Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (11590 totalt) |
Re: Biltema säljer TURBO + Bosch startmotorer!
Hehe, ops! ![]() |
||||
Jag påstår inte på nåt sätt att allt som säljs på biltema är skit, det finns absolut saker som kan vara värda att handla där. Samtidigt som det finns delar jag inte skulle drömma om att köpa, oavsett bil. Ta deras tändkablar t ex, finns de som bytt sina 20 år gamla volvo org. kablar till biltemas och bilarna har gått sämre(!).
Jag har köpt verktyg på biltema som vridit sig när jag försökt lossa skruvar. Detta utan nån momentförstärkare, det kallar jag typiskt du-får-vad-du-betalar-för-kvalitet. Låt mig inte tro att ett agg för 3-4tusen har samma krav på kvalitet som ett för dubbla pengen. Å andra sidan kan man ju köpa två agg. Och byta när det första säger ifrån ![]() _________________ Paul |
||||
Re:
Sen finns det rätt många som BARA kan köra sina trimmade bilar med Biltema tändkablar, allt annat har visa sig odugligt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
||||
Turbo
Fabriksnya turboaggregat för personbilar. Utsatta delar på turbon tillverkade av högkvalitativt NiCr K18C-material, mycket motståndskraftigt mot arbetstemperaturer upp till 1100 °C. Högkvalitativt trycksmorda CuSn-glidlager för upp till 18000 rpm. Integrerad dynamisk balansering för bästa prestanda. Levereras utan packningssats. Turbo WGT1752S till SAAB 9-3, 9-5 (150/170/185 hk) med turboaggregat Garret art. 452204-1, 452204-4, 452204-5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79-700 3900:- Turbo WK03 till VAG med turboaggregat K03 art. 53039700005. . 79-701 3900:- Turbo för tuning Fabriksny High Performance Turbo motsvarande KKR330. Utsatta delar på turbon tillverkade av högkvalitativt NiCr INCo713Cmaterial. Inga deformationer vid arbetstemperaturer upp till 1000°C. Turbinhus av material med god anti-oxidationsförmåga. Levereras utan packningssats. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79-720 6900:- Wastegate för tuning Högklassig wastegate för dig med krav på stora effektuttag. Exklusivt utförande som maximerar flödeskapaciteten och minimerar värmeöverföringen. Ventilhus och ventil i rostfritt stål, membranenhet i aluminium och membran i silikon-nomex. Levereras med flänsar och tre fjädrar, så att du själv kan välja laddtrycksområde. WG40 med 40 mm ventil. Lämplig för effekter upp till 500 hk. . . . . . 79-730 990:- WG50 med 50 mm ventil. Lämplig för effekter upp till 800 hk. . . . . . 79-731 990:- _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Re:
Man tycker ju att de bör klara minst en nolla till? ![]() |
||||
Re: Biltema säljer TURBO + Bosch startmotorer!
Scan (från katalogen antar jag) http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewto _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
Re:
Måste ju vara tryckfel, på med en nolla till så. Men det där ska vara kina-grejer vad jag läst på turboperformanceclub. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
Re:
[quote="Rolle Scirocco och jag tycker det är ännu mer otroligt att det efter de diskussioner som nämns fortfarande tror att en piratdel garanterat är lika bra som original. Det kan vara så men är inte alltid det. [/quote] Garanterat? Hur skulle en sån garanti kunna vara utformad när original också kommer från olika leverantörer? Vad jag vet har inte V*lv* en egen reservdelsfabrik i Ungern. Ska man jämföra med det sämsta som nånsin sålts som original, eller med det bästa. Och hur ska garantiåtagandet se ut. Arbetskostnad för byte plus ny bil, hyrbil under bytet, straffavgift, transportkostnad till verkstad? _________________ Arne Lindgren |
||||
Re:
Garanterat? Hur skulle en sån garanti kunna vara utformad när original också kommer från olika leverantörer? Vad jag vet har inte V*lv* en egen reservdelsfabrik i Ungern. Ska man jämföra med det sämsta som nånsin sålts som original, eller med det bästa. Och hur ska garantiåtagandet se ut. Arbetskostnad för byte plus ny bil, hyrbil under bytet, straffavgift, transportkostnad till verkstad?[/quote] Är inget garantiåtagande som snackas om. Utan att den del tror att en eftermarknadsdel är exakt likadan som den som märkesverkstaden säljs, ALLTID. Volvos delar kan vara tillverkade lite var stans runtom i världen, men efter den spec volvo lagt som de anser behövs för att hålla kvaliten Volvo ORIGINAL. Delar som inte uppfyller detta på något sätt säljs ofta vidare till mindre nogräknade kedjor som piratdelar. _________________ Roland Johansson |
||||
Att en sak följer en spec innebär inte att den är exakt lika.
![]() Men jag förstår andemeningen.. Men ändå, eftersom vi inte har tillgång till specen, utan bara till funktionen vid köptillfället, så har vi ingen koll på kvalitén och livslängden vare sig vi handlar av märkesverkstad eller av en reservdelsfirma. Det kan stå Valeo, VAG, Volvo eller vadsomhelst på delen, och nåt annat på kartongen oavsett om vi handlar på BraBil, VAG, Mekonomen eller Biltema. Sen har jag ändå en känsla som jag har väldigt lite belägg för att kvalitén fluktuerar och att lägstanivån är lägre på budgetställena. Jag har tryckt fingret rätt igenom en startknapp från B******a och köper aldrig nån i plast igen. Inte nånstans... Och jag köper inte billiga svarta vippströmbrytare hon olle Classon sen dom slutade funka en gång, men testar ändå Biltemas vippströmbrytare med röda kåpor på nya bygget.. snygga och ruskigt billiga. ![]() Men jag skulle aldrig köpa hjullager och kamrem där. Inte helt rationellt men nån sorts intuitiv balans mellan pris och eventuell kvalitetsbristkostnad. [/i] _________________ Arne Lindgren |
||||
Re:
Då förstår vi nog varandra. Bilbutteriks KAN (kan, måste inte och inte alltid och ibland aldrig) ha bra delar, men för ofta är det sekundär kvalite. Det gör att om du inte gillar att byta delen 3 ggr eller ska sälja bilen efter delen är bytt så handlar man på andra ställen. Men verktyg för hobbymekande är för bra, deras elledningar helt ok etc. De behöver inte vara sämre heller, men när de är 'bra' är sällan priset övertygande lågt. För några år sedan gick avgassystemet sönder på mors passat -93 (då min busbil och konbanebil ![]() Det blev ett Ferrita och det fungerar klockrent efter åtta år, lite ilsknare ton i ljudet än original men ingen hög ljudnivå. Har svårt att tro att ett eftermarknads stålsystem skulle klara åtta år med korta körsträckor (max en mil åt gången) dagligen eller varannan dag. Men nu provade jag inte så jag kan inte säga säkert, mer än att när det rostfria skulle ledsna på något sätt så är det ett telefonsamtal bort så blir det fixat direkt. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (11590 totalt) |