| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Val av bultar
|
1 besök senaste veckan (5745 totalt) |
|
Val av bultar
Hej! Jag håller på med en adapterplatta som skall para ihop en Ford V8 med en Toyota Supra växellåda. I växellådan har jag monterat Time-Sert insatsgängor då några gängor strök med när jag demonterade Toyota sprängkåpan. Några av skruvarna hade rostat i änden och plattade gängorna när jag demonterade dem. Den gamla gängan var M10x1.25, nu valde jag Time-Sert hylsor i dim. M10x1.5 istället. Dels för att det är lättare att hitta bult i denna dim. samt att fingängat och aluminium känns halvbra. Även de originalgängor som inte skadades vid demonteringen kändes ganska glappa. Montage av Time-Sert:
Adapterplattan monteras på växellådan med 9 st. bultar och 3st. styrningar. Jag förmodar att klassning 8.8 räcker, i så fall skall dessa dras med ca. 47Nm enl. denna tabell: http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wurthprodkat.nsf/p/13100300-1.pdf/$file/13100300-1.pdf 47Nm är troligtvis högre förspänning än vad som varit tidigare då bultarna skruvades direkt i aluminiumgodset, har dock inga uppgifter på rek. moment från Toyota.. Väljer man 12.9 så måste bulten dras med högre moment för att uppnå rätt förspänning och det kanske inte ens insats-gängorna gillar??? Vad tror ni, räcker det med 8.8??
Adapterplattan skruvas fast inifrån sprängkåpan med 4 skruv och så kommer det att sättas dit 4st. styrningar mellan sprängkåpa och adapterplatta, skruvarna på bilden är bara istuckna (från fel håll!) för test. Skruvhålen i adaptern är M10x1,5. Adapterplattan är tillverkad i bra stål så här räknar jag med att det går att använda 12.9-bult ifall det behövs, vad tror ni??? Är det lämpligt att tillverka styrningar av 12.9-bult? Alternativt så har jag gamla Volvo-block som jag kan plocka styrningar ifrån ifall det är bättre material i dem.
_________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||
|
Re:
Så känns det i min mage oxå, magen mår nu ännu bättre när känslan är bekräftad av annan oberoende mage!!
Vad tror ni om att tillverka styrpinnar av 12mm 12.9 bult då? Är det bättre eller sämre än det material som styrpinnar normalt är gjorda av, (vad det nu kan vara för något )...
(Min egen magkänsla säger att material i 12.9 bult är OK till styrpinnar.) _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||
|
Man kan även använda 12.9 bultar och dra dessa till 47 Nm. Man får då samma förspänning som med 8.8 bultarna med skillnaden att man ligger längre från materialets Rp0.2 gräns vilket innebär mindre risk för permanent sträckning, detta gör att bultarna kan återanvändas.
Är gängorna bara tillräckligt djupa så bör belastningen materialet i växellådan utsätts för vara lågt. |
||||||||
|
M12x1,5
Hur lång gänglängd har du i aluminumet???? 47Nm för en 8.8 skruv låter i mina ögon lågt, min bok säger 91,2Nm. om jag nu mins rätt när jag kollat spänningrna i skruven så ligger man en bra bit under sträck/flyt/resttöjnings gränsen. Mao man har vingel för att spänningran kan åka upp pga bla friktionen är jä... svår att bestämma. EDIT: Käns lite skev fördeling på skruv 9st M12 och sen 4st M10 Vad sitter M10orna på för radie???? och sen styrpinnarna skall inte ta någon last, gör de det har man kunstruerat fel, så de borde kunna göras i VFSH i prinsip. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Inte M12, M10!! Insatsgängorna som är av stål är 20mm långa.
M10
Skillnaden i antal skruv är ju intressant.. Toyota har verkligen lagt sig på en säkra sidan... Ford har ett mer koventionellt antal skruv.. Avstånden mellan skruvhålen i sprängkåpan är 160mm på höjden samt 21 cm på bredden..
Det är möjligt att du har rätt, men för mig låter det konstigt (håller nomalt på med elektriska grejor, så just hållfasthetslära är inte min grej riktigt..). Menar du att enbart friktionen som skapas av bultförbandet är tillräckligt för att inte växellådan skall kunna rotera och belasta bultarna med vridning. Jag var nästan säker på att det var det som styrningarna förhindrade, förutom att de ser till att grejorna hamnar på rätt ställe när man dockar ihop dem.. _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||
|
Re:
Tackar för tipset!!
_________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||
|
Sorry för M12, mitt huvud spelar mig spratt då och då
Lite tumme pekfinger så skall man ha ca 2-2,5 x diametern gänglängd i Al. Så jag gissar att du drar av skruven innan gängan ryker i Al, presis som det skall vara. Japp ett just dimensionerat skruvförband skall sitta på friktion och ingat annat. Pinnarna tar jag som styring bara men ligger man på gränsen så kan pinnarna ta upp en del tjuvkrafter. Men sitter std Fordkåpan bara fast med 4st typ M10or och du stoppar dit styrpinnar också så borde det var på den säkra sidan. Så gör styrpinnarna tajta och i någon forma av stål. Stämmer det att Fordkåpan bara sitter med 4st skruv typ M10???? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
De sitter med 7/6" UNC som standard dvs. ca 11mm grova. Som standard skruvas dessa utifrån kåpan. Jag skall skruva innifrån och har gängat hålen i adaptern så jag kunde lika gärna byta till millimetergänga och valde då M10 för att det kändes som om det skulle räcka, Volvo t.ex. har 4xM10 har jag för mig. Ford V6'an som satt där tidigare har växellådan fastsatt med 4st. 3/8 UNC (ca. 9,5mm). Jag har haft lite ångest för att jag inte valde M12 till just dessa hål, men det är ju inte för sent än.. tror ni att M12 skulle vara ett bättre val än M10??? I så fall är det ju lätt att gänga hålen M12 istället... _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||
|
Vi drar våra 12.9 bultar med moment avsedda för kvalitén och då brukar vi ha som tumregel att som minst
köra med gänglängd på 1,5 gånger diametern på bulten. En M10 skall alltså ha 15mm gods att ta i. En M12 skall således ha 18mm gänga. Vi drar M12 med 13,8 kilo (138Nm) M16 med 32 kilo. M20 med 64 kilo. Kan scanna in och posta listan som avser både hydraulkopplingar och de vanligast förekommande typer av bultar och kvalitéer.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Val av bultar
|
1 besök senaste veckan (5745 totalt) |