|
costasa
stockholm
Här sen Okt 2006
Trådstartare

16 Feb 2007 17:58
Re:
Göte RS6 Sjögren skrev: | Det finns de med de extremaste bromsarna man kan tänka sig, även de sitter i leccakulorna, knappast bromsarna eller oljans fel! Det spelar liksom ingen roll hur många kolvar man har eller hur stora bromsskivor man har, bromsar man för sent för det specifika bromssystemet, är det för sent oavsett. Inget rår på fysikens lagar. Man måste liksom förhålla sig inom kapaciteten oavsett om bromsarna är större eller mindre eller om oljan är bra eller dålig. Helt ovanligt är det ju inte att adneralin gör att en del glömmer av detta, jo det har även hänt mig.
Det finns ett amerikansket uttrycka som lämpar sig väldigt bra här, outbrake you self.
Dock är det ju så att även den helt nya bromsoljan får en lägre kokpunkt än ny omedlebart om den kokas direkt. Så visst om man bromsar ut sig själv och bilen med oljefade(ej padfade), så är det ju klokt att till nästa träff, eller senast efter ett par träffar byta oljan p g a att man kokat den, en eller fler gånger, ju fler gånger desto lägre kokpunkt.
I övrigt om man inte bromsar ut sig själv på var och varannan banträff finns absolut ingen anledning att byta olja mer än en gång om året. |
bromsa sent? bromsade inte försent.... sista varvet så kokade grejerna bara.. så enkelt är det...
jag kan rekomendera lecakulorna, hände inte ett shit :P
_________________ Constantinos Amiridis
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

16 Feb 2007 19:32
Re:
costasa skrev: | Göte RS6 Sjögren skrev: | Det finns de med de extremaste bromsarna man kan tänka sig, även de sitter i leccakulorna, knappast bromsarna eller oljans fel! Det spelar liksom ingen roll hur många kolvar man har eller hur stora bromsskivor man har, bromsar man för sent för det specifika bromssystemet, är det för sent oavsett. Inget rår på fysikens lagar. Man måste liksom förhålla sig inom kapaciteten oavsett om bromsarna är större eller mindre eller om oljan är bra eller dålig. Helt ovanligt är det ju inte att adneralin gör att en del glömmer av detta, jo det har även hänt mig.
Det finns ett amerikansket uttrycka som lämpar sig väldigt bra här, outbrake you self.
Dock är det ju så att även den helt nya bromsoljan får en lägre kokpunkt än ny omedlebart om den kokas direkt. Så visst om man bromsar ut sig själv och bilen med oljefade(ej padfade), så är det ju klokt att till nästa träff, eller senast efter ett par träffar byta oljan p g a att man kokat den, en eller fler gånger, ju fler gånger desto lägre kokpunkt.
I övrigt om man inte bromsar ut sig själv på var och varannan banträff finns absolut ingen anledning att byta olja mer än en gång om året. |
bromsa sent? bromsade inte försent.... sista varvet så kokade grejerna bara.. så enkelt är det...
jag kan rekomendera lecakulorna, hände inte ett shit :P |
Sent eller inte, för mycket broms eller inte, uppenbarligen har du bromsat ut systemet, kanske vi kan va överens om. Nåväl du åker ut i lecan. Kanske är det av en anledning du gör det, det kommer du inte råda bot på genom att byta bromsvätska inför varje banträff om jag uttrycker mig så. I övrigt kan man ju köra till trots för att pedalen initialt åker i botten. Om man då kliver av bromspedalen och går på igen o s v återfår man tryck och bromsverkan ganske fort. Är man medveten om det så kan man åka länge trots allt med fadande system. Minns väl att jag fadade bromsvätskan flera gånger på varvet på ringen med en Alpina B6 3.5L. Man lärde sig att åka runt med bromspedalen i botten 4-5 gånger på varvet. Detta var 1993 och om jag kritiskt ser tillbaka på det hela så inser jag att jag var skälet till detta i stor utsträckning. Det tar liksom ett tag att inse att man inte behöver bromsa så mycket på ringen. Än idag bromsar jag för mycket där, men är i dagens bilar inte ens i närheten av att fada ens en Mondeo runt där. Faktum är att de flesta nog bromsar mer än nödvändigt oavsett bana, dock vill man sällan inse detta. Utan det gnälls på bromsar, vätska eller annat.
Det är ju lättare att bromsa ut ett bromssystem än att t e x få det att fungera just innanför dess kritiska kapacitets gräns kanske, särskilt ett äldre system på en lite billigare bil. Bromsar är ju ett nödvändigt ont på banan, men alla vet ju att man bromsar sig ju inte fort runt en bana direkt.
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
J_Lind
Södertälje
Här sen Feb 2007

16 Feb 2007 20:27
Re:
Dude skrev: | Du måste ha dålig kylning, underdimensionerade bromsar eller möjligtvis belägg som fade:ar.
Jag har samma vätska i min racerbil sedan 2004(den har väl gått ungefär 50tim sedan dess).
Jag har aldig haft en tendens till kokning.
Nu är ju inte problemet att man använder vätskan, utan hur länge den har varit i kontakt med luft. |
Jag tror att Dude är på rätt spår. Jag körde Castrol för något år sedan i min Porsche 964 C4 och hade problem med ökad temp. Fick då tipset att köpa helt vanlig DOT4 från OK och sedan dess försvann mina problem. Racing oljan är enligt min källa framtagen för att klara extrema förhållande men under väldigt kort tid. Första banmötet är allt perfekt men följande träffar uppstår problemen. Om det stämmer eller inte har jag inga vetenskapliga bevis för mer än det funkar för mig.
_________________ Janko Lind
|
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Moderator

16 Feb 2007 23:57
Re:
J_Lind skrev: | Dude skrev: | Du måste ha dålig kylning, underdimensionerade bromsar eller möjligtvis belägg som fade:ar.
Jag har samma vätska i min racerbil sedan 2004(den har väl gått ungefär 50tim sedan dess).
Jag har aldig haft en tendens till kokning.
Nu är ju inte problemet att man använder vätskan, utan hur länge den har varit i kontakt med luft. |
Jag tror att Dude är på rätt spår. Jag körde Castrol för något år sedan i min Porsche 964 C4 och hade problem med ökad temp. Fick då tipset att köpa helt vanlig DOT4 från OK och sedan dess försvann mina problem. Racing oljan är enligt min källa framtagen för att klara extrema förhållande men under väldigt kort tid. Första banmötet är allt perfekt men följande träffar uppstår problemen. Om det stämmer eller inte har jag inga vetenskapliga bevis för mer än det funkar för mig. |
Jag kör alltid med Castrol SRF och har aldrig haft problem med kokande bromsvätska (förutom på nån bil med gravt underdimensionerade bromsar och taskiga belägg)
_________________ Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina
Anders Bisting
|
Turbo²
Här sen Jan 2003

17 Feb 2007 10:02
jag kan bara hålla med dude, SRF funkar bara.
Det jag är mest imponerad av min bil att den klarar 20min sprintar på bana utan den minsta antydan till försämring av bromsprestanda. Har bara pagidbelägg och kylslangar från fronten utöver srf vätskan.
_________________ Mathias Lövdblad
|
Patrik_F
Skåne
Här sen Sep 2006

17 Feb 2007 17:33
Re:
Turbo² skrev: | jag kan bara hålla med dude, SRF funkar bara.
Det jag är mest imponerad av min bil att den klarar 20min sprintar på bana utan den minsta antydan till försämring av bromsprestanda. Har bara pagidbelägg och kylslangar från fronten utöver srf vätskan. |
Pagid RS42 eller RS14?
_________________ Patrik Fahlström
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

17 Feb 2007 17:50
RS19 kanske?
RS14... vänta lite, vilka är det, jag får googla lite....
_________________  Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

17 Feb 2007 17:54
Re:
Magnus Thomé skrev: | RS19 kanske?
RS14... vänta lite, vilka är det, jag får googla lite.... |
14, ah, svarta... det körde vi på långloppsgolfen.
|
costasa
stockholm
Här sen Okt 2006
Trådstartare

17 Feb 2007 18:19
Det blev Castrol SRF, 320kr litern! Det ni :P
|
Patrik_F
Skåne
Här sen Sep 2006

17 Feb 2007 19:31
Re:
Magnus Thomé skrev: | Magnus Thomé skrev: | RS19 kanske?
RS14... vänta lite, vilka är det, jag får googla lite.... |
14, ah, svarta... det körde vi på långloppsgolfen. |
RS42 eller RS14 eftersom de brukar vara (enda?) alternativen för "Speedster och Lotus"- klassen
_________________ Patrik Fahlström
|
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

17 Feb 2007 19:42
Re:
costasa skrev: | Det blev Castrol SRF, 320kr litern! Det ni :P |
Var fasen hitta du den så billigt??????????????
|
costasa
stockholm
Här sen Okt 2006
Trådstartare

17 Feb 2007 20:09
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

18 Feb 2007 00:10
Re:
Berätta sen om leverans o allt gick som smort
|
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

19 Feb 2007 07:45
Går det verkligen köpa SRF numera?
Häromdagen blev jag häcklad då det verkade som om jag var den enda i hela världen som inte visste att Castrol slutat sälja SRF...
_________________ Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart
NS: 38 varv
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003

19 Feb 2007 11:10
_________________ Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
|
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
_________________ Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart
NS: 38 varv
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

19 Feb 2007 20:36
Kör oxå Motul, funkar super  Eller så bromsar jag för lite helt enkelt
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

19 Feb 2007 20:45
Har haft Motul i 2 år nu och aldrig haft problem
Svalöv
Här sen Jun 2004

21 Feb 2007 11:05
_________________ Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18 Såld
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
|
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

22 Feb 2007 01:12
körde med Ate Super Blue Racing förra året och hade inga som helst problem med den vätskan.
Det är oftast att kylningen är undermålig eller att beläggen är dåliga.
_________________ Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
|
|