| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sätta framre OK bak?
|
2379 besök totalt |
|
Sätta framre OK bak?
tjenare. jag kör en 350Z och har ju ganska bra OK framtill. Brembo 4 kolvs. så jag tänkte om jag sätter bättre grejer framtill.. kan jag då (allt går väl men är det enkelt) att sätta mina främre OK bak? jag meckar tyvär inte själv så jag kan inget om det.. men eftersom jag bytar storlek på främre så ska det ju gå på samma sätt bak.. MEN.. är OK gjorde i fram version och i bak version liksom? |
||
|
Högst troligt inte.
Jag skall förtydliga att jag inte vet ett smack om hur en 350Z ser ut rent tekniskt i bromsarna. Men det lutar ju åt att bakbromsskivorna är mindre än de främre, det innebär att om du skall montera framoken bak kommer du att behöva ha en större skiva där. Eftersom skivan bak är mindre och utformad på ett annat sätt, kanske för att även rymma en bromsback för handbromsen (om nu inte den går på oket) har den även en annan offset. Allt går ju att bygga om, men frågan är om det inte kostar mer i cash, svett och tårar... än det smakar. Det finns säkerligen någon Nissan-gök här som har bättre eller andra svar på din fundering.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
ja just det! glömde jag ju...skivor och klossar kommer bli bytt med.. allt handlar bara om att jag vill återanvända mina främre ok till bak.
|
||
|
Leta lite på nätet! Till din bil finns helt säkert en massa fläskiga saker i bromsväg. Jänkarna borde ju ha gott om tycker man.
350in är en bil jag gärna hade ägt. Ska bara vänta tills den kommer ner i vettigt pris... ;-) |
||
|
Re:
jo men dom kittet till USA bilarna är inte mycket bättre än det jag har original ( USA bilarna har inte brembo standard) men visst visst det uppgradering kitt till min ifrån brembo osv osv.. men det e dyrt som fan. |
||
|
Vilka kit har du tittat på.
Det går oftast inte att jämföra oken i dessa "kit" med dina originalok. Bara för att det står brembo på dem och de har 4 kolvar så behöver de inte vara bra (Nu är de iofs hyfsade, men ni fattar poängen). Det är alltså ofta mils-vid skillnad. Det lär dock inte vara några större problem att använda dem bak förutom adapters och att du mister handbromsen. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
|
jag om det blir så är det bara för att jag fått dom till ett bra pris.. det är D2 racing sport . 8 kolvs med 356 slitsade skivor.
annars så är planerna att byta allt utom oken(även fram) väntar på PFC skivor mer eller mindre |
||
|
Re:
på själva bromsarna i sej absolut ingeting. men jag vill alltid ha bättre.. men ett problem som bilen i sej har är att bromsarna inte får nån direkt kylning,, så därför tror ja det blir bättre av skivor osv som hanterar värmen bättre, |
||
|
Re:
tyvär har ja varken garage eller tummen på rätt plats själv men jag har hört runt ang att fixa kylning men ingen kan( kan garantera att det blir bra) att skära i fronten. typ nått sånt här
kanske inte jättesnyggt men borde ge en hel del kylning |
||
|
|
||
|
Re:
du menar bakom det stora hålet i mitten framtill? där e ganska så fullt bakom där så man hade nog fått böja slangen ett par gånger innna den når ut till hjulhusen,, konstigt nog så är det inte många som brytt sej om detta världen över. det e liksom nån tuner bara och då har dom redan uppgraderade bromsar |
||
|
Bra kylning i kombination med bra belägg kommer få dina orginalbromsar att räcka långt.
Dessutom är juh bromsarna på 350Z rätt väl tilltagna ut om man gämför med andra bilar i samma viktklass. Men för att tillföra något nytt till tråden... Visst går det montera frambromsar bak, det är inget unikt med dem rent konstruktionsmässigt. Många flerkolvsok har olika diametrar på kolvparen, med syftet att kompensera "byrolådseffekten" när beläggen klämmer om skivan. Något att tänka på.. Handbromsen är förmodligen det största problemet. Vissa löser det med ett litet handbromsok, och vissa med hydraulisk handbroms, vilket är problem i besiktningen. Ganska snart blir det onödigt komplicerat och man inser att det är bättre att fokusera på ett ok som fixar handbromsen från början. Har personligen frambromsok bak, men kommer runt handbromsproblemet eftersom det är tänkt att bli ett amatörbygge. |
||
|
tack för svaren . men jag lägger ner detta projektet pga handbromsen.. vi får se hur ja kör..verkar vara jäkligt svårt att få tips på vad man ska ha för grejer på bilen. Nismo klossar kommer ja inte sätta igen eftersom 2 uppsättningar är slut efter mindre än 4000 mil. Och bytte bak förra gången
|
||
|
Som vi diskuterat Pierre så är dina "problem" relaterade till bl.a. körstil, avsaknad av kylning till frambromsarna och framförallt en tung bil. Delarna ska dyka upp första veckan i April (senast) enl ny info inatt från USA
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
|
Re:
körstilen ja hehe... bilen är till för att användas..hårt April kan nog funka
|
||
|
Jag slängde på Brembos borrade skivor på min 350Z och slängde i bättre bromsvätska. Efter det klarade bilen många hårda varv nere på ringen utan att mattas. Det är en relativt billig uppgradering som räcker ganska långt
_________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||
|
Re:
vad kostade dom då? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Sätta framre OK bak?
|
2379 besök totalt |