Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-02-10 5 Papp Cupen. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (46740 totalt) |
stämmer inga pick-uper....... men finns subaru som pick-up? |
||||
Japp http://www.blocket.se/vi/10772143.ht _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
||||
Lite frågor av en som inte orkar läsa hela tråden:
Får man åka på rally däck (odubbat), hörde rykten att den del gjorde det. Hur ofta kommer dom här 5-papps rejsen gå ( så man vet om man ska börja samla på bliar )? |
||||
Jag tycker inte det var nåt problem alls att kolla till vänster och se om huvudposteringen viftade med gulflagg, eller inte, då man ju ändå måste titta åt det hållet för att se om det kommer några bilar. Dessutom ser man ju oftast på framförvarande om de puttrar på i gulflaggstempo, eller kör fullt, liksom man i det fallet såg ända till nästa flaggpost och därför själv såg ev. hinder. Men jag blev stoppad en gång vid utfart när det kom bilar, så visst, den personen hade ju även kunna haft en gul flagga att vifta med. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
En gång i månaden ca, med lite uppehåll under sommaren. |
||||
För egen del vet jag inte om det var ett problem eller inte. Minns inte om jag registrade om det var gulflagg eller ej, men efter att ha sett hur många som ignorerade gulflaggor vid övriga ställen på banan skulle det förvåna mig om efterlevnaden av gulflaggen var speciellt hög bland de som kom ut från depån. Men vakten vid depåutfarten skulle ju kunna ha en flagga, helt klart. Och vem vill inte ha en flagga att vifta med? Kanske att deltagarna får varsin gulflagg att hänga ut genom fönstret Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||
|
||||
om du menar grovmönstrade däck, så nej såna vill vi inte ha på banan.... och anledningen är att om det är åker för många sådana så blir banan VÄLDIGT dålig snabbt.... medans om det är standarddäck så håller den betydligt längre..... |
||||
En annan sak som slog mej nu... Jag har förstått att det kanske inte är världens lättaste att få funktionärer som är villiga att stå i kylan en hel dag.. Skulle man inte kunna göra så att alla Team måste ha en funktionär vardera med sig, som dom gör i HT2.
_________________ Michel Norup |
||||
Så gör vi på Crossen i bland. Ett alternativ om det inte finns friviliga är kanske att få en 500 i rabbat på startavgiften. också nått vi gör på cross tävlingar _________________ Richard Särenfors 2007-02-10 Jetta Nr.37 |
||||
LAM MOTORSPORT ber om ursäkt för att vi kanske körde lite fult imellanåt. Men vi höll reglerna tills vi blev omkörda av en röd audi under gulflagg, och såg att flera andra körde om under gulflagg.
var det ingen som lyckades få en bild på våran bil när den låg på sidan? R.I.P BOE Tack för ett kul race allihopa! ses på nästa! Mvh LAM MOTORSPORT |
||||
LAM MOTORSPORT: (Apropå att du är medveten om att ni gjorde fel emellanåt) Det viktigaste problemet kanske är de som inte ens är medvetna om sin fulkörning? Det är kanske de som "står för sin körning" som utgör de största säkerhetsriskerna? *duckar*
Min egen avbön, har jag forskat mig fram till, rörde med all sannolikhet #22 "Team Queensta" som jag än en gång riktar en ursäkt till, förklaringen till min dåliga körning finns tidigare i tråden. Några ondgör sig över att team tjänade placeringar på omkörningar under gulflagg, vilket ju är mer än krasst när man betänker vad gulflaggen signalerar. Tänkte ta upp ett par punkter ur ett ordnings- och säkerhetsperspektiv. -Alla aspekter av gulflagg och varför man flaggar gult. Det har hänt något på banan. Omkörningar är förbjudna och det kan finnas hinder på banan! Jag tänkte inte så mycket på säkerhetsaspekten just då, men att en bil kan förkorta en annan bil 1 dm under fullgas, bredsladd, gnistbildning och gulflagg övergår faktiskt mitt förstånd. Gulflagg betyder också att det kan vara funkisar ute i banan och en sån hade definitivt fått en permanent släng av dödhet i vägen för en sån körning om vi ska omskriva lite förskönande. -Racingregler. Man måste veta vad som gäller inför en kurva och samkvämet med medtestare. Det enklaste, roligaste och mest krävande är att RA 8.1 gäller "En förare får ej hindra en omkörande medtävlande.", vilket betyder att om man vill köra defensivt och stänga i en kurva så får man bannemig börja lägga upp för det redan på rakan innan. Den gamla 'myten' "först in väljer spår" är tråkigt konserverande och har heller inget stöd i nutida tävlingsregler. -"Gentlemannamässighet" ...eller vad man ska kalla det. Köra fort utan hjärna kräver inte så mycket mera än instinkt. Instinkt har insekter också. Jag skulle vilja att testarna förstår att de måste planera sin körning så att man kan köra snabbt utan att ramponera andra bilar och att det är detta som räknas. Detta ställer i sin tur krav på intellektuell kapacitet och planeringsförmåga. Köra hederligt? Finns heder numera? Jag har lämnat ett förslag till Fredrik som bygger på att medtävlare ska tilldela andra team "sportsmanship-varv" i stället för de röda kort som ska testas. Jag tror det bidrar mer till den positiva gentlemanna-anda som borde råda under dessa evenemang att belöna andra än att bestraffa dem. Förutom detta ska givetvis tävlingsledningen 'belöna' förtjänta team med avplockning från banan. TL är "bad cop" och medtestarna förblir "good cop". _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Vet inte om XzTrAz-Micke är alltför blygsam, tagen av stundens allvar (ovan) eller lider brist på bandbredd. Skitsamma här är en, enligt mig, helt makalös skildring av vår helg. Tänk om on-board-kameran hade funkat...
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag håller med. En av de mest intressant iaktagelser var när jag under gulflagg vart omkörd av Röd golf nr 60. Trots ögonkontakt med mig och att dom bevisligen förstått mitt tecken att inte köra om under gulflagg kommer han omkörandes 15 sekunder senare. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
En förklaring som vi redan har varit inne på varför många körde om på gulflagg kan ju ha varit att så fort man passerade det första hindret så trodde man att det var fritt fram - det var ju långt mellan posteringarna. Ibland var det ju fri sikt så att man kunde köra om på ett säkert sätt, men det ursäktar inte att det gjordes. Sedan tror jag att de flesta i den här diskussionen inser att det i första hand handlar om funktionärernas säkerhet, i andra hand om vår egen och i tredje hand om rättviseaspekten.
Men det gläder mig att det finns fler som diskuterar frågan. Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||
Men jag vet. vi kan ta med Järnrör och slå skitet ur som där med den fula jettan om dom inte sköter sig. Då blir det aldeles lunt på banan och alla bilar kommer vara heeeelt buckel fria. _________________ Richard Särenfors 2007-02-10 Jetta Nr.37 |
||||
fast varvprotokollet säger att ni åkte 19,7 mil minsann |
||||
Man skulle kunna tro att det skulle va tvärt om.. eftersom man åker med hjulspinn hela tiden. AJA. man slutar aldrig att förvånas _________________ Richard Särenfors 2007-02-10 Jetta Nr.37 |
||||
Eftersnack 2007-02-10 5 Papp Cupen. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (46740 totalt) |