Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Plasthuv vs. sbp
3379 besök totalt
Falkenrejsing
Falkenberg
Här sen Feb 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Plasthuv vs. sbp

Ja nu var det så här att huven på min nyligen införskaffade bil (renault 19) var en smula rostig längst fram (medfött på modellen). En tanke som uppkom för ett tag sen var att istället för att laga med ny plåt som riskerar att börja rosta igen så kunde man ju gjuta av huven i glasfiber.

Men då kommer frågan, Vad säger bilprovningen om något sådant? Är det godkännt? Man kan ju tycka att detta ändrar krocksäkerheten bla.

Någon här som vet? Egna erfarenheter?

Mvh:
Stefan Johansson

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hej,

Jag flyttade din fråga till en mer passande forumdel.
Vad ska du ha bilen till? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ska man vara petig får man inte byta karossdelar alls (byta material alltså) på en bil med krav på krockprovning, det kom väl 1969 eller nåt sånt. Men i praktiken brukar ingen klaga så länge huven sitter fast, har fungerande huvlås (helst spärrläge som original men sprintar (4 st) kan också funka) och inte har vassa kanter.

/Gustaf

Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

Re:

therealpinto skrev:
Ska man vara petig får man inte byta karossdelar alls (byta material alltså) på en bil med krav på krockprovning, det kom väl 1969 eller nåt sånt. Men i praktiken brukar ingen klaga så länge huven sitter fast, har fungerande huvlås (helst spärrläge som original men sprintar (4 st) kan också funka) och inte har vassa kanter.

/Gustaf

jag fick bekymmer.....

på en manta B
glasfiberhuv

i bakkant sitter den i org gångjärn
fram med 2 st låsbara ( med nykel) huvlås ( den modellen som hansen säljer om nån vet vilken det är..)

besigtningsmannen sa direkt: "du har ingen automatiskt spärr".

rådfrågade en kollega som sa typ: "Men de ser ju bara ball ut, det hade jag godkänt, han har ju 2 st separata lås"

men nej, han visste att han hade rätt, så han ställde sig framför datorn i 10 min och letade upp paragrafen där det står att man måste ha 2 st av varandra oberoende låsmekanismer, varav det ena skall vara automatiskt >

tack för den du

så jag besigtigar numera med 20 kh tyngre ( minst) plåthuv

over and out

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

P-son skrev:
men nej, han visste att han hade rätt, så han ställde sig framför datorn i 10 min och letade upp paragrafen där det står att man måste ha 2 st av varandra oberoende låsmekanismer, varav det ena skall vara automatiskt >

tack för den du
Automatisk i vilket läge och på vilket sätt?
om det anses automatiskt vid stängning eftersom du kan låsa huven genom att bara stänga den så blir det ju problem.

Enda lärdomen är att behålla orginalhuv+lås om nån krånglar nån gång (det är ju lite surt om man kastat det eller sålt det vidare).

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

dum fråga kanske men: måste man ha huv när man besiktigar?

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

jepps... det måste man....

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nu finns det ju faktiskt inget krav i VVFS på att huvlåset ska vara "automatiskt":

"Motorhuv och bagagelucka skall vara så fastsatt i fordonet att huven eller luckan inte kan öppna sig själv under färd och därvid hindra förarens sikt framåt och skall utöver låsanordning ha spärr eller annan anordning som förhindrar detta."

/Gustaf

Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
P-son skrev:

tack för den du
Automatisk i vilket läge och på vilket sätt?
om det anses automatiskt vid stängning eftersom du kan låsa huven genom att bara stänga den så blir det ju problem.

Enda lärdomen är att behålla orginalhuv+lås om nån krånglar nån gång (det är ju lite surt om man kastat det eller sålt det vidare).

precis....
det skulle klicka i automatiskt....
och att limma dit org hade nog i mitt fall tyvärr orsakat

therealpinto skrev:
Nu finns det ju faktiskt inget krav i VVFS på att huvlåset ska vara "automatiskt":

"Motorhuv och bagagelucka skall vara så fastsatt i fordonet att huven eller luckan inte kan öppna sig själv under färd och därvid hindra förarens sikt framåt och skall utöver låsanordning ha spärr eller annan anordning som förhindrar detta."

