Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Schysst fotarbete... | 1, 2 >> 9231 besök totalt |
Schysst fotarbete.
http://www.teamsmr.com/movies/Footbo Hittade länken på CornerCarvers. Så där gör vi väl allihop tå-hälar och dubbeltrampar..., eller fuskar ni och bara varvmatchar eller växlar ner helt utan tjafs? Var är det för bil förresten? |
||||||
|
||||||
För att inte slita så mycket på synkringarna i lådan samt för att inte rumpan ska börja steppa ut när man bromsar och växlar ner fort inför en kurva. Har jag fått berättat för mig iaf . Kollar man på ett japanskt bilprogram såsom Best Motoring eller Hot Version så ser man att det knappt är någon som INTE "heel'n toe'ar" som det heter. /Martin _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||||
Jag har provat, och fattar inte hur de gör. Jag når inte gasen! (med 42-or i skostolek), och når jag gasen, så känns det som risken är stor att man ramlar av bromsen.. Och sen tappar jag allt vad bromskänsla heter.. såå.. hur fasiken bär de/ni sig åt?!
|
||||||
Det är inget svårt alls...... när man tränat till sig känslan dvs som att lära sig cykla, skitsvårt i början men sen sitter det där helt enkelt.... |
||||||
Sen ska vi väl vara så ärliga att säga att 99% av alla bilar inte har optimal pedalgeometri för denna övning, iaf inte om man är nybörjare. På samtliga bayerska bilar jag haft funkar det dock sjukligt bra. Sen detdär ngn sa om att minska slitaget på synkringarna...det kan vi skippa för på banan är det av sekundärt intresse och riktiga bilar har inte synkringar och där är det ännu viktigare att få allt detta rätt. Har man stum kopplingslamell osv måste man få till det för att som du säger inte få elaka motorbromsningar/kast. Fast sen kan man kolla hur det går till i enklare serier typ Grp.N där man åker med snudd standarddelar i lådorna...där finns det fina exempel på fall där sånnahär fina teoretiska resonemang brutalt lägs åt sidan bara för det tar för lång tid...och lådorna för långsamma. Pang i med önskad växel i rätt skede och hoppa över en eller två om du måste. Finlir, nope...men ibland går det fortare. Typ så... |
||||||
Håller med Andreas, det där med synkringarna är väl bara nånting som hänger kvar sen gammalt.
Förövrigt så frågade jag Richard Göransson på en banträff förra året om han använde sig av heel n toe och det gjorde han lite förvånande (för mig iaf) inte, utan där var det motorbroms som gällde. Men som sagt, på Best Motoring osv så används det flitigt. Det ser tufft ut och låter bra där iaf . /Martin _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||||
Det där är sjukt kul att köra på pruttiknallbangbangbil och på bilar utan bra tomgång
Faktiskt så att det nästan är ett måste att göra så på RWD bilar när man kör lite hårdare än normalt _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||||
Det är iofs helt rätt..... för jag har aldrig toe-heel när jag tävlingskört..... det gör jag bara när jag kör scania -67 däremot vänsterbroms används flitigt när man kör 4wd och Fwd och emellanåt även i Rwd. |
||||||
Klart jag har rätt Fredrik...
Dieselsaaben är iofs sjukt rapp för att vara en diesel...men nja, den svarar inte riktigt på denna medicin. Men den BM T600 jag hade i lumpen var det tvunget på, ink dubbeltramp, vid nerväxling i fart. man lyckades 1 gång av 100 typ. Skrapfritt. |
||||||
Ser ut som när jag kör:), man blir ju så illa tvungen när synkringarna är som dom är. Jag hältåar nästan alltid när jag kör min bil, äaven på gatan bara av vana. Tillslut så sitter det ganska bra.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jag väljer att inte säga det uppenbara i denna fråga... |
||||||
...och så hade han ju Subaru broderat längs hela ärmen... Denna fråga har stötts och blötts i alla år och jag har själv varit motståndare till nödvändigheten av "tåhäl" tidigare. Dock har jag och flera flera meriterade racingkollegor ändrat ståndpunkt radikalt allteftersom erfarenhet och ren nödvändighet tagit vid. Inte minst slits växellådan, drivaxlar och motor (hela drivlinan!) radikalt mer om man struntar i det, åtminstone är det min erfarenhet från Porscheracing (GT3 Cup, GT3 RSR). Som en liten anektot kan jag berätta att mina Pumor i Puma Racing fick bakläxa både av vår coach Alx Danielsson och vår teamchef Anders Levin pga bristande "tåhälande". Båda ansåg det vara rent nödvändigt, både av tidsskäl racingmässigt och av mekaniska förslitningsskäl. I långlopp, som vi körde, finns inga alternativ. I sprint race, som Göransson körde i STCC, har långsiktig hållbarhet inte samma betydelse. om man sedan använder fotbladet (varför högra racingskon har förstärkt utsida) eller just tå häl är oviktigt, så länge effekten blir densamma. Själv gör jag precis som killen i filmen, Bernard använder fotbladet... Ulli (som svarar från Bernards dator) _________________ Bernard Löhr |
||||||
Tycker att just den här föraren kunde använt vänsterfoten vid ett par tillfällen att bromsa med oxå.
Det blir ju ungefär samma sak, inte för att få effekten att få ut rumpan i kurvorna utan att helt enkelt vinna tid och attack när kurvan lider mot sitt slut. Det känns som att bilen är "mer på språng" om man gör så. Den uppfattningen har iallafall jag fått. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
Mina synkringar gör jobbet mycket snabbare än att jag skall: 1. trycka ner kopplingen 2. lägga växeln i friläge 3. gasa till rätt varvtal 4. släppa upp kopplingen 5. trycka ner kopplingen 6. lägga i nya växeln 7. släppa upp kopplingen Vem gör allt detta på mindre än 1sek? därför varvtalsmatchar jag bara.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Menar du på allvar att du aldrig bromsar mer än en sekund? Jag skall mäta hur lång tid det tar för mig på en filmsekvens och återkomma i frågan, tror inte det tar mycket mer än en sekund dock. Jag gör dom ju i lite annan ordning dock, 1 2 4 3 5 6 7, och man kan ju överlappa lite, man måste ju inte vänta mellan stegen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jag skrev fel ordning naturligtvis.. #3 och #4 skall byta plats.
Jo, klart man bromsar under upp emot 3-4sek ibland. Men skall man gå ner kanske 3 växlar innan kurvan så blir ju tiden per växling ändå under 1 sek. Skulle det vara så att du hoppar över växlar under nerväxlingen så måste du ju ändå göra "mellankopplandet" bara tiondelen innan du lägger i den slutgiltiga växeln. Annars stämmer ju inte varvtalen på axlarna i lådan pga av att du bromsat efter att du mellankopplat.. Och då förlorar du den eventuella fördelen med dubbeltramp. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Här är en "instruktionsvideo" från USA ang bla doubleclutching; http://video.google.com/videoplay?docid=4002588575741675515&q=double+clutching
_________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Schysst fotarbete... | 1, 2 >> 9231 besök totalt |