| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förbättra väghållningen på Saab 9000?
|
1619 besök totalt |
|
Hej Jag är ägare av en Saab 9000Aero -91 som jag bygger på en hel del nu och nu är jag framme vid chassit:) Som det flesta vet så är det ju inget underverk :P Har nya ställbara konidämpare samt H&R fjädrar som jag håller på att montera. Men jag vill kunna justera lite mer i chassit. Sellholm har ju tyvärr inga bärarmar till 9000. Och sen sitter det ju mcperson fram. Borde man inte kunna tillverka ett par egna med uniballs så man får ordning på framvagnen till att börja med? Jag är inte vidare insatt när det gäller chassi så därför frågar jag här. Har redan powerflex bussningar överallt, men vill förbättra. mvh Isak _________________ Isak "ronis" Johansson Saab 9000 CC Aero -91 (urspårat projekt) Vinter räsern Ford fiesta 1.1l -83 med 10k på mätaren:) |
||
bilen väger 1460kg tjänstevikt, men det ska väl jag kunna banta ner några kilon iaf:) Har ingen aning om viktfördelningen om jag ska vara ärlig. Vet inte nåt om H&R fjädrarna förutom att det är 40mm sänkning. mvh Isak _________________ Isak "ronis" Johansson Saab 9000 CC Aero -91 (urspårat projekt) Vinter räsern Ford fiesta 1.1l -83 med 10k på mätaren:) |
||
|
Kolla vad du får för träff på sänkningssats i detta forum.
EDIT: Lite att läsa, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Hittade den tråden och den är läst:) Värre krängare finns ju på listan. Men jag vill gå steget längre som ingen verkar ens ha försökt på en 9000:P Kanske just för att utgångsobjektet inte är så lysande. _________________ Isak "ronis" Johansson Saab 9000 CC Aero -91 (urspårat projekt) Vinter räsern Ford fiesta 1.1l -83 med 10k på mätaren:) |
||
|
Då har du lite att göra.
Tror inte en 9000 är värre än något annat std junk och de finns de dårar som håller på med värre objekt än du. Inte jag i alla fall
H&R satsen kan du pilka torsk med , den är för mjuk.
Vad har du för budjet??? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Hehe okej det var mer än jag visste om H&R satsen. tur att det bara är fjädrarna somär från H&R Vilka fjädrar skulle du rekommendera? Jag har kollat tidigare på JSS?
Det får kosta en del. Projektet fortskrider eftersom pengar kommer in:) _________________ Isak "ronis" Johansson Saab 9000 CC Aero -91 (urspårat projekt) Vinter räsern Ford fiesta 1.1l -83 med 10k på mätaren:) |
||
|
En bra början är att läsa lite.
Denna bok är en bra början, se https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Boken ifråga är sån skriven att vem som hälst skall fatta av som står. På tal om fjädrar så har feltema en stort sortement av div bilfjädar så vet man man skall ha för fjäderkonstant så kan man göra ett vättigt chassi för små pengar. Typ 700-1000kr _________________ Johan Sjölinder |
||
|
jag satt dit feltemas 67-307 fjädrar i bak på min 9k CS och om de har samma konstant på stålet som riktiga fjädrar så ska de vara dubbelt så starka men om du vill ha bilen låg så kommer du ändå få kapa lite men det är ju lättare att testa och sen kapa
tror de gick på 200kr st men jag skulle inte klassa bilen som stum ändå men det blev betydligt bätre än innan (och det är ju inte så mycke pengar heller) _________________ // Mikeal Rylen |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1619 besök totalt |