Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4806 totalt) |
Teknik vid bromsvätskebyte?
Hej hallå! Inför en session på Sviesta i början på oktober så ska jag vässa formen på Snaaben lite. Bl.a. står byte av bromsvätska på dagordningen. Läste lite intressant info på http://www.stoptech.com/whitepapers/ Har jag fattat rätt om jag: - Tömmer bromsvätskebehållaren - Fyller i fräsch vätska i behållaren - Blöder fram fräsch vätska på ett fram- och ett bakok samtidigt? Funkar det på min bil med ABS och hela kitet? Tacksam för svar! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Re: Teknik vid bromsvätskebyte?
Vet inte om jag gör rätt, men... ![]() Jag luftar alltid framoken först, ett och ett, och sedan bak. Skälet till det är att första gångenjag luftade Calibran luftade jag bak först och när allt var klart och bilen skulle rulla ner från lyften tog inte bromsjävlarna. ![]() Efter ett ögonblicks panik och en snabb bön till gudarna att handbromsen funkar så stannade bilen. Efter en snabb konsultation av Mr. Haynes så stod det uttryckligen i den att framoken skall luftas först (på en Opel Calibra). Sedan dess har det alltid funkar och jag vågar till och med låta flickvännen sitta i bilen och trycka på bromspedalen igen när jag luftar. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Klipper in lite från den mångordige amerikansens sida...
Jag har aldrig hört talas om att en kort trycksättning med luft (som innehåller normal fukthalt) på den övre bromsvätske ytan skulle kunna beblanda bromsvätska och luft! (ja, en gnutta kan man ju tänka sig, men signifikant mängd?) Snackar amerikanen skitsnack eller har han en viktig poäng? Mvh, Pär Pressure bleeding do s and don ts Pressure bleeding on its own is not necessarily a bad thing, but there are several steps one must take to ensure that the bleed event will result in an air-free brake system. When we talk about pressure bleeding, we are referring to the process in which we pour our brake fluid into a pressure vessel, hook up a pressure source, and run the now pressurized fluid directly into the master cylinder reservoir. One by one the caliper bleeder screws are opened to allow the pressurized fluid to flow through the system until all of the old fluid has been purged. Simple, right? Well yes, but beware of imitations - not all pressure bleeders are created equal. The professional units (the type you can consider using) separate the pressurized brake fluid from the pressure source (air) using a flexible rubber diaphragm. In this fashion, the pressurized air is kept from forcing its way into the fluid. As we all know, air and fluid should be kept as far apart as possible. This brings us to the imitations. There seem to be a rash of products available lately that claim to be pressure brake bleeders at a fraction of the cost of the professional units. Like most things that sound too good to be true, well, it s exactly that. Like the professional units, these imitations contain a pressure vessel into which new brake fluid is poured. However, in order to pressurize the fluid, an integral pump handle is cycled to build the pressure inside the vessel without any measures taken to separate the pressurized air from the fluid. For those of you who have ever bought a $19.95 do-it-yourself potted plant and bug sprayer from Home Depot you get the idea. of course, having pressurized air in contact with the brake fluid will certainly force the fluid through the system just as effectively as the high-zoot professional unit, but as an added bonus we are stuffing air into the brake fluid at the same time. Talk about an unwanted surprise! While it may not be visible to the naked eye (air can actually entrain itself in the fluid as to be visually undetectable) it s there right along with all of the nasty moisture trapped inside of it. This of course begs the question: if you are stuffing air and water contaminated fluid into your brake system, why even bother bleeding it in the first place? Naturally there will be those who argue that the amount of air in question is not important enough to worry about, but think about this for a moment: nearly every automotive manufacturer stores their bulk brake fluid in large containers which are subjected to a constant VACUUM. Talk about an expensive process! If just storing your fluid under regular atmospheric conditions isn t good enough to keep air and water out, just imagine what shoving 30psi worth of compressed air on top of it is doing. _________________ Pär Hylander |
||||
Just det har jag inte hört, men däremot så har jag fått lära mig att bilfabrikanter fyller bromsvätska genom att först vacuumdra hela bromssystemet och därefter öppna en ventil och låta bromsvätskan dras in av vacuumet. _________________ Pär Hylander |
||||
Jo, precis... Men frågan är hur mycket skada en trycksättare från Feltema eller Mekonomen gör, testade en sån på polarens 900 när han bytte kopplingcylindern. Smidighetsmässigt är de ju rätt OK... Annars är det alltså bara att öppna ventilen, trycka på bromsen och stänga ventilen?
Kanske får konsultera nån Haynes för att se vad de rekommenderar till 9-3/900ng angående vilket ok man ska lufta först. Eller så får jag väl bita i den sura strumpan och halka ner till verkstan för att fixa bytet av detta... ![]() Tack för tipsen iaf! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jag använde en trycksättare från Mekonomen när jag bytte bromsvätska på min SAAB 900 -96:a. Trycket från däcket jag använde låg på ca 1.2 bar. Började med höger bak, vänster bak, höger fram och sist vänster fram.
Hade ingen aning om hur mycket vätska som fanns i systemet men jag tömde sammanlagt 1.5 liter. Funkade för mig..... _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Generellt brukar man säga det ok som har längst ledningar från huvudcylindern. Sen tror jag iofs inte det är så viktigt på ett system som är fyllt från början. Se till att inte pumpa behållaren tom så att du pumpar in luft innan du fyller på nya vätskan i behållaren Detta har vi diskuterat innan, använd gärna sökfunktionen. ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Heh.. ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jag har funderingar på att köpa mig denna utrustning för att enklare kunna byta bromsvätska.
![]() Artikel nummer 400750 hos http://www.belma-lefa.se/ _________________ Stefan thull Leksand |
||||
Inte för att det är att rekommendera...
...men Perka på Podium Racing berättade att Castrol SRF smakar mest illa av alla bromsvätskor. Själv tycker man ju att det är lite onödigt att riskera hälsan med att "slanga" frätande vätskor, men som Perka sa: - "Är det bråttom så är det" _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Det är en helt underbar manick, har använt en sådan några gånger och fördelen är att en gubbe kan stå och pytsa i bromsvätska medan man snurrar runt bilen och suger bromsnipplar ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag smyger in en fråga här igen då:
Med en sån manick, ansluter man den till luftningsnippeln och suger ut bromsvätskan den vägen? Verkar ju himla smidigt... ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Exaktemento,, man måste ju ha tryckluft iof, men sen är det bara att öppna en nippel och suga ut vätska. Ska jag byta i en bil som haft samma vätska länge brukar jag suga eller trycka ut all vätska, beroende på vad för verktyg jag har tillgång till. Sen tar jag bort behållaren för vätska och tvättar den i varmt vatten under kranen, blåser torr med tryckluft och låter den ligga till den torkat invändigt, sen är det ju samma sak en gång till när man monterat burken, suga vätska från nipplarna med verktyget på bilden... Mvh Roger _________________ ![]() |
||||
_________________ ![]() |
||||
Men då är det bara till att suga ur vätskan ur själva behållaren? (Nu känner jag mig verkligen helt som ett blåbär. Misslyckat bilmek igår och verkligen basic-frågor här! Hoppas ni står ut! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
1: Pumpa upp ett undertryck (vaccum) i Biltemasugmojängen. 2: Sug ut befintlig vätska från behållaren med en sond. 3: Fyll på ny vätska. 4: Pumpa lite till för att hålla "suget" uppe. 5: Tag av skyddshatten till luftningsnipplen på OKet. 6: Byt från plaströrssond till en slangbit som passar över nipplen. Alternativt kräng en slangstump över plaströrssondens fria ända och den andra slang änden på OKet nippel. Hur som helst koppla ihop biltemasugmojängen med luftningsnipplen på OKet. 7: Lossa nippeln & "starta" Biltemasugmojängen. Nu kommer vätska att sugas ut. 8: Kontrollera nivån i behållaren. 9: Pumpa lite ibland för att hålla undertrycket uppe. 10: När lagom mängd vätska sugits ur stäng OKets nippel och sen Biltemasugmojängen. 11: Lossa slangen från OKet. 12: Sätt på skyddshatten. 13: Fyll bromsvätskebehållaren. 14: Förflytta dig till ett annat OK. 15: GOTo 4: Ja du förstår kanske hur jag menar. Principen blir densamma som med den kompressormatade Belma-Lema produkten, fast lite mer mobil & inte lika proffessionell. _________________ ![]() |
||||
själv tycker jag det är en supertråd! ![]() ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4806 totalt) |