Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6662 besök totalt |
Bromsvätska, färskhet
Tjena!! Körde på motul6000?!? i min gamla alfa och var tvungen att byta oljan rätt ofta, helst efter 2 banträffar. Letar efter en olja som kan hålla lite längre, vill helst slippa se bilen på verkstan för bromsvätskebyte stup i kvarten. Så är den dubellt så dyrt så spelar det inge roll som sagt Vilken bromsvätska kan ni rekommendera för någon som kör 4-5 banträffar per år och vill helst slippa byta så lika ofta. Alltså, man söker dig, bromsvätska som har lång livslängd och högre kokpunkt än vanlig bromsvätska. Finns du där ute? _________________ Constantinos Amiridis |
||||
Jo, det är klart de byter ofta, men om srf inte håller för dina bromsar/körning borde det vara något fel. Att de byter mellan varje race kan man ju tänka sig: flera miljoner i budget på en säsong och bra spons på vätskan. De hade ju knappt använt den om den var tvungen att bytas mellan varje race pga dåliga egenskaper.
edit: varför måste bromsvätskan bytas så ofta i din bil? |
||||
Motulen som jag hade i alfan fick bytas efter 2-3 banträffar vill jag minnas..
tror du jag klarar mig en säsong me castrolen? inkls 5-6träffar? Skitsamma .. får köpa castrollen och testa.. lecakulorna efter långsträckan på mantorp får i värsta fall jobba lite :P _________________ Constantinos Amiridis |
||||
Re:
Istämmer i undringen varför all väska måste bytas så ofta. För egen del räcker det att kasta bort det som missfärgats i oken (ca 25ml per ok). |
||||
Re:
för att efter några banträffar så sänktes kokpunkten markkant... fråga lecakulorna på mantorp :P _________________ Constantinos Amiridis |
||||
om du kokar bromsvätskan så mkt att den måste bytas har du seriösa värmeavledningsproblem. Kanske bromsar du för länge eller för dålig kylning på skivor och ok, anliggning? Kan vara värt att kolla upp.
Har kört med vanlig mack dot 4 vätska och några no name klossar jag hittade i bra-och-ha lådan i garaget. Efter en omgång med gasolbrännaren för att få bort oljan i beläggen körde jag en hel helg på knutstorp utan problem med bromsbortfall med min förra m3 e30. Ingen snabb bil, men hyggligt tung med sina 1340 kilo och sluthastigheten ligger runt 190 på rakan. |
||||
ok
ska tjacka castrolen då :P Det är väl jag som är för agressiv:P förklraringen jag fick av en polare ohan säger: (00.57.34) det beror på att det kommer in vatten och det är oberoende av hur hårt du kör, det har bara med tid att göra Johan säger: (00.57.43) och går inte att göra nåt åt ok.. men du sa ju själv att man msåte byta racevätskan oftare Johan säger: (00.58.29) ja Johan säger: (00.58.41) men det är för att du vill ha 0 vatten i den Johan säger: (00.58.50) bästa prestanda hela tiden _________________ Constantinos Amiridis |
||||
Du måste ha dålig kylning, underdimensionerade bromsar eller möjligtvis belägg som fade:ar.
Jag har samma vätska i min racerbil sedan 2004(den har väl gått ungefär 50tim sedan dess). Jag har aldig haft en tendens till kokning. Nu är ju inte problemet att man använder vätskan, utan hur länge den har varit i kontakt med luft. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Costas: Jag som suttit i högerstolen i GTVn vet precis vad det beror på: Dig.
![]() Du måste lära dig bromsteknik. om jag skall fortsätta prata rakt och ärligt så borde du köpa en bil med max 150Hk så du inte kunde kompensera dina brister med motorn. Puss och Kram! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
Instämmer också. Det är rimligen den olja du har i oken som behöver tappas bort. Torde räcka med en pedalkompression vid luftning så är det "fräsch" olja i oket igen. Jag kör på Motul och det fungerar kalas. Innan jag fick ordning på min bromskylning tappade jag oken på bromsvätska då och då under banträff. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Vätskans intrång beror väl som sagt till största delen på tiden, låter konstigt att den skulle bli dålig på en banträff. Min Motulvätska håller sig koncis hela säsongen utan problem.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
mr trähäst[maz): jag köper hellre större bromsar istället för att gå ner till 150 hk ![]() du satt bredvid mig 2002 på kullen när jag körde min första bankörning, men alla föddes inte med en gaspedal under foten eller en växelspak i arslet :P jag sög första gången jag körde bana, alla kan inte va som dig till alla andra tack för alla tips ![]() _________________ Constantinos Amiridis |
||||
Re:
Det är uppenbarligen inte vätskan som är felet. Tror inte heller på det där med bromsteknik osv. Jag har en del hästar o tycker jag plågat ganska ordentligt med originalbromsar och bra belägg (XP8). Jag har inte haft några som helst problem hittills. Vad sitter det för bromsar på original och vad har du för kylning? och framför allt, vad har du för belägg? Tycker inte du ska köpa Castrol då den är dyr. Köp istället dubbelt så mkt Motul eller SBR och byt oftare. _________________ Sebastian Gottfridsson ![]() Mazda Rx-7 -94 |
||||
Re:
Äh, nu blev det sådär hårt som jag inte menade... ![]() Jag var inte heller snabb min första körning, på Kinnekulle för övrigt. Du skrev ju att du hade problem med bromsarna i Alfan och det var ju den du körde med då, därför refererade jag från det. Menade inte att låta så mästrande. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
En sak som man kanske inte tänker på är att om man skall byta ut ALL bromsolja (i en modern gatbil) så skall man också se till att tömma ABS enheten. Inte så självklart eller enkelt men, en verkstad med rätt data utrustning kan koppla upp sig och köra ABS pumpen manuellt.
Har man dålig/gammal förorenad olja i en modern bil och byter på traditionellt vis så förorenas den direkt nästa gång ABSn går in. _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||
Det finns de med de extremaste bromsarna man kan tänka sig, även de sitter i leccakulorna, knappast bromsarna eller oljans fel! Det spelar liksom ingen roll hur många kolvar man har eller hur stora bromsskivor man har, bromsar man för sent för det specifika bromssystemet, är det för sent oavsett. Inget rår på fysikens lagar. Man måste liksom förhålla sig inom kapaciteten oavsett om bromsarna är större eller mindre eller om oljan är bra eller dålig. Helt ovanligt är det ju inte att adneralin gör att en del glömmer av detta, jo det har även hänt mig.
Det finns ett amerikansket uttrycka som lämpar sig väldigt bra här, outbrake you self. Dock är det ju så att även den helt nya bromsoljan får en lägre kokpunkt än ny omedlebart om den kokas direkt. Så visst om man bromsar ut sig själv och bilen med oljefade(ej padfade), så är det ju klokt att till nästa träff, eller senast efter ett par träffar byta oljan p g a att man kokat den, en eller fler gånger, ju fler gånger desto lägre kokpunkt. I övrigt om man inte bromsar ut sig själv på var och varannan banträff finns absolut ingen anledning att byta olja mer än en gång om året. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Därför kör man utan ABS ![]() _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6662 besök totalt |