/Gustaf

hmmm....

han visade mig ju paragrafen på skärmen......
det kan väl inte vara ändrat nu de senaste 3 åren ??

då är det väl han som har tolkat det fel, då då borde jag väl kunna öberklaga det beslutet eg. ??

hur som haver, på min återkontroll hade jag dragit en spännrem genom ena luftutsläppet åvan kylaren och ut genom grillen.

killen undrade varför i h-vete jag hade satt en rem där, de var ju skitfult !!
jag bara kontrade med att hans kollega hade tyckte att den kunde lossna annars
han skakade på huvudet.....

pinto:
vilken paragraf är det det står så ??
så jag kan ha den utskriven nästa gång jag kör in & besigtigar med glasfiberhuv bara för att jävlas

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872792

VVFS 2003:22, 16 kap 13§.

Det kan finnas annan text i Bilprovningens tekniska handbok och för kontrollbesiktning, kravet ovan gäller ju egentligen regbes men det är ju inte rimligt att kraven är högre för kontrollbesiktning...

/Gustaf

Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Hmm...

Enligt den paragrafen räcker det alltså inte att ha endast 4 stycken huvlås med säkrings-ring då?

Man måste ha något mer som säkerställer att aset inte ploppar upp när det i praktiken är helt omöjligt att den lossnar???

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Hmm

om kravet är två mekaniska oberoende fastsättningssystem så borde väl en vajerstump med karbinhake kunna fungera som sekundär spärr? Man bultar fast den i huven och sätter en ögla någonstans i motorrummets framkant som karbinhaken krokas i. Vajern bör vara av lämplig längd så att man precis får in näven under huven när man ska låsa/öppna.

Det där med automatisk hajar jag nog inte riktigt...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag har alltid tyckt att 4 st separata huvlås med sprintar eller motsvarande uppfyller kraven. Om en sprint fram släpper finns ju en till som agerar spärr och vice versa. Att båda skulle släppa samtidigt känns mindre realistiskt än att en vanlig spärr kärvar...

/Gustaf

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Re: Hmm

Stratos skrev:
om kravet är två mekaniska oberoende fastsättningssystem så borde väl en vajerstump med karbinhake kunna fungera som sekundär spärr? Man bultar fast den i huven och sätter en ögla någonstans i motorrummets framkant som karbinhaken krokas i. Vajern bör vara av lämplig längd så att man precis får in näven under huven när man ska låsa/öppna.

Jag kör med vajer + karbinhake. Aldrig orsak problem på SBP de åren jag åkt dit med den i det utförande. Empiriska prover visar även att lösningen fungerar i verkligheten.

mvh/Ragnar

Höör
Här sen Jun 2005

Stratos skrev:

låser när man slåt igen huven, som spärren orginal du vet ! ( spaken som man kommer åt när man har öppnat litegran i framkant

Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

P-son skrev:
Stratos skrev:

låser när man slåt igen huven, som spärren orginal du vet ! ( spaken som man kommer åt när man har öppnat litegran i framkant
Ah, så klart! Då är jag med på banan igen!

Jag förstår tankegången. Även om man har dubblaa oberoende lås så kan man glömma att haka i allting om man råkar ha bråttom. Så sant, så sant... Om den nitiske besiktningsmannen inte köper vajerlösningen så får man väl besöka skroten och sno hake ochh ögla från valfri standardbil med passande lösning.

Ytterligare ett (bökigt) alternativ är att flytta gångjärnen till huvens framkant om det låter sig göras. Då räcker det med ett enkelt lås. Det har det i alla fall gjort på de bilar jag haft med framkantsmonterade gångjärn.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Det här var ju lite jobbigt. Har själv 4 huvsprintar på min bil och har plockat bort allt vad original huvlås och gångjärn heter. Gångjärnen är dessutom nitade, så de fick jag borra bort. Tänkte sätta plastflärpar över låssprintarna, har sett det på diverse rallybilar. Får väl se vad det blir för gnäll på reg.bes...

Skruva banåkabil
Plasthuv vs. sbp
3379 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande