Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hankook RS-2 Z212 vs Toyo Proxes T1-R
2918 besök totalt
84jr0
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare

Har suttit och läst på lite om däck för mina behov. Var inne på att köpa gatlegala R-däck för att köra hela sommaren men de verkar inte uppfylla mina krav, gäller framförallt regnegenskaper. Därför sparar jag pengar och köper 2 uppsättningar.

Nu står jag och försöker välja rätt i djungeln. Står mellan Hankook RS-2 Z212 och Toyo Proxes T1-R. Många talar väl om Toyo men jag har aldrig sett de prestera på bana däremot har jag sett Hankook och de var riktigt bra måste jag säga.

Jag kommer förmodligen köra lite bana med gatdäcken tills jag fått ihop för R-däck så jag vill ha bästa möjliga. Prisskillnaden är ingen, 200kr billigare är Hankook.

http://www.hankook.se/dack/z212.asp

http://www.toyo.com/docs/tires/tires.asp?lpid=18966&name=Proxes%20 . . . .

Vad säger ni som är mer erfarna på ämnet än jag?

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Jag har kört dom gamla T1-S på bana och tycker dom funkar bra. Visserligen på en ganska lätt bil, men var helt nöjd

Älvängen
Här sen Sep 2003

Jag uppfattade T1-R som att de hade ganska veka sidor.

Martin_P här på forumet slet ut sin uppsättning T1-R tokfort... på en lätt bil.

Sök lite så hittar du mycket om dessa däck.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
84jr0
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Jag uppfattade T1-R som att de hade ganska veka sidor.

Martin_P här på forumet slet ut sin uppsättning T1-R tokfort... på en lätt bil.

Sök lite så hittar du mycket om dessa däck.

Min bil väger 1300kg, men Hankook har väldigt hårda sidor. När däck killen krängde på polarens Hankook sa han just att sidorna var sjukt hårda och att det var svårt att få på däcken. Vilket är ju bra. Ingen som har kört med Hankook?

TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

När det gäller R-däck/gatdäck så tycker jag det är bättre att köra en säsong på gatdäck innan du går på R-däck.

Citera
84jr0
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
TobbeC skrev:
När det gäller R-däck/gatdäck så tycker jag det är bättre att köra en säsong på gatdäck innan du går på R-däck.

Precis vad jag tänkte men vore bra att kombinera lite på bana. På gatan vill jag ha bra gatdäck.

wolf
västerås
Här sen Okt 2005

Har testat Hankooks Z212 på gata o på bana... grymt nöjd... efter 30 minuter på Gelleråsen va de knappt slita plus att greppet nästan bara blev bättre ju varmare dem blev

hade vid tillfället Toyo T1-R på bakdäcken, o ja... dem va MKT svajjigare än Hankookdäcken...

även testat Hankook däcken på Superstage, o ja, vad ska ja säga, klockrena... hade 2,4 i däckstryck, körde rätt okej tider, sänkte sen til 2,2, o då körde ja 1,5 sekund snabbare direkt
så de hårda sidorna hjläper massor så man slipper ha så grymt högt därckstryck o på såsätt kan frambringa med arrea av gummi i kontakt med marken... utan att dem blir för svajjiga vid hård körning

ända nackdelen är väl våtgreppet...

Västerås
Citera
84jr0
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

wolf skrev:
Har testat Hankooks Z212 på gata o på bana... grymt nöjd... efter 30 minuter på Gelleråsen va de knappt slita plus att greppet nästan bara blev bättre ju varmare dem blev

hade vid tillfället Toyo T1-R på bakdäcken, o ja... dem va MKT svajjigare än Hankookdäcken...

även testat Hankook däcken på Superstage, o ja, vad ska ja säga, klockrena... hade 2,4 i däckstryck, körde rätt okej tider, sänkte sen til 2,2, o då körde ja 1,5 sekund snabbare direkt
så de hårda sidorna hjläper massor så man slipper ha så grymt högt därckstryck o på såsätt kan frambringa med arrea av gummi i kontakt med marken... utan att dem blir för svajjiga vid hård körning

ända nackdelen är väl våtgreppet...

Tack för svaret! Jag har bestämt mig nu för Hankook jag också! Ska inhandlas framåt vårkanten.

Ivan G
Västerås
Här sen Dec 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

T1-R är hyfsat bra både torrt och vått enl. min erfarenhet men för mjuka i sidorna så jag funderar också på att byta till Z212.

Nån som provat Z212 i regn?

Västerås
Här sen Dec 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Re:

Ivan G skrev:
T1-R är hyfsat bra både torrt och vått enl. min erfarenhet men för mjuka i sidorna så jag funderar också på att byta till Z212.

Nån som provat Z212 i regn?

Hmmm..... så kan det bli när man har en avatar i InternetExplorer och en i Firefox......
Skall bara använda denna i fortsättningen.
Men frågan om regnegenskaper kvarstår!

MellanSverige
Här sen Jun 2003

om man jämför T1-r, z212 mot falken fk452 hur ligger dom till, är sidostommarnas jämförbara mellan några av dom?

Jag behöver ett par nya framdäck till min fwd bil(1120kg varav 60% fram) och har mycket funderingar.
Åker i dagsläget med 215/40 16". Z212 finns endast i 205/45 16" alltså blir det den storleken i så fall.

Hur är "profilen" på T1-r och z212. Är dom kantiga eller rundade som Falken fk452?

Även andra förslag är intressanta, jag skulle vilja ha tag i ett par däck med ganska hård sidostomme.

Här sen Okt 2005

Z212's våtegenskaper är inte så heta tyvärr... det vägs upp av hållbarhet o grepp på torrt underlag... enligt mig för de billiga pengarna.... thumbs up

Västerås
Citera
Däck för banåka
2918 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande