Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
5191 besök totalt |
Högt belastningsindex vs hög hastighetsklassning?
Går i däckköpartankar till min Saab 9000 och däcken jag kör med nu 215/45-17 har belastningsidex 87 medan originaldäcken skall ha 91. Det jag undrar är vad som betyder mest för däckens tålighet vid bankörning - högt belastningsindex eller hög hastighetsklassning? En polare (frav) körde med 87Y-däck på sin 9000 Aero på Mantorp och det såg inte roligt ut efteråt ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
om du hittar ett däck som har märkningen rf. typ 205/40-17rf så får du ett mkt sidstyvare däck än std.
toyo har t1-s 225/45-17 samt 205/40-17 i rf. pirelli p6000 215/45-17 conti 225/45-17 m.fl. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
det här med att bitar i slitbanan lossnar hade magnus ett inlägg om på en annan tråd.
hans förklaring stämmer väl överens med mina observationer. om du har ett gatdäck som är nytt med mkt mönster och belastar det hårt så blir ytan på däcket överhettat medans stomme och bottenlagret av slitbanan inte hinner med varpå bitar av gummit släpper. det borde gå att motverka genom en relativt långsam uppvärmning under ett antal varv. det bästa som vi testat är iaf att kratsa däcken till ca 3-4mm mönsterdjup. då försvinner hela problemet samt däcket räcker längre. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det var ganska nya däck med många rillor för vattenavledning så det kan kanske vara anledningen.
Då är ju mina nuvarande däck perfekta att spara för att köra på banan med då ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Det där var ju intressant! Hur är mekanismen som gör det? Jag har oxo hört att en del svarvar ner R-däck (som ju har mindre mönster för början) _________________ Pär Hylander |
||||
R-däck har iaf jag aldrig hört att ngn svarvar, däremot är det ju vanligt/klokt med gatdäck.
R-däcken skulle jag skrubba in, låta vila och sedan åka på... Gatdäck enkom för bana skulle jag göra likadant med, förutom att svarva ner dom till ca 4mm först. Men det har du ju koll på så... ![]() ![]() |
||||
kratsning och svarning är ju samma sak, men kratsning är det korrekta namnet. man vill inte sätta ett svarvstål i ett gummidäck.(talar av erfarenhet)
r-däck ska man aldrig kratsa för hela däcket är uppbyggt på att fungera likadant hela livslängden. på gatdäck så tjänar man ett par mm i slitbana och man slipper uppvärmning inuti mönsterklackarna när dessa viker sig under belastning. uppvärmningen gör att klackarna kan röra sig alltmer instabilt och däcket uppträder "smetigt" s.a.s. Och tar man i för mkt i början så riskerar man att klackarna går av innan hela däcket fått upp temperaturen. kör man däremot med kratsade däck på 3-4mm så har man längre livslängd, stabilare uppträdande och bättre grepp än okratsade dito. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Så sant så sant... |
||||
Där kom vi in på ett favoritämne hos mej. Det hävdas ofta att slitna standarddäck skulle ha sämre grepp på torr asfalt än nya. Detta har jag aldrig märkt! Någon som verkligen VET? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
du måste skilja på slitna och kratsade. ett slitet däck är ofta ett par år gamla och gummi åldras fort när det används. utan att vara säker på just sommardäck, så tippar jag på att du har tappat över 30% i väggrepp pga föråldringsprocessen när du nått 4mm i naturlig slitning. iom kratsning så har du däremot ökat däckets förmåga att generera friktion och inte överhetta samtidigt. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
ok, är det ett fast verktyg med andra egenskaper än en normalt svarvstål och roterande däck, eller är det ett roterande däck och ett roterande verktyg? Ett slitet men icke gammalt däck med samma mönsterdjup som ett kratsat, skulle det oxo ha sämre hållbarhet? Med andra ord, är nyckeln att undvika att klackarna överhettar? Eller är det en annan mekanism? _________________ Pär Hylander |
||||
Hehe, efter ett bara halvår är framdäcken på Civicen nog på gränsen till olagliga. Bakdäcken ser nästan nya ut. Vid hård ingång i en kurva (typ vänsterdelen i en rondell) överstyr den. Alltså har framdäcken näppeligen sämre grepp än bakdäcken. okej, både fram och bakdäck är lika gamla, alltså lika åldrade. Jag har ingen möjlighet att mäta ev. fösämring p.g.a. åldrande. Men det här med åldrande av framförallt vinterdäck. Det är ju avslöjat att det hade mycket liten betydelse (det var naturligtvis något som däcksbranchen hittat på för att sälja mer). Så några 30% är det ingalunda, inte ens på vinterdäck. Fortfarande inget heltäckande svar. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
enl vti så går det inte med säkerhet mäta åldringsprocessen på ett oanvänt och rätt lagrat däck under en 5-årsperiod. (vti = oberoende testinstitut. alltså inget som däckbranschen kan påverka) det man däremot fann var att så fort du utsatte däcken för uv-strålning och vägsalter mm så accelererade processen enormt. ett test gjordes på nokian-däck (har för mig att det var t.v som gjorde det), där ett däck gått en vinter (ca 500 mil. 1-1.5mm slitage) och hade motsvarade dubbutstick som ett nytt. i samtliga testmoment så var det däcket betydligt sämre än ett nytt. om man då tar bort ett "värde" motsvarande slitaget, så var däcket mer än 30% sämre i genomsnitt i testmomenten. för sommardäck kan jag bara stå för det som jag själv kört och samlat erfarenhet av slc dom senaste 11 åren. dom tester som du gör på allmän väg är väl inte direkt rätt för att bedöma ett däcks grepp. det enda raka du kan göra för att få ett någorlunda rimligt resultat är att köra en t.ex. en rondell 10ggr exakt lika och memorera upplevelsen och sen skifta fram och bak och upprepa testet. då kanske du kan avgöra skillnaden mellan däcken. enda helt säkra är väl att ta 3 uppsättningar. 1 nytt, 1 beg samt ett kratsat och jämföra tider på racerbanan. då tror jag att det kratsade vinner med dom nya som 2:a. kör man däremot ett långlopp kan nog dom begagnade hävda sig mot nya, men inte mot kratsade. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
ETT PAR ÅR???? Menar du inte månader... mina däck håller inga år iaf ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Men om det hade varit de ovan påstådda 30% hade det märkts utan vetenskaplig insats. Då hade det gått rakt fram!Men det är klart, några enstaka procent kan man inte bedöma på det sättet. VTI, ja. Jag har gjort två examensarbeten där. 80% av forskarna som håller till där är totala nollor! Nån som kommer ihåg att för sisådär 20 år sen var det populärt att hälla ut tjära på vägarna och ovanpå det ett lager med grovt singel? Det var en dansk uppfinning som propagerades av en tokig profet på VTI, han hade en massa modeller med plastkulor på sitt kontor som han gillade att förevisa. Att det var kast i verkligheten betydde ju inget för honom (han hade säkert inte bil). Till eländet hade danskarna tagit fram ett beräkningsprogram som gick på en Texas räknedosa... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
5191 besök totalt |