Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6907 besök totalt |
Enligt min uppfattning så är CSL en mer "kompromissad" bil än vad GT3 är.
Vem bryr sig om kolfibertak mm. när det sitter flytande enkolvsok fram o bak. Lägg pengarna på en vanlig M3 och modifiera den så blir den snabbare än både CSL och GT3. Men bäst och billigast av allt är nog att köpa en 10 år äldre M3/911 och öva, öva öva. Tror knappast att bilarna (CSL/GT3)sätter gränserna bland chafförerna här på rejsa. (inkl. mig själv) Att CSL kanske blir en samlarbil i framtiden är en annan sak. Men om man jämför med GT3 RS så vet iaf. jag vilken jag skulle ta. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Klart du kan få din GT3 med R-däck men de sitter inte på från fabriken. CSL:en saknar inte bara bur, den saknar också hål för 4/6-punktsbälten. ![]() Snabb är den iaf, snabbare än jag trodde den skulle vara. ![]() |
||||
Med dessa data är det rätt lätt att inse att de kört Gt3an med gatdäck och CSLen med R-sulor. En GT3 drar på gatdäck ca 1,1G och Bergwerk är den kurva där du brukar få ut maxG på bilar. Inte en chans i H_e att du drar 1,4g med vanliga gatdäck, inte utan rejäl downforce(typ ett par hundra kilo). Även om man inte skall underskatta topfartsbegränsningen som nog gör lite på tiderna på ringen så här kompetenta bilar, så verkar testen faktiskt tippa över till Porsches favör. När det gäller GT M3 orna på bana i USA så har de ju dock piskat skiten ur GT3orna innan de blev förbjudan så det är väl inte mer än rätt=) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Det där med att bilar skulle få ut max G i Bergwerk stämmer inte alls, flertalet får betydligt högre i Schwalbeschwanz eller Klostertal. Vad gäller max G-krafter så får bl a GT2 1,35 G på gatdäck och många bilar når uppp till 1,3 G, däribland F550, GT3, 996 Turbo. Steget därifrån till 1,4. Så även om CSL:en har R-däcken att tacka för den del av det så är det inte hela sanningen. Vet inte hur testet skulle tippa över till Porsches favör eftersom Sport Auto normal testar gatbilar som de levereras från fabrik eller tuner utan prestandahöjande optioner . Porschen ifråga hade PCCB och kördes på P Zero Rosso istf de Michelindäck den levereras med, trots det var en standardutrustad M3 CSL med fartspärren kvar snabbare. Sen förstår jag inte den plötsliga strävan efter rättvisa, det är ju ingen hårt typad bilklass som testas och om man skall börja klaga på orättvisor vad sägs om att GT3 hade större motorvolym, mer vrid, mer effekt, bättre bromsar, lägre tyngdpunkt, lägre luftmotstånd, bredare däck osv. ![]() |
||||
Möjligen kan jag kläckt ur mig ngt sånt en sen kväll hos Sabine men det är inget jag har belägg för. ![]() |
||||
Nä, precis. Det finns inga orättvisor på Ringen, det finns bara en klocka och det är den som räknas. Just nu är M3 CSL snabbare i Sport Autos test och det är inte mycket att säga om det. Bilen är godkänd för gata och går att köpa i det testade utförandet. That's it, liksom. Vi får väl se om den nya GT3 RS kommer att kunna prestera något bättre, när den nu presenteras. Jag misstänker att ordningen då blir återställd, med eller utan R-däck. ![]() _________________ -- |
||||
Men det är ju orättvist för den har ju ingen AC. ![]() ![]() |
||||
Jo jag tror minsann den har det! Fast CSL:en har det inte, inte M3 heller om man inte väljer den optionen. ![]() |
||||
Jag kollade specen och då står det så här:
"Interior: · Glove compartment and cup holder removed · Suede rim 3 spoke steering wheel with airbag · Seat belts in red or blue · Air conditioning not available as optional equipment · Lightweight battery (50 Ah)" Så tyvärr, de fem glada svenskar som beställt en får både svettas och hålla i kaffekoppen själva..... _________________ -- |
||||
Jag står korrigerad! ![]() |
||||
Nu blir jag lite förbryllad. Enligt vad jag har hört så skulle en av de "svenska" bilarna vara beställd med AC. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Jag läste en mycket fin artikel om 24timmars på ringen i "Sportbilen". En miss av Porscheteamet som artikeln handlade om var just tillgång till drickvatten under rejset. De kanske skulle behållit original-mugghållaren?
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6907 besök totalt |