Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Biltema säljer TURBO + Bosch startmotorer!
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (11590 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: Biltema säljer TURBO + Bosch startmotorer!

Jovani skrev:

Sen på ytterväggen ser jag en JÄTTE skyllt TURBo 2900:-!!!

BMW 330i -05
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

3900kr har ja för mig det står i nya katalogen som ja glodde igår..

900kr för "tuning wastegate" tror ja den hette i catalogen..
det va en extern WG iaf..

BMW Abuser
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

MaZ skrev:
Jovani skrev:

Sen på ytterväggen ser jag en JÄTTE skyllt TURBo 2900:-!!!

Hehe, ops!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003

Jag påstår inte på nåt sätt att allt som säljs på biltema är skit, det finns absolut saker som kan vara värda att handla där. Samtidigt som det finns delar jag inte skulle drömma om att köpa, oavsett bil. Ta deras tändkablar t ex, finns de som bytt sina 20 år gamla volvo org. kablar till biltemas och bilarna har gått sämre(!).
Jag har köpt verktyg på biltema som vridit sig när jag försökt lossa skruvar. Detta utan nån momentförstärkare, det kallar jag typiskt du-får-vad-du-betalar-för-kvalitet.

Låt mig inte tro att ett agg för 3-4tusen har samma krav på kvalitet som ett för dubbla pengen. Å andra sidan kan man ju köpa två agg. Och byta när det första säger ifrån thumbs up

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

sqalo skrev:
Ta deras tändkablar t ex, finns de som bytt sina 20 år gamla volvo org. kablar till biltemas och bilarna har gått sämre(!).

Sen finns det rätt många som BARA kan köra sina trimmade bilar med Biltema tändkablar, allt annat har visa sig odugligt.

BMW 330i -05
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003

Blir väl så om man trimmar nåt som från början var skit

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Jag är också lite tveksam till att köpa grejjer med snäva toleranser från Biltema.

Däremot slit-och-släng-grejjer fungerar hur bra som helst thumbs up

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Jaja, lite OT här nu va??!!!

Till vilka bilar var turbona?????????????????????

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Turbo
Fabriksnya turboaggregat för personbilar.
Utsatta delar på turbon tillverkade av
högkvalitativt NiCr K18C-material, mycket
motståndskraftigt mot arbetstemperaturer
upp till 1100 °C. Högkvalitativt trycksmorda
CuSn-glidlager för upp till 18000 rpm. Integrerad
dynamisk balansering för bästa prestanda.
Levereras utan packningssats.
Turbo WGT1752S till SAAB 9-3, 9-5
(150/170/185 hk) med turboaggregat Garret
art. 452204-1, 452204-4, 452204-5.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79-700 3900:-
Turbo WK03 till VAG med turboaggregat
K03 art. 53039700005. . 79-701 3900:-

Turbo för tuning
Fabriksny High Performance Turbo motsvarande
KKR330. Utsatta delar på turbon tillverkade
av högkvalitativt NiCr INCo713Cmaterial.
Inga deformationer vid arbetstemperaturer
upp till 1000°C. Turbinhus av
material med god anti-oxidationsförmåga.
Levereras utan packningssats.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79-720 6900:-

Wastegate för tuning
Högklassig wastegate för dig med krav på
stora effektuttag. Exklusivt utförande som
maximerar flödeskapaciteten och minimerar
värmeöverföringen. Ventilhus och ventil
i rostfritt stål, membranenhet i aluminium
och membran i silikon-nomex. Levereras
med flänsar och tre fjädrar, så att du själv
kan välja laddtrycksområde.
WG40 med 40 mm ventil. Lämplig för effekter
upp till 500 hk. . . . . . 79-730 990:-
WG50 med 50 mm ventil. Lämplig för effekter
upp till 800 hk. . . . . . 79-731 990:-

Göteborg
Här sen Nov 2002

Låter som kinatillverkade kopior. 18 000rpm?

BMW 330i -05
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Re:

MaZ skrev:

Man tycker ju att de bör klara minst en nolla till?

Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Scan (från katalogen antar jag)
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9154&highlight=

Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007

Re:

MaZ skrev:

Måste ju vara tryckfel, på med en nolla till så. Men det där ska vara kina-grejer vad jag läst på turboperformanceclub.

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

[quote="Rolle Scirocco
och jag tycker det är ännu mer otroligt att det efter de diskussioner som nämns fortfarande tror att en piratdel garanterat är lika bra som original.
Det kan vara så men är inte alltid det. [/quote]

Garanterat? Hur skulle en sån garanti kunna vara utformad när original också kommer från olika leverantörer? Vad jag vet har inte V*lv* en egen reservdelsfabrik i Ungern. Ska man jämföra med det sämsta som nånsin sålts som original, eller med det bästa. Och hur ska garantiåtagandet se ut. Arbetskostnad för byte plus ny bil, hyrbil under bytet, straffavgift, transportkostnad till verkstad?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Arne Lindgren skrev:
[quote="Rolle Scirocco
och jag tycker det är ännu mer otroligt att det efter de diskussioner som nämns fortfarande tror att en piratdel garanterat är lika bra som original.
Det kan vara så men är inte alltid det.

Garanterat? Hur skulle en sån garanti kunna vara utformad när original också kommer från olika leverantörer? Vad jag vet har inte V*lv* en egen reservdelsfabrik i Ungern. Ska man jämföra med det sämsta som nånsin sålts som original, eller med det bästa. Och hur ska garantiåtagandet se ut. Arbetskostnad för byte plus ny bil, hyrbil under bytet, straffavgift, transportkostnad till verkstad?[/quote]

Är inget garantiåtagande som snackas om. Utan att den del tror att en eftermarknadsdel är exakt likadan som den som märkesverkstaden säljs, ALLTID.

Volvos delar kan vara tillverkade lite var stans runtom i världen, men efter den spec volvo lagt som de anser behövs för att hålla kvaliten Volvo ORIGINAL.

Delar som inte uppfyller detta på något sätt säljs ofta vidare till mindre nogräknade kedjor som piratdelar.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Att en sak följer en spec innebär inte att den är exakt lika. Annars var det språkpolisen som visade upp sig i mitt inlägg. Orkade inte stoppa honom.. Garantera är ett av dom mest missbrukade orden idag.
Men jag förstår andemeningen..
Men ändå, eftersom vi inte har tillgång till specen, utan bara till funktionen vid köptillfället, så har vi ingen koll på kvalitén och livslängden vare sig vi handlar av märkesverkstad eller av en reservdelsfirma. Det kan stå Valeo, VAG, Volvo eller vadsomhelst på delen, och nåt annat på kartongen oavsett om vi handlar på BraBil, VAG, Mekonomen eller Biltema. Sen har jag ändå en känsla som jag har väldigt lite belägg för att kvalitén fluktuerar och att lägstanivån är lägre på budgetställena. Jag har tryckt fingret rätt igenom en startknapp från B******a och köper aldrig nån i plast igen. Inte nånstans... Och jag köper inte billiga svarta vippströmbrytare hon olle Classon sen dom slutade funka en gång, men testar ändå Biltemas vippströmbrytare med röda kåpor på nya bygget.. snygga och ruskigt billiga. Så billiga att jag chansar.
Men jag skulle aldrig köpa hjullager och kamrem där. Inte helt rationellt men nån sorts intuitiv balans mellan pris och eventuell kvalitetsbristkostnad.
[/i]

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Arne Lindgren skrev:
Att en sak följer en spec innebär inte att den är exakt lika. Annars var det språkpolisen som visade upp sig i mitt inlägg. Orkade inte stoppa honom.. Garantera är ett av dom mest missbrukade orden idag.
Men jag förstår andemeningen..
Men ändå, eftersom vi inte har tillgång till specen, utan bara till funktionen vid köptillfället, så har vi ingen koll på kvalitén och livslängden vare sig vi handlar av märkesverkstad eller av en reservdelsfirma. Det kan stå Valeo, VAG, Volvo eller vadsomhelst på delen, och nåt annat på kartongen oavsett om vi handlar på BraBil, VAG, Mekonomen eller Biltema. Sen har jag ändå en känsla som jag har väldigt lite belägg för att kvalitén fluktuerar och att lägstanivån är lägre på budgetställena. Jag har tryckt fingret rätt igenom en startknapp från B******a och köper aldrig nån i plast igen. Inte nånstans... Och jag köper inte billiga svarta vippströmbrytare hon olle Classon sen dom slutade funka en gång, men testar ändå Biltemas vippströmbrytare med röda kåpor på nya bygget.. snygga och ruskigt billiga. Så billiga att jag chansar.
Men jag skulle aldrig köpa hjullager och kamrem där. Inte helt rationellt men nån sorts intuitiv balans mellan pris och eventuell kvalitetsbristkostnad.
[/i]

Då förstår vi nog varandra. Bilbutteriks KAN (kan, måste inte och inte alltid och ibland aldrig) ha bra delar, men för ofta är det sekundär kvalite. Det gör att om du inte gillar att byta delen 3 ggr eller ska sälja bilen efter delen är bytt så handlar man på andra ställen.

Men verktyg för hobbymekande är för bra, deras elledningar helt ok etc.

De behöver inte vara sämre heller, men när de är 'bra' är sällan priset övertygande lågt. För några år sedan gick avgassystemet sönder på mors passat -93 (då min busbil och konbanebil ) och ett nytt skulle inhandlas. Så billigt som möjligt... Butteriks hade helsystem för 2500:- och det var bäst i test i någon tidning de skyltade med hmm. Ferrita hade helsystem i rostfritt med livstids garanti för 2700:- om man var medlem i gti-klubben.
Det blev ett Ferrita och det fungerar klockrent efter åtta år, lite ilsknare ton i ljudet än original men ingen hög ljudnivå. Har svårt att tro att ett eftermarknads stålsystem skulle klara åtta år med korta körsträckor (max en mil åt gången) dagligen eller varannan dag. Men nu provade jag inte så jag kan inte säga säkert, mer än att när det rostfria skulle ledsna på något sätt så är det ett telefonsamtal bort så blir det fixat direkt.

Biltema säljer TURBO + Bosch startmotorer!
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (11590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande