Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
M3 CSL snabbare än nya GT3 på Ringen! :)
<<   1, 2, 3, 4   >>
6907 besök totalt
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Enligt min uppfattning så är CSL en mer "kompromissad" bil än vad GT3 är.
Vem bryr sig om kolfibertak mm. när det sitter flytande enkolvsok
fram o bak. Lägg pengarna på en vanlig M3 och modifiera den så blir den
snabbare än både CSL och GT3.
Men bäst och billigast av allt är nog att köpa en 10 år äldre M3/911 och
öva, öva öva. Tror knappast att bilarna (CSL/GT3)sätter gränserna bland
chafförerna här på rejsa. (inkl. mig själv)
Att CSL kanske blir en samlarbil i framtiden är en annan sak.
Men om man jämför med GT3 RS så vet iaf. jag vilken jag skulle ta.

_________________


Jan Nagy
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Jag va å körde på knutstorp idag och där kunde man finna både nya och gamla GT3:or samt en M3CSL. thumbs up

Nya GT3 levereras med vanliga michelin pilot sport. Vingen är det inget fel på nu när man sett hur den ser ut IRL.
Bara för att porsche inte har R-däck som options till GT3:an så betyder det ju inte att man inte kan få den levererad med det.

CSL:en va inte ful den heller. Men vad jag reagerade över mest va ju att det inte satt en riktig bur i den. Ska det inte va det om den är byggd för bana? Eller har jag missat nåt?


Klart du kan få din GT3 med R-däck men de sitter inte på från fabriken.

CSL:en saknar inte bara bur, den saknar också hål för 4/6-punktsbälten.

Snabb är den iaf, snabbare än jag trodde den skulle vara. thumbs up
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Citat:
ok some highlights, and a small comparison with the GT3:

Bergwerk:

CSL: 106 km/h 1,4g

GT3: 96 km/h 1,1g




Med dessa data är det rätt lätt att inse att de kört Gt3an med gatdäck och CSLen med R-sulor. En GT3 drar på gatdäck ca 1,1G och Bergwerk är den kurva där du brukar få ut maxG på bilar. Inte en chans i H_e att du drar 1,4g med vanliga gatdäck, inte utan rejäl downforce(typ ett par hundra kilo).

Även om man inte skall underskatta topfartsbegränsningen som nog gör lite på tiderna på ringen så här kompetenta bilar, så verkar testen faktiskt tippa över till Porsches favör. När det gäller GT M3 orna på bana i USA så har de ju dock piskat skiten ur GT3orna innan de blev förbjudan så det är väl inte mer än rätt=)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
porschedriver skrev:
Citat:
ok some highlights, and a small comparison with the GT3:

Bergwerk:

CSL: 106 km/h 1,4g

GT3: 96 km/h 1,1g




Med dessa data är det rätt lätt att inse att de kört Gt3an med gatdäck och CSLen med R-sulor. En GT3 drar på gatdäck ca 1,1G och Bergwerk är den kurva där du brukar få ut maxG på bilar. Inte en chans i H_e att du drar 1,4g med vanliga gatdäck, inte utan rejäl downforce(typ ett par hundra kilo).

Även om man inte skall underskatta topfartsbegränsningen som nog gör lite på tiderna på ringen så här kompetenta bilar, så verkar testen faktiskt tippa över till Porsches favör. När det gäller GT M3 orna på bana i USA så har de ju dock piskat skiten ur GT3orna innan de blev förbjudan så det är väl inte mer än rätt=)


Det där med att bilar skulle få ut max G i Bergwerk stämmer inte alls, flertalet får betydligt högre i Schwalbeschwanz eller Klostertal.

Vad gäller max G-krafter så får bl a GT2 1,35 G på gatdäck och många bilar når uppp till 1,3 G, däribland F550, GT3, 996 Turbo. Steget därifrån till 1,4. Så även om CSL:en har R-däcken att tacka för den del av det så är det inte hela sanningen.

Vet inte hur testet skulle tippa över till Porsches favör eftersom Sport Auto normal testar gatbilar som de levereras från fabrik eller tuner utan prestandahöjande optioner . Porschen ifråga hade PCCB och kördes på P Zero Rosso istf de Michelindäck den levereras med, trots det var en standardutrustad M3 CSL med fartspärren kvar snabbare.

Sen förstår jag inte den plötsliga strävan efter rättvisa, det är ju ingen hårt typad bilklass som testas och om man skall börja klaga på orättvisor vad sägs om att GT3 hade större motorvolym, mer vrid, mer effekt, bättre bromsar, lägre tyngdpunkt, lägre luftmotstånd, bredare däck osv.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tor Helge skrev:
Leste jeg ikke ett eller annet sted at BMW er redde for at CSL skal brukes hardt på bane og at det er derfor de ikke har utstyrt den med bur og fester for belter? Med tanke på garantisaker og diverse feil som har varit på E46 M3 modellen? Var det du som sa det Johan eller har jeg lest det noe annet sted tro?


Möjligen kan jag kläckt ur mig ngt sånt en sen kväll hos Sabine men det är inget jag har belägg för.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



johann skrev:

Sen förstår jag inte den plötsliga strävan efter rättvisa, det är ju ingen hårt typad bilklass som testas och om man skall börja klaga på orättvisor vad sägs om att GT3 hade större motorvolym, mer vrid, mer effekt, bättre bromsar, lägre tyngdpunkt, lägre luftmotstånd, bredare däck osv.


Nä, precis. Det finns inga orättvisor på Ringen, det finns bara en klocka och det är den som räknas.

Just nu är M3 CSL snabbare i Sport Autos test och det är inte mycket att säga om det. Bilen är godkänd för gata och
går att köpa i det testade utförandet. That's it, liksom.

Vi får väl se om den nya GT3 RS kommer att kunna prestera något bättre, när den nu presenteras.

Jag misstänker att ordningen då blir återställd, med eller utan R-däck.

_________________
--
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Vi får väl se om den nya GT3 RS kommer att kunna prestera något bättre, när den nu presenteras.

Jag misstänker att ordningen då blir återställd, med eller utan R-däck.


Men det är ju orättvist för den har ju ingen AC.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



johann skrev:

Men det är ju orättvist för den har ju ingen AC.


Nääääh... å ingen mugghållare heller.....

_________________
--
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
johann skrev:

Men det är ju orättvist för den har ju ingen AC.


Nääääh... å ingen mugghållare heller.....


Jo jag tror minsann den har det!

Fast CSL:en har det inte, inte M3 heller om man inte väljer den optionen.
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Jag kollade specen och då står det så här:
"Interior:
· Glove compartment and cup holder removed
· Suede rim 3 spoke steering wheel with airbag
· Seat belts in red or blue
· Air conditioning not available as optional equipment
· Lightweight battery (50 Ah)"

Så tyvärr, de fem glada svenskar som beställt en får både svettas och hålla i kaffekoppen själva.....

_________________
--
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Jag kollade specen och då står det så här:
"Interior:
· Glove compartment and cup holder removed
· Suede rim 3 spoke steering wheel with airbag
· Seat belts in red or blue
· Air conditioning not available as optional equipment
· Lightweight battery (50 Ah)"

Så tyvärr, de fem glada svenskar som beställt en får både svettas och hålla i kaffekoppen själva.....



Jag står korrigerad!
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Saknar inte CSL AC? Fick för mig att det var ett gratis option. Eller det kanske var stereon det...

Edit: kanske ska läsa allt innan jag skriver...

_________________
Anders Dauner
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Saknar inte CSL AC? Fick för mig att det var ett gratis option. Eller det kanske var stereon det...

Edit: kanske ska läsa allt innan jag skriver...


Båda är gratis option.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



FredrikÅ skrev:
"· Air conditioning not available as optional equipment"


Så tyvärr, de fem glada svenskar som beställt en får både svettas och hålla i kaffekoppen själva.....


Nu blir jag lite förbryllad.
Enligt vad jag har hört så skulle en av de "svenska" bilarna vara beställd med AC.

_________________
Anders Dauner
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Tor Helge skrev:

Jeg tror også GT3 RS har Cupholder


Å andra sidan när såg du en cykel runt Tour de France utan hållare för vattenflaskan?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Man har ju hört talas om Porschar i Cup-version.... trodde aldrig det rörde sig om bekvämlighetsgrejer

















Uj... den VAR dålig!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag läste en mycket fin artikel om 24timmars på ringen i "Sportbilen". En miss av Porscheteamet som artikeln handlade om var just tillgång till drickvatten under rejset. De kanske skulle behållit original-mugghållaren?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Allmänt banåkaforum
M3 CSL snabbare än nya GT3 på Ringen! :)
<<   1, 2, 3, 4   >>
6907 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande