Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (7011 totalt) |
Etanol vs. Metanol
Som många vet så kan alla? bensinmotorer köras på etanol om man höjer bränsletrycket å justerar tändningen. Optimalast är väll oxå turbo Men hur reagerar en ottomotor på Metanol??? Vad behövs ändras/justeras för att metanol ska funka? Fördelar / nackdelar mellan dessa bränslen??? Va jag vet som nackdel med etanol är att det behövs dubbel mängd etanol gämt imot bensin. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re: Etanol vs. Metanol
Njä runt 30% mer är det. ![]() Mer än det kan jag inte ![]() _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
på en 500cc speedway maskin (som går på metanol) och en 500cc benzin motor
så är huvud munstycket ca 150% större på metanol motorn i samma typ av förgasare. om man nu blir klokare av det vet jag inte ![]() jag har skälv funderat på att försöka blanda i lite metanol i benzinen men vet inte hur mycket man vågar ha i, kanske ska prova med 30%, bör bli en effekt ökning på ca 20% har jag hört. är det lagligt på tävlingar att använda metanol, mm. _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||||
Siffran 30% ökning för etanol är inte helt korrekt. Det snackas om att bilen drar cirka 30% mer. Men man bör teoretiskt tillföra 39%. Och då är det E85. Ren etanol lär nog hamna nära 50% extra. Och det är ju rätt långt ifrån dubbelt så mycket.
|
||||
Re:
Tror inte det... Det har ju t o m knorrats om etanol pga att man inte är säker på hur man ska hantera det vid brand... Metanol är ju ännu besvärligare, det brinner nämligen med osynlig låga vilket försvårar släckningsarbetet... Det är pga detta som dom alltid sprutar vatten direkt efter tankning i formelserierna i USA där man kör på metanol, det finns ju alltid en risk att bränslet har antänds av tex statisk elektricitet vid tankningen... Iofs så kör väl raktframkillarna och tjejerna på metanol och nitrometan i vissa klasser även i sverige... ![]() _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Re:
Metanol Används metanol som bränsle skall alla tekniska specifikationer uppfylla DRT 1:8 (Dragracingreglerna). Sådan bil skall vara försedd/märkt med en orange punkt med 10 cm diameter vid varje tävlingsnummer. Metanol som bränsle är inte tillåtet i Rallybilar. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
|
||||
Re:
Jo, att bilar/motorer körs på metanol vat ja MEN VAD är moddat på motorn för att den skall hålla/fungera?? Modellbilar startas ju endast med ett glödstift å sen ärmotorn igång tills man stryper antingen bränslet eller luften = dieselmotor..... _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Provat denna?
Det finns lite info därute. 16:1 i komp och 20% mer vätska än för bensin nämns. Men hur tändningen skall ändras har jag inte hittat på den minut jag jag la på det. |
||||
Det finns en stor nackdel till, som många kommer att erfara om typ ett år eller två när de experimenterat lite själva. Ännu större mängder bränsle (framför allt på trimmade turbosnurror) än med bensin gör att oljefilmen på cylinderväggarna sköljs bort, sedan behöver jag inte skriva vad som händer? _________________ Roland Johansson |
||||
Annars får man väl köra med 0,5% olja i bränslet som kompensation (nåt bioderivat då förståss). (säger inte att det fungerar men kanske fördröjer katastrofslitage). |
||||
Jag har redan på olika sätt stött på lite personer som fått gigantiska problem, och det är högtrimmade turbosnurror. Ska du få någon oljefilm som hjälper får du nog mata i någon castorolja till typ 3% inblandning. _________________ Roland Johansson |
||||
I dragracingkretsar är det ju inte helt ovanligt med mettismotorer. Generellt så får du byta ut bränslesystemet, eftersom metanolen fräter sönder traditionella packningar. Sen är det bara att ge motorn dubbelt så mycket soppa och byta olja femtioelva gånger oftare. Ska man jaga effekt så är metanolen bra mycket bättre. På en turbomaskin sänker du avgastempen ett par hundra grader. Sen är det billigt också. 8-9:- litern jämfört med racefuel som ligger på 35-40:-/l. (nog för att det går åt dubbelt så mycket mettis, men...) När det gäller E85 så brukar man öka bränslet med 35-40%. Jag har för mig att jag hört att spridare har svårt att hålla tätt med metanol, så när man inte kör med motorn så tömmer man soppasystemet, vilket ger lite mer underhåll i samband med körningarna. De som åker fort i dragracing på metanol gör det mha kompressor. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Räknar man så ser det ju billigt ut ![]() Men i verkligheten är det allt annat än billigt att köra med Mettis....och nu är det inte Dragrace bilar jag pratar om.
![]() Gunnar startar upp bilen på bensin och varmkör den, för att sedan tappa tanken på bensin och fylla den med Metanol i stället. Sen när är tävlingen är över gör han motsvarande grej, har för mig att han nämt nått om att Metanolen drar åt sig vatten när den står för länge i tanken. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Alltså kan man säga att metalnol/träsprit är väldigt miljövänligt. Billigt! Kommer ge en rejäl effekt ökning även på sugmotorer. Motorn går kallare=effektivare. MEN ett sabla jobb med meckande på motorn. Slutsats: inget att lägga tid på att få en dag till dag bil att gå på. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Hittade lite nuffror på vattenfalls sida:
Det stod också att Metanol är mera korrosivt och kräver större anpassninga av motorer. Metanol är dessutom svårarae att blanda med bensin. _________________ Johan Rådlund |
||||
Re:
|
||||
Vi körde en metanol PV på isracingen ifjol och den startade hur lätt som helst, iaf om man jämför med etanolmotorn vi kör i rallycrossen då den är riktigt tjurig att få igång. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
Nja vad jag minns (tyvärr kanske för lite) av modelbilar så startas metanolbilar utan glödstift men etanol(??)bilar med glödstift. Jag vet i alla fall att min metanolbil inte hade glödstift och liknades med bensinare medens mitt flygplan hade etanol(eller något annat, mitt minne sviker) som krävde glödstift och liknades vid diesel Edit Måste säga att jag blir väldigt osäker på mina uttalande nu när dom är publicerade ![]() _________________ /Petter Ledin |
||||
Den nackdel jag ser med Metanol är att det är aggresivt mot gummi m.m. Medans E85 är mycket snällare. Tändningen behöver inte höjas så mycket som folk verkar tro, Har du redan höjt tändningen lite på bensin så låt det vara så. _________________ Daniel Runn Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started... Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (7011 totalt) |