| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hårdhet på fjädrar till coilovers 2 (Saab 900 -96)
|
3109 besök totalt |
|
Behöver lite hjälp med att räkna ut hårdheten på fjädrarna till coilover bygget.. Vikt Höger fram: 385 kg Vänster fram: 385 kg Höger bak: 260 kg Vänster bak: 260 kg totalt: 1290 kg 60% fram och 40% bak. McP ben fram =>MR=0.94? Stel bakaxel bak, fjädrar stående på bakaxeln =>MR=1? Grövre krägningshämnare bak, 22mm mot orginal 19mm (tror den nya är lite styvare också) Bilen kommer användas för mestadels gatubruk, men ska klämma in så många banträffar som bara går
fuling, hjälp mig! (eller någon annan för den delen)
Tack på förhand. Hälsningar Henke _________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||||
|
Hmm NG900 har väll något halvstelt bak om jag inte mins fel.
Här kanske finns något matnyttigt, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Hmm... just det, fjädrarna är tänkt att sitta på dämparen, och inte där de brukar sitta, dvs så som Sellholms kitten ser ut. Såhär: http://www.nordictuning.com/stcs/sho http://www.nordictuning.com/stcs/sho MVH Henke _________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||||
|
Re:
tror de sitter ca 10mm bakom för att vara ärlig. http://genuinesaab.com/gallery/forum _________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||||
|
+10mm kommer MR inte vara 1, men snudd på.
om 370mm stämmer från infästing kaross till hjulcentrum så blir MR 380/370-->MR=1,027 Försumbart kan köra MR=1 Då fjäderkonstant och MR står i Magnus tråd, så borde en fjäderkonstant med MR 1 bli???? (om man skall ha samma hjulkonstant) Va jag elak nu???
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Meh, är det så enkelt som
så, Kw/Mr^2=Ks, vilket alltså leder till att Kw=Ks dvs 102N/mm. Ska det vara så enkelt?
_________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||||
|
Re:
hehe, men 220mm var fjäderkonstanten här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php om jag ska ha samma hjulkonstant (Kw) alltså 102N/mm så blir ju ekvationen Ks=Kw/Mr^2, insättning av nuffror ger 102[N/mm]/1^2, dvs Kw=Ks=102N/mm. Eller menar du att fjäderkonstanten i Magnus bil är fel? Edit: Såhär kanske, först Magnus: Kw=0.68^2*150[N/mm]=69,36 N/mm för mig alltså 69,36 N/mm fjäder? _________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||||
|
Fick låna en bok av en kompis, Görans väghållningsbok. Den är ju rätt bra faktiskt (även om jag blir lite frustrerad över att han ex skriver 0,0247rot istället för sqrt(0,0246)... hur som.
Kollade lite på att räkna Kw ur Hz-talet... "För en sportbil som körs på allmänna vägar samt lite banåka då och då kan 2Hz fram och 1,8Hz bak barar rätt lämpligt..." Låter ju precis rätt för mig... Formeln blir då: (lite modifieringar, gillar inte avrundningar och jag gissar på att 0,159=1/2π) Kw=(sqrt(Ws/9786)*Hz*2π)^2 Gissar på att min fjädrade vikt fram är ca 350 kg (per hjul) räkna räkna äta halv banan => Kw-fram=5,64 kg/mm (55.4 N/mm??) bak kanske 230 fjädrande vikt (eller vad bak blir ofjädrande?), 230kg skulle i vilket fall som helst ge 3,71 kg/mm, om jag räknar rätt (*9,81) så blir det 36,41 N/mm. Så.. Kw-fram: 55,4 N/mm Kw-bak: 37,41 N/mm om vi då går tillbaka till tidigare uträkningar.. Kw=Ks*Mr^2 =>Ks=Kw/Mr^2 Så ger detta: fram: 55,4/0,94^2=62,70 N/mm (6,39 kg/mm) bak: 37,41/1^2= 37,41 N/mm (3,81 kg/mm) Har jag tänkt/räknat rätt? Man kanske skulle köra lite hårdare ändå... Edit: råkade visst räkna 2Hz fram och bak... _________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||||
|
Re:
Såg det nu.. Men, varför ska man ha högre Hz bak än fram? Jag känner att man börjar få någolunda grepp om räknandet i alla fall.. _________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||||
|
2,2 Hz fram
2,4 Hz bak => Kw-fram= 6,83 kg/mm dvs 67,04 N/mm Kw-bak= 5,34 kg/mm dvs 52,43 N/mm Det ger fjädrarna => Ks-fram= 75,87 N/mm (7,73 kg/mm) Ks-bak=52,42 N/mm (5,34 kg/mm) Hur många bananer blir det? _________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||||
|
En lite grej bara, som man lite slarvigt kallar Hz-talet heter igentligen den fjädrade viktens egenfrikvens.
Skall man vara riktigt petig den odämpade fjädrade viktens egenfrikvensen. Men rätt upp och ner egenfrikvensen är ok. Hmm varför hårdare bak än fram? En del ligger i krängstyvheten och det mästa i störningskänsligheten fram kontra bak. Man vill att bak och framvagn skall betesig på liknade sätt bak och fram när man åker över gupp. Den tyngre ändan är känsligre för gupp än den lättare, lite förenklat. Sen skall däcken med i smeten också. Men med samma ostar runt om så blir det farmändan som är känlig på din grävling. Därav hårdare bak än fram, men skall man gräva sig djupare så skall däcken, stötdämpare med också. Nu börjar det bli SVÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRT. Sen formen för egenfrikvensen skall vara om man skriver den enligt SI-enheter kw=fjäderkonsten [N/m] OBS N/m och INTE N/mm m=fjädrad vikt [kg] f=egenfrikvens [Hz] f=(k(m)^0,5/2/pi Annars är nog 2,2Hz fram och 2,4Hz bak rimligt för en temligen hård FWD gatbil. Men fortfarnde kan man gör den hårdare utan att det spårar ur. Du kan kvetera ut en klase bananer
ps Ja Göran har lite lustig sätt att skriva formler på. Men det om jag mins rätt så står i början av boken att hans matematik är självlärd så de med viss skolning får se mellan fingrana. Det viktiga är att resultatet är någulunda korrekt och det blir det. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3109 besök totalt |