Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Välja ballongdäck!?
2452 besök totalt
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Välja ballongdäck!?

Skulle vilja ha tips på bästa möjliga däck i ballongprofilen 215/70-15! Inte så vanlig profil på det här forumet direkt, men va f-n...

Normalt på den här typen av bil (60-tals italienskt sportbil) så har jag bara använt mig av antingen Dunlop Racing för de som vill kunna tävla, eller nygjorda kopior för rätt look... Men nu är jag ute efter bästa möjliga prestanda utan begränsningar i regler o annat.

Så vad säger ni?!

PS. Nä, det är inte aktuellt att avbeställa Borrani-fälgarna o köpa 18" BBS med eltejpsdäck... Det SKA vara feta däcksidor på en sådan här bil!

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Vad har du för fälgbredd?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om vi tittar på r-däck så blir jag orolig att det inte ens finns något fabrikat/modell i de dimensionerna? Jag har inte koll men det är ju ganska hög profil i dagens läge

De som kör historisk racing, både här i Sverige men tex oldtimer på ringen osv, borde kunna ha bra råd thumbs up

PS: Vill ju veta vad det är för bil? Bilder! Biltråd?

HQ
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Fälgen som jag beställt är 6"x15", kan iofs beställa 7"x15" istället, Borrani hade ritningar på det också men 6" var vanligast på den tiden.

Hysteriska racingen använder Dunlop Racing utan undantag, såna sitter på 275 GTB'n tex, hyffsat grepp men de spårar så förbannat... Är ju diagonaldäck, inte så uppdaterad konstruktion direkt...

Funderar på Michelin's XWX, ska ju vara gammal look med nytt gummi o stomme enl Michelin, hmmm, kanske är bästa valet.

Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Magnus, ang PS'et.

Kundbil, så biltråd är troligen inte aktuell, kan kolla iofs med den schweiziska ägaren om det är OK att lägga ut info om den.

Är en Iso Grifo GL365, -67'a. Bertonekaross med Corvettemotor o låda (eller var, blir lite annat under skalet när jag är klar ).

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Uj. Nice! Ska det bli 215 bak osså? Med Corvettemotor? Blir underhållande o köra, hehe! Vad siktar du på för vikt, som jag minns när jag såg en Iso Grifo senast (lääääääänge sen) så är det en ganska stor bil ändå men på 60 o 70 talet så vägde ju inte ens stora bilar så mycket heller....

HQ
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ja, det är samma däck runt om, kan nog få in 225'or också.

Vikten ligger på ca 1500kg så den är väl ingen superlightweight direkt...

Av 412 tillverkade så har säkert 200 "gått åt", flertalet säkerligen vid regn... Alltid spännande med 400hk o cykelhjul, framförallt då när det är blöt, någon som kan säga "power oversteer"?!

Just nu är den ganska "underhållande", minimalt grepp o ca 6 rattvarv... Mycket rattande för att hinna med i svängarna, gissa vad som ska bytas ut...

Men det är en jäkligt ball bil! Har faktiskt en till på väntelistan, då kommer jag ha renoverat 1% av världstotalen, lite kul faktiskt!

Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Re:

McRae skrev:

Just nu är den ganska "underhållande", minimalt grepp o ca 6 rattvarv... Mycket rattande för att hinna med i svängarna, gissa vad som ska bytas ut...

Rattvarven?
med dagens mått, borde en nyare styrväxel med ca2,1 varv vara roligare

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Läser man dåtidens test av de här bilarna kräktes man rätt mycket över styrningen, både tungt och vevigt... så med moderna mått måste det vara rena öknen...

Ang. däck: Har inte mycket vettigt att komma med, men jag minns ett reportage i en... kan det ha varit en Classic & Sportscar? där journalisten skrev om sina äventyr under ett sjöblött Spa 6-timmars. Han körde sin Ford Falcon (åtminstone samma bollplan, prestandamässigt), och bestämde sig innan racet för att skruva på sina landsvägsdäck, vilket tydligen var tillåtet under regn. Han hade några Avon, och det funkade rysligt bra. Och engelska firmor tillverkar ju de mest underliga saker, så kolla däråt för udda storlekar.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Spitfire 2,4 TURBO
Gjovik Norge
Här sen Dec 2006

Prov her, det finnes mange "rare" dimensjoner her.

http://www.hoosiertire.com/

Mvh Ketil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Kan man inte göra en kompromiss av tidsanda och performans ?

225-60-15...(ca 25.5" höga)......då finns det betydligt mer att välja på.
eller 225-65 15...(ca 25.9" höga).

215-70-15....(ca 26.9" höga) är ju en PickUp och Van dimension. Därav urvalet.

http://www.tirerack.com/tires/Compare1.jsp?width=225%2F&ratio=60&a . . . .

Jag tror på BFGoodrich g-Force Sport. Verkar dock inte vara det bästa regnvalet.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Här är en länk till ett företag med extremt bra rykte inom historics kretsar. Slå dem en pingel så hjälper de till.
http://www.longstonetyres.co.uk/
Kolla in michelin ballongerna snyggt!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Däck för banåka
Välja ballongdäck!?
2452 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande