Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Beräkning av egensvängningstal (Miata)
1404 besök totalt
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Beräkning av egensvängningstal (Miata)

Tjena!

Lade detta i en annan tråd men kanske intressant för alla:
Gjort för Miatan men går att göra om enkelt till andra bilar



Testa arket här:
http://hem.passagen.se/rydquist/spring.xls

OBS att jag inte svarar för att det är 100% korrekt!
Man kan nog lätt göra det generiskt dvs så man kan lägga in data i arket och låta det räknas ut.

Det var några år sen jag gjorde det så jag kanske inte kan svara på alla frågor...

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



http://www.fatcatmotorsports.com/chassis.htm

Framförallt:
http://www.fatcatmotorsports.com/FCM_MSDS_v7_1.xls
Kolla gärna om dina resultat stämmer överens (det skiljer ju alltid på lite mätta värden mm).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Humm, typiskt. Det där var ju grymt.

Allt är för lätt idag
Detta fanns iaf inte 2000 tror jag då min äldsta version var sparad.

Ser ganska nära ut tycker jag, fast jag har med bidraget från bussningarna oxo som alternativ.
De flesta glömmer det men det är lite akademiskt.

Största felet nog linjalmätande på ritningar om jag inte tabbat mig i beräkningarna.

Den som vill kan lätt konvertera om arket till andra bilmodeller iaf.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Re:

Kristoffer R skrev:
Ser ganska nära ut tycker jag, fast jag har med bidraget från bussningarna oxo som alternativ.
De flesta glömmer det men det är lite akademiskt.
Gummibussningar är ju lite intressanta eftersom de ger nollbidrag i den vinkel där de dragits åt. Det går iaf att få +bidrag enkelt genom att dra åt utan att ha hjulen belastade. -bidrag är lite knepigare rent praktiskt (iaf med fjädern monterad).
Med riktigt hårda fjädrar så blir inte vinkeln på bussningarna så stor heller (eftersom det inte fjädrar så mycket).

Visst är det trevligt med ett ark där alla kända krängare är inlagda med rätt MR mm . Det blir ju lixom inte magiskt längre med egenfrekvenser, rollstyvhet och "rollcouple". Det är bara att bläddra i fjäderlistorna och leka sig fram i nån riktning från nuläget.
Av nån anledning har jag kommit fram till att mycket över 2Hz på miatan är onödigt (iaf med de hastigheter som orginaleffekt ger). Men jag får väl se om årets trevare kanske bara ger smak efter mer...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Racetech
Beräkning av egensvängningstal (Miata)
1404 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande