| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
CDA-box nåt att ha?
|
1665 besök totalt |
|
CDA-box nåt att ha?
Är det här verkligen nåting att ha? jag vill inte montera ett vanligt öppet filter i m3:an då den bara kommer suga varmluft. men den här varianten leder jue in kallluft till det "öppna" filtret.. men stämmer verkligen dyno siffrona här nere för en m3:a? tycker det värka lite väll till taget för att byta ett litet filter på en tysk prestandabil
någon som har egna erfarenheter av den här varianten av filter Dynokurvan
_________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
|
Några 18hk kan du glömma.
Angående varmluft så är det ju inte någon stor operation att lösa så att det skärmar av värmen och leder in kalluft från tex fronten. Jag gissar att CDA-boxen är rätt dyr i förhållande till vad man får. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
|
|
||||
|
Re:
Det var ju lite konstigt, det ska det väl inte kunna göra?
|
||||
|
Re:
)
|
||||
|
Man får även tänka på att trimdetaljer så som cornersplitters, ögonlock och klistermärken kan ha tillkommit efter första bromsningen, således är det inte bara filtret som står för den stora effektökningen...
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Erfarenhet på en 2 liters Opel motor som jaktlund bromsa så gav vanligt 3" koniskt filter och c:a1 meter spånsugslang mer effekt 215hk om jag inte missminner mig kommer inte ihåg hur mycket cda boxen orka med...
_________________ Sven Sandström |
||||
|
Såna där grejer vill jag också göra o kränga, lite kolfiber, en dynokurva o sen e det bara att börja kränga!!
Perfekt!!!
|
||||
|
Har också kollat lite på men men resonerat som såhär:
1, inloppet i burken är ~samma diameter som org luftfilterlåda 2, filterarean i cda-boxen är säkerligen inte mycket större än org panelfilter vilket gör att alla ev vinster måste komma från rakare och mindre turbolenta luftvägar och det är inte tillräckligt för att få mig att betala så mycket pengar iaf... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
|
Vitsen med den där lösningen är väll framförallt att man suger in kall luft istället för varm luft. Att suga luft som är 80 grader jämfört med 20 grader kan helt klart göra stor skillnad.
Jag tycker att det är en mycket bra lösning bromspapper eller ej. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Tror inte man vinner så mkt på detta jämfört med att smälla ett filter i befintliga boxen. Bmw har ju styrt in luften direkt från njurarna (mellan kylare och strålkastarhus = trångt) och från luftslussen till bromsarna i frontspoilern. Det blir ju lite pilligt att få samma luftflöde till cda boxen utan att greja väldigt mycket. Spara pengar, köp ett filter och sätt i boxen och se till så att alla luftstyrning in i boxen sitter på plats. M3 an har ju dessutom ett värmeskyddsbleck original vid luftboxen. Jag kan koppla upp diagnosdatorn och mäta tempen på insugningsluften, men jag gissar på att den ligger runt 40* med original filter box.
|
||||
|
tack för all respons & råd.
som det lutar åt nu blir det att bygga ett inskärmat öppet filter och sen förbättra den befintliga luft styrningen i från njurarna. har suttit och spånat lite på om man kan gjuta en "kåpa/tratt" på baksidan av enna njuren som fångar uppluften och leder den in till filtret med hjälp av en vvs-slang. det borde jue ge ett rätt bra luftflöde. men då kommer jag till problem nr.2 tror ni kylaren får för dålig kylning om man täcker för ena njuren? en bild på fronten
_________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
CDA-box nåt att ha?
|
1665 besök totalt |