (Quaife) och en Ramplamelldiff (Drexler), då det bara är i extremsituationer (där tex ena hjulet står still på blankis och det andra har fäste när man skall igång eller där ena hjulet på drivaxeln är i luften) som ATB'n inte fungerar som tänkt? _________________
|
||||||
|
Jag har försökt läsa allt jag kan hitta ang. detta de senaste veckorna pga att vi funderar på att skaffa diffbroms till vår långloppsbil, en S40.
Som jag förstår det kan Quaife diffen föra över en viss procent av momentet till det andra hjulet. och när momentet/motståndet är noll på ena hjulet (t.ex i luften) så blir ju även överföringen noll, dvs fungerar som en öppen diff. Men frågan är hur bra den fungerar när friktionen och därmed motståndet är mycket lågt men ej noll...? Räcker detta lilla motstånd till att skicka över tillräckligt mycket kraft eller kommer innerhjulet att spinna? Några stycken som har kört Quaife diff (tex Rolle Scirocco) påstår att den fungerar bra även i dessa förhållanden men detta verkar vara mest banbilar, ej racingbilar dvs lite annorlunda krav kanske... Samtidigt så står det på flera andra ställen (allmän text om Quaife) att just blött underlag är en av svagheterna hos en Quaife diff, framför allt på en FWD...
Man blir inte riktigt klok på det...
Quaife diffen är billigare än en ramplamell och relativt underhållsfri. Tror även den är mer lättkörd, är lite orolig för mer understyrning med en ramplamell. och vi har tillräckligt av detta redan idag...
Kommentarer?
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
|
Re:
Nu har jag inte kört någon ramplamell eller lamelldiff så jag kan inte säga hur de fungerar, men min quafie höll kvar greppet och fortsatte driva på 1 hjul efter jag knäckt en drivaxel tills jag släppte gasen gång nr 2 och då högg den aldrig in i igen när jag ville.... Den fick rulla en vinter också och det var inga som helst problem, vädligt lätt att komma upp för alla backar :-) Även i fallet med ena hjulet i luften kommer hjulet att ge en del motstånd om du försöker acca, du har en hel del massa i hjulet som ska accelereras som många glömmer bort. Det verkar som de flesta som klagar på quafie aldrig har provat en! _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Detta var riktigt intressant! om ATB diffen låser när bägge hjulen har någon form av fäste och sedan inte släpper förr än man minskar på ingående momentet (genom att släppa gasen) bör det ju knappast finnas några situationer där den inte fungerar som tänkt. Om man tex skall upp för en isig backe så gäller det ju bara att ha haft fäste nere i backen och sedan inte släppa gasen innan man är uppe
Vi hade quaife i Lionne, en pug205 som gick i MSLS, och den var helt underbar i regn. Första gången jag körde den i regn var jag 5 sek snabbare runt Sviestad än gången innan i torrt.
Iofs en ren mentalgrej, men den kändes så trygg att jag gick med mycket mindre marginaler än i torrt.
_________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Det stämmer att Quafediffen bara kan överföra en viss del av momentet ifrån det hjulet med minst grepp till det hjul som har grepp.
Detta är ett problem om man har ett mjukt chassie. Har cirkelprov med bil utrustad med Quafe diff och där satte diffen gränsen för hur snabbt det gick att åka. Det gick helt enkelt inte att öka hastigheten då en viss procent av noll fortfarande är nära noll. Problemet löstes till stor del med hårdare fjädrar men jag är övertygad om att en lamelldiff inte lider av samma problem. Detta med mjukt chassie gäller även gatbilar. Är främst bilar med standardchassie som har turbomotor som lider av problemet med spinnande innerhjul. 300+Nm till ett hjul som knappt har något tryck mot underlaget innebär problem. Kränger inte bilen som ett skepp i storm slipper man till stor del problemen med en öppen diff. Quafediff, 5 grader negativ camber och regn känns inte helt bra. Jag hade övervägt en annan typ av diff. Går det inte att köra med diffen ifrån S60 Challengebilarna? Den är grymt bra iaf. Hade inte varit dumt med en diffbroms till Renaulten men det känns inte motiverat kostnadsmässigt i förhållande till förbättringen det ger. Iaf inte med nuvarande motoreffekt. Spinner iofs lite på tvåan med r-däcken ur hårnålarna men det är knappast ett stort problem. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Ja, det är ju detta jag är orolig för... Nu har vi ju inte så extremt med vrid men bilen vill gärna spinna innerhjulet i tighta kurvor om man är oförsiktig på gasen. Inget jätteproblem i torrt men värre i blöt, man får vänta LÄNGE innan man går på gasen... S60 Challenge lådan inkl. diff kostar ju mer än vad vår bil gör...
Det är Tractive i Borlänge som bygger den, tror det är en ramplamell? Det finns en ramplamell att köpa från England för ca £750 + VAT. Quaife kostar ca 3500 kr mindre. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
|
Re:
Tack.
Jag brukar byta olja vartannat år. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
En liten diff fråga som kanske kan tyckas märklig. Men jag jag passar på ändå när det verkar vara sådana som kan. Om man har en bil upplyft som det sägs sitta en Quaife diff i. Kommer då hjulen att snurra åt samma håll, eller kommer den uppföra sig som odiffad? Dvs ett hjul åt varje håll?
Alltså man måste köra bilen för att få en bekräftelse om det sitter en Quaife i den? _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Diffspärr, vad välja
|
1 besök senaste veckan (7021 totalt) |