Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tacksam för tips om bilköparresa till Tyskland.
<<   1, 2
5337 besök totalt
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

Jim skrev:
Hade annars varit roligt att försöka hänga på den lila Porschen...är så dålig på namn så jag kommer inte ihåg namnet på honom.

Lars-Göran

Kul att man slipper dig i B då! du är besvärlig..

Grattis till nya åket!

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Re:

Xmax skrev:
Vad är det tyskarna har emot kort?

Vore ju smidigt om man bara kunde dra kortet när man hittat rätt bil.

Mastercard och Visa är inte poppis eftersom det är för dyrt med avgift för handlaren. Här i sverige betalar jag runt en procent i avgift när jag tar betalt med kort, i tyskland kostar det 4-5% enligt en leverantör jag trodde kunde ta kort när jag var nere och skulle hämta delar för ett par år sen. Att ta ut 70000,- sek i en bankomat inne på ett bankkontor gick utmärkt men kostade en slant i uttagsavgifter . I hamburg är det tyska EC kortet som gäller, men ges bara ut till tyska medborgare med god ekonomi eftersom det är kopplat till en kredit.
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004

Grattis Jim till en ännu finare bil än din gamla.
Jag åker nog till dej nån dag och kollar på den.
Vi får väl gasa lite mot varandra på nån konbana i sommar.
Du kommer väl när vi anordnar körning på Uråsa?

Mvh

Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Tack tack Karl!
och jag som bytte för att du var besvärlig
Är himla roligt att ligga och "bråka" med tiderna.
Vi kan nog göra det ändå för jag undrar om turbon har så stor fördel i en konbana mot NAn?
Ja, nu är det inte många månader kvar tills vi ses på ett flygfält

Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Berne skrev:
Grattis Jim till en ännu finare bil än din gamla.
Jag åker nog till dej nån dag och kollar på den.
Vi får väl gasa lite mot varandra på nån konbana i sommar.
Du kommer väl när vi anordnar körning på Uråsa?

Mvh

Tack Berne
Du är jättevälkommen hit, har tvättat, vaxat och pysslat med den idag så att den ser fin ut. Du har mitt nummer så det är bara att ringa när du har lust.
Vill ju höra det senaste om dina bilar med, har hållt utkick under "Våra rejsbilar" men inte sett något
Locost Klubbens konbana på Uråsa förra året var den absoluta höjdpunkten för mig förra året. Ni hade anordnat allt väldigt fint Så den kommer jag inte missa, blir det två körningar iår?

Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004

Re:

BMWTobbe skrev:
Xmax skrev:
Vad är det tyskarna har emot kort?

Vore ju smidigt om man bara kunde dra kortet när man hittat rätt bil.

Mastercard och Visa är inte poppis eftersom det är för dyrt med avgift för handlaren. Här i sverige betalar jag runt en procent i avgift när jag tar betalt med kort, i tyskland kostar det 4-5% enligt en leverantör jag trodde kunde ta kort när jag var nere och skulle hämta delar för ett par år sen. Att ta ut 70000,- sek i en bankomat inne på ett bankkontor gick utmärkt men kostade en slant i uttagsavgifter . I hamburg är det tyska EC kortet som gäller, men ges bara ut till tyska medborgare med god ekonomi eftersom det är kopplat till en kredit.

Tack! Nu vet jag.

Stockholm
Här sen Sep 2004

Re:

Jim skrev:
Tack Mats!
Jag köpte bilen av en privatperson i Belgien och som ovan så känns det väldigt osäkert. Men säljaren och jag pratades vid mycket via Skype. Han var mycket tillmötesgående och lätt att ha att göra med. Bra på engelska med och jag fick rosta av min
Bilen hade han haft sedan ny men den var leasad så det fick jag kolla upp så den var betald. Hörde mig mycket för om vad man ska tänka på och vilka papper som måste finnas med.
Efter lite turer så kände jag mig så säker att jag var beredd att åka ner.
Kollade upp olika alternativ:
köra med kärra ner - skulle ta lång tid och jag skulle få betala en bekant som skulle köra
köra hem den själv - näe, vågar inte köra den hem på trafikförsäkring
ta den på lastbil - kostar runt 11-12.000kr med försäkring + flygresa och en natt på hotell.

Diskuterade lite med säljaren som var van att resa och han erbjöd sig att köra upp bilen till Malmö Jag nappade på det med betalade förstås för besväret. Slapp jag ju en tråkig resa ner dit och bilen helt försäkrad på honom under färden upp.

Betalningen hade vi bestämt som så att jag gav honom en utlandscheck. Hade faxat ner en kopia till hans bank innan så att de kunde se att den var okej. Han hade med sig den kopian upp så han kunde jämföra så att jag inte ändrat något på checken.
Eftersom banken slapp hantera kontanter så var det 10öre bättre kurs på euron med check. Blev faktiskt några tusen billare tack vare det.

Innan en bil ska säljas i Belgien så måste den gå igenom en slags besikting där de kollar igenom det mesta på bilen och kryssar för om det är något fel. Han hade också gjort ett test på miltalet och det skulle stämma.

Ja, nu ska den regbesiktigas på måndag så då får jag veta om jag har fått med alla papper som behövs
Imorgon ska jag tvätta bilen så då kommer väl jag hitta nya skavanker på bilen.

Jag känner mig hyffsat nöjd, kunde kanske prutat lite men jag är för snäll eller dum.

Kul att höra hur du gjorde!

Funderar själv på att ev. importera en bil istället för att köpa den här.

österrike
Här sen Dec 2006

Re:

Jim skrev:
Igår var jag och hämtade bilen
Tack för alla tips och speciellt tack till Hartmut, utan dina tips på sidor så hade jag inte hittat denna bil
Blev en Opel, en 03:a på 2800mil. Hoppas jag får mycket kul med den

SNYGG BIL !!! grattis - hälsn. hartmut

Uppsala
Här sen Sep 2005

tänkte fråga hur mycke det kosta att regga in den i sverige nu
(då jag hörde nått om att det skulle bli billigare nu efter nyår?)

sen en liten sak som inte riktigt hör hit men hur mycke får ägaren tilbaka i tyskland på sina plåtar och om man bara ska ta hem en reservdelsbil så tänkte jag ifall man behöver regga om den i tyskland för att ta in den ??

och behöver den som ska stå som ägare i sverige vara samma som inporterar den (utan försäljning altså)

(tänkte ifall man tar in en reservdelsbil som inte ska besiktas i sverige skulle kosta att ta in ? )

München
Här sen Aug 2003

Re:

BMWTobbe skrev:
I hamburg är det tyska EC kortet som gäller, men ges bara ut till tyska medborgare med god ekonomi eftersom det är kopplat till en kredit.

[Besserwisser]
I hela Tyskland (inte bara Hamburg) är det EC-kortet som gäller. Detta kan vem som helst få eftersom det till skillnad från kreditkort är ett slags kontantkort som inte är kopplat till nån kredit. Om man är tysk medborgare eller inte är i båda fallen ointressant, det viktiga är att man har god ekonomi.
[/Besserwisser]

Tacksam för tips om bilköparresa till Tyskland.
<<   1, 2
5337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande