| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska, färskhet
|
2 besök senaste veckan (6734 totalt) |
|
Re:
bromsa sent? bromsade inte försent.... sista varvet så kokade grejerna bara.. så enkelt är det... jag kan rekomendera lecakulorna, hände inte ett shit :P _________________ Constantinos Amiridis |
||||||
|
Re:
Sent eller inte, för mycket broms eller inte, uppenbarligen har du bromsat ut systemet, kanske vi kan va överens om. Nåväl du åker ut i lecan. Kanske är det av en anledning du gör det, det kommer du inte råda bot på genom att byta bromsvätska inför varje banträff om jag uttrycker mig så. I övrigt kan man ju köra till trots för att pedalen initialt åker i botten. Om man då kliver av bromspedalen och går på igen o s v återfår man tryck och bromsverkan ganske fort. Är man medveten om det så kan man åka länge trots allt med fadande system. Minns väl att jag fadade bromsvätskan flera gånger på varvet på ringen med en Alpina B6 3.5L. Man lärde sig att åka runt med bromspedalen i botten 4-5 gånger på varvet. Detta var 1993 och om jag kritiskt ser tillbaka på det hela så inser jag att jag var skälet till detta i stor utsträckning. Det tar liksom ett tag att inse att man inte behöver bromsa så mycket på ringen. Än idag bromsar jag för mycket där, men är i dagens bilar inte ens i närheten av att fada ens en Mondeo runt där. Faktum är att de flesta nog bromsar mer än nödvändigt oavsett bana, dock vill man sällan inse detta. Utan det gnälls på bromsar, vätska eller annat.
Det är ju lättare att bromsa ut ett bromssystem än att t e x få det att fungera just innanför dess kritiska kapacitets gräns kanske, särskilt ett äldre system på en lite billigare bil. Bromsar är ju ett nödvändigt ont på banan, men alla vet ju att man bromsar sig ju inte fort runt en bana direkt. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Re:
Jag tror att Dude är på rätt spår. Jag körde Castrol för något år sedan i min Porsche 964 C4 och hade problem med ökad temp. Fick då tipset att köpa helt vanlig DOT4 från OK och sedan dess försvann mina problem. Racing oljan är enligt min källa framtagen för att klara extrema förhållande men under väldigt kort tid. Första banmötet är allt perfekt men följande träffar uppstår problemen. Om det stämmer eller inte har jag inga vetenskapliga bevis för mer än det funkar för mig. _________________ Janko Lind |
||||||
|
Re:
Jag kör alltid med Castrol SRF och har aldrig haft problem med kokande bromsvätska (förutom på nån bil med gravt underdimensionerade bromsar och taskiga belägg)
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
jag kan bara hålla med dude, SRF funkar bara.
Det jag är mest imponerad av min bil att den klarar 20min sprintar på bana utan den minsta antydan till försämring av bromsprestanda. Har bara pagidbelägg och kylslangar från fronten utöver srf vätskan. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
|
Re:
Pagid RS42 eller RS14? _________________ Patrik Fahlström |
||||||
|
Re:
RS42 eller RS14 eftersom de brukar vara (enda?) alternativen för "Speedster och Lotus"- klassen
_________________ Patrik Fahlström |
||||||
|
Re:
Var fasen hitta du den så billigt?????????????? |
||||||
|
Re:
http://cgi.ebay.de/Castrol-SRF-Brems på ebay.de såklart castrol edge 3w-50 5 liter 42euro _________________ Constantinos Amiridis |
||||||
|
Re:
Berätta sen om leverans o allt gick som smort _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Går det verkligen köpa SRF numera?
Häromdagen blev jag häcklad då det verkade som om jag var den enda i hela världen som inte visste att Castrol slutat sälja SRF...
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
|
Re:
Det är förståeligt, känns ju helt meningslöst att veta det när vi har RBF600 i garaget till bra pris. Det är många kronor för några futtiga grader upp med SRF...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
En liten kommentar, jag har kört på BILTEMAS "fina" bromsvätska utan att ens tappa bromsarna och jag kör rätt hårt med orginalbromsarna jag hade då på min GSi 16V:
_________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||||
|
Re:
Det var visserligen i ett annat ärende den diskussionen uppkom men jag hittade inte SRF på Castrols hemsida. Men av kommentarerna att döma verkade det som om jag sovit i 5 år eftersom jag inte visste det. Men här verkar det som om flera fortfarande kör med SRF. Nej, jag tänker fortsätta köra med Motul-vätskan. Funkar skitbra, ju!
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
|
Castrol SRF bromsVÄTSKA
Lite knixigt att hitta på hemsidan men här har ni länken till Castrols Produktdatablad så visst finns den i sortimentet. http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.ns om våren nu snart kommer så blir det till at testa denna exklusiva vätska plus PFC-01 belägg för bana. Hälsningar från Skåne, just nu med snöstorm
_________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska, färskhet
|
2 besök senaste veckan (6734 totalt) |