Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska, färskhet
1, 2, 3   >>
6662 besök totalt
costasa
stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 11


Trådstartare
Bromsvätska, färskhet

Tjena!!

Körde på motul6000?!? i min gamla alfa och var tvungen att byta oljan rätt ofta, helst efter 2 banträffar.

Letar efter en olja som kan hålla lite längre, vill helst slippa se bilen på verkstan för bromsvätskebyte stup i kvarten. Så är den dubellt så dyrt så spelar det inge roll som sagt

Vilken bromsvätska kan ni rekommendera för någon som kör 4-5 banträffar per år och vill helst slippa byta så lika ofta.

Alltså, man söker dig, bromsvätska som har lång livslängd och högre kokpunkt än vanlig bromsvätska. Finns du där ute?

_________________
Constantinos Amiridis
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Castrol SRF används ju av eliten i stcc bl a. Dyr med runt 560,-/litern men borde ju funka bra.
Citera
costasa
stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 11


Trådstartare
jo, men de lär väl byta vätska mellan varje lopp... jag vill ha kvar kakan å äta den

_________________
Constantinos Amiridis
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Jo, det är klart de byter ofta, men om srf inte håller för dina bromsar/körning borde det vara något fel. Att de byter mellan varje race kan man ju tänka sig: flera miljoner i budget på en säsong och bra spons på vätskan. De hade ju knappt använt den om den var tvungen att bytas mellan varje race pga dåliga egenskaper.

edit: varför måste bromsvätskan bytas så ofta i din bil?
Citera
costasa
stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 11


Trådstartare
Motulen som jag hade i alfan fick bytas efter 2-3 banträffar vill jag minnas..

tror du jag klarar mig en säsong me castrolen? inkls 5-6träffar? Skitsamma .. får köpa castrollen och testa..

lecakulorna efter långsträckan på mantorp får i värsta fall jobba lite :P

_________________
Constantinos Amiridis
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

BMWTobbe skrev:
Att de byter mellan varje race kan man ju tänka sig: flera miljoner i budget på en säsong och bra spons på vätskan. De hade ju knappt använt den om den var tvungen att bytas mellan varje race pga dåliga egenskaper.
Anledningen är nog mera av typen: Väldefinerade egenskaper varje gång och att byta väska är inte krångligare än att lufta.

Istämmer i undringen varför all väska måste bytas så ofta. För egen del räcker det att kasta bort det som missfärgats i oken (ca 25ml per ok).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
costasa
stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 11


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
BMWTobbe skrev:
Att de byter mellan varje race kan man ju tänka sig: flera miljoner i budget på en säsong och bra spons på vätskan. De hade ju knappt använt den om den var tvungen att bytas mellan varje race pga dåliga egenskaper.
Anledningen är nog mera av typen: Väldefinerade egenskaper varje gång och att byta väska är inte krångligare än att lufta.

Istämmer i undringen varför all väska måste bytas så ofta. För egen del räcker det att kasta bort det som missfärgats i oken (ca 25ml per ok).



för att efter några banträffar så sänktes kokpunkten markkant... fråga lecakulorna på mantorp :P

_________________
Constantinos Amiridis
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



om du kokar bromsvätskan så mkt att den måste bytas har du seriösa värmeavledningsproblem. Kanske bromsar du för länge eller för dålig kylning på skivor och ok, anliggning? Kan vara värt att kolla upp.

Har kört med vanlig mack dot 4 vätska och några no name klossar jag hittade i bra-och-ha lådan i garaget. Efter en omgång med gasolbrännaren för att få bort oljan i beläggen körde jag en hel helg på knutstorp utan problem med bromsbortfall med min förra m3 e30. Ingen snabb bil, men hyggligt tung med sina 1340 kilo och sluthastigheten ligger runt 190 på rakan.
Citera
costasa
stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 11


Trådstartare
ok
ska tjacka castrolen då :P Det är väl jag som är för agressiv:P

förklraringen jag fick av en polare

ohan säger: (00.57.34)
det beror på att det kommer in vatten och det är oberoende av hur hårt du kör, det har bara med tid att göra
Johan säger: (00.57.43)
och går inte att göra nåt åt

ok.. men du sa ju själv att man msåte byta racevätskan oftare
Johan säger: (00.58.29)
ja
Johan säger: (00.58.41)
men det är för att du vill ha 0 vatten i den
Johan säger: (00.58.50)
bästa prestanda hela tiden

_________________
Constantinos Amiridis
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du måste ha dålig kylning, underdimensionerade bromsar eller möjligtvis belägg som fade:ar.

Jag har samma vätska i min racerbil sedan 2004(den har väl gått ungefär 50tim sedan dess).
Jag har aldig haft en tendens till kokning.

Nu är ju inte problemet att man använder vätskan, utan hur länge den har varit i kontakt med luft.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Costas: Jag som suttit i högerstolen i GTVn vet precis vad det beror på: Dig.

Du måste lära dig bromsteknik.
om jag skall fortsätta prata rakt och ärligt så borde du köpa en bil med max 150Hk så du inte kunde kompensera dina brister med motorn.

Puss och Kram!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re:

Niklas Falk skrev:
Istämmer i undringen varför all väska måste bytas så ofta. För egen del räcker det att kasta bort det som missfärgats i oken (ca 25ml per ok).

Instämmer också. Det är rimligen den olja du har i oken som behöver tappas bort. Torde räcka med en pedalkompression vid luftning så är det "fräsch" olja i oket igen.

Jag kör på Motul och det fungerar kalas. Innan jag fick ordning på min bromskylning tappade jag oken på bromsvätska då och då under banträff.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Vätskans intrång beror väl som sagt till största delen på tiden, låter konstigt att den skulle bli dålig på en banträff. Min Motulvätska håller sig koncis hela säsongen utan problem.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
costasa
stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 11


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Costas: Jag som suttit i högerstolen i GTVn vet precis vad det beror på: Dig.

Du måste lära dig bromsteknik.
om jag skall fortsätta prata rakt och ärligt så borde du köpa en bil med max 150Hk så du inte kunde kompensera dina brister med motorn.

Puss och Kram!


mr trähäst[maz): jag köper hellre större bromsar istället för att gå ner till 150 hk
du satt bredvid mig 2002 på kullen när jag körde min första bankörning, men alla föddes inte med en gaspedal under foten eller en växelspak i arslet :P jag sög första gången jag körde bana, alla kan inte va som dig

till alla andra
tack för alla tips den bilen är iofs såld nu, ska debuta nya bilen första gången den 22a april:P

_________________
Constantinos Amiridis
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Re:

costasa skrev:
MaZ skrev:
Costas: Jag som suttit i högerstolen i GTVn vet precis vad det beror på: Dig.

Du måste lära dig bromsteknik.
om jag skall fortsätta prata rakt och ärligt så borde du köpa en bil med max 150Hk så du inte kunde kompensera dina brister med motorn.

Puss och Kram!


mr trähäst: du satt bredvid mig på mitt första pass för 5 år sen på kinnekulle och grejer har blivit bättre sedan dess. eller så får jag väl köpa större bromsar istället för 150 hk
tack för tipsen. Är vi överens att det är castrololjan som man ska köpa?


Det är uppenbarligen inte vätskan som är felet. Tror inte heller på det där med bromsteknik osv. Jag har en del hästar o tycker jag plågat ganska ordentligt med originalbromsar och bra belägg (XP8). Jag har inte haft några som helst problem hittills. Vad sitter det för bromsar på original och vad har du för kylning? och framför allt, vad har du för belägg?

Tycker inte du ska köpa Castrol då den är dyr. Köp istället dubbelt så mkt Motul eller SBR och byt oftare.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Re:

costasa skrev:


mr trähäst[maz): jag köper hellre större bromsar istället för att gå ner till 150 hk
du satt bredvid mig 2002 på kullen när jag körde min första bankörning, men alla föddes inte med en gaspedal under foten eller en växelspak i arslet :P jag sög första gången jag körde bana, alla kan inte va som dig

till alla andra
tack för alla tips den bilen är iofs såld nu, ska debuta nya bilen första gången den 22a april:P


Äh, nu blev det sådär hårt som jag inte menade...
Jag var inte heller snabb min första körning, på Kinnekulle för övrigt.

Du skrev ju att du hade problem med bromsarna i Alfan och det var ju den du körde med då, därför refererade jag från det. Menade inte att låta så mästrande.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
costasa
stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 11


Trådstartare
puss å gonatt :P

_________________
Constantinos Amiridis
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004
Inlägg: 95



En sak som man kanske inte tänker på är att om man skall byta ut ALL bromsolja (i en modern gatbil) så skall man också se till att tömma ABS enheten. Inte så självklart eller enkelt men, en verkstad med rätt data utrustning kan koppla upp sig och köra ABS pumpen manuellt.

Har man dålig/gammal förorenad olja i en modern bil och byter på traditionellt vis så förorenas den direkt nästa gång ABSn går in.

_________________
Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18 Såld
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Det finns de med de extremaste bromsarna man kan tänka sig, även de sitter i leccakulorna, knappast bromsarna eller oljans fel! Det spelar liksom ingen roll hur många kolvar man har eller hur stora bromsskivor man har, bromsar man för sent för det specifika bromssystemet, är det för sent oavsett. Inget rår på fysikens lagar. Man måste liksom förhålla sig inom kapaciteten oavsett om bromsarna är större eller mindre eller om oljan är bra eller dålig. Helt ovanligt är det ju inte att adneralin gör att en del glömmer av detta, jo det har även hänt mig.
Det finns ett amerikansket uttrycka som lämpar sig väldigt bra här, outbrake you self.

Dock är det ju så att även den helt nya bromsoljan får en lägre kokpunkt än ny omedlebart om den kokas direkt. Så visst om man bromsar ut sig själv och bilen med oljefade(ej padfade), så är det ju klokt att till nästa träff, eller senast efter ett par träffar byta oljan p g a att man kokat den, en eller fler gånger, ju fler gånger desto lägre kokpunkt.

I övrigt om man inte bromsar ut sig själv på var och varannan banträff finns absolut ingen anledning att byta olja mer än en gång om året.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Re:

Ralph skrev:
En sak som man kanske inte tänker på är att om man skall byta ut ALL bromsolja (i en modern gatbil) så skall man också se till att tömma ABS enheten. Inte så självklart eller enkelt men, en verkstad med rätt data utrustning kan koppla upp sig och köra ABS pumpen manuellt.

Har man dålig/gammal förorenad olja i en modern bil och byter på traditionellt vis så förorenas den direkt nästa gång ABSn går in.


Därför kör man utan ABS

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Snälla, sluta skriva att det är olja man har i bromssystemet

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska, färskhet
1, 2, 3   >>
6662 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